A szegedi
bölcsészkar Angol-Amerikai Intézete először rendezte meg november
7-8-án az Anglisztika-Amerikanisztika napokat. A kétnapos programsorozat
egyben Szőnyi György Endrének, a tanszék vezetőjének 25 éves tanári jubileuma
is volt. Az ötlet is tőle származik. Jubileumát rendhagyó módon szerette
volna emlékezetessé tenni. A fiatalos, ambiciózus oktatót beszélgetésünk
alatt többször is felkeresi egy-egy diák. Láthatóan elfoglalt, de szívesen
segít mindegyiküknek. Tudniillik ebben az időpontban van a fogadóórája
is.
-
Először rendezték meg az Anglisztika-Amerikanisztika napokat. Mi játszott
szerepet abban, hogy a rendezvény létrejött?
- Több motivációt is meg kell említenem. Mivel ez a hét a magyar tudomány
hete, és a Természettudományi Karnak ilyenkor mindig van valamilyen programja,
valahogyan hiányzott, hogy a bölcsészkarnak nincs. Ezt igyekszik pótolni
az Anglisztika-Amerikanisztika napok. Az angol-amerikai intézet már régóta
elég sajátságos helyzetben van.
Nincs ugyanis a köztudatban itt az egyetemen. Mi jól megvagyunk, egymás
közt, ha konferenciát tartunk, folyton angolul beszélünk, rendben megy
az oktatás, de mások alig tudnak rólunk valamit. Hogy mivel foglalkozunk,
milyen képzés folyik. Éppen ezért volt a fő célunk, hogy megmutassuk magunkat
magyarul is, hogy mások is betekinthessenek a munkánkba. A BTK-nak elég
rossz a tudományos közélete. A '80-as években ez másként volt, akkoriban
még rendeztünk kari tudományos konferenciákat tanároknak, ahol mindenki
értesülhetett a másik munkájáról.
Mára ezek sajnos eltűntek. Úgy éreztem, fel kell kavarni ezt az állóvizet,
hátha mozdul valami. 25 éves tanári jubileumom, mely szintén erre az időpontra
esett, jó alkalom volt arra, hogy tegyek valamit a helyi tudományos életért,
előrukkoljak a rendezvény ötletével. A dolog a tanszéki kollégák körében
is népszerű lett.
- Milyen témákkal ismerkedhettek meg az érdeklődők?
- Főként különböző szakmai csoportok mutatkoztak be. Szó volt arról, hogy
milyen projektjeink vannak, és ezek hogyan kapcsolódnak a tanításhoz.
Műhelybeszélgetéseket hallgathattak meg a többi között az anglisztika
és amerikanisztika új irányzatairól, a társadalmi nem kérdéseiről, szociolingvisztikáról,
a business english-ről.
Az én előadásom címe Az Anglisztika mint interdiszciplináris tudomány
volt, mely Aby Warburgról, egy német férfiről szól, aki Amerikában tanulmányozta
a hopi indiánok életét. Úgy gondolom, emlékezetes rendezvény volt ez mind
az egyetem, a város és a régió filológusai számára, mind pedig azok számára,
akik akár angoltanárként, akár angol felvételire készülő középiskolásként
látogattak el rá. Szeretnénk minden évben megismételni.
- Valóban keveset tudunk az anglisztika-amerikanisztika tanszékről. Körülbelül
hány hallgatója van a két szaknak, és milyen szakirányokra specializálódhatnak?
- Nagyjából nyolcszáz, hatszáz angolos hallgatót tanítunk, ebből 120 amerikanisztika
szakos. Többféle szakirány van: tudományos kultúra-kutatás, Business English,
alkalmazott nyelvészeti módszertan - ők lehetnek tanárok-, ezenkívül van
még tolmácsolás-fordítás és egy új szakirány, aminek meglepően sok érdeklődője
van, az ír tudományok.
- Nagy jövője van Ön szerint ennek a szaknak? Számíthatnak a hallgatók
jó álláslehetőségre?
- Mindenképpen bíztató a jövője, hiszen az angol világnyelv, rengeteg
munkahelyen fontos követelmény. De az biztos, hogy előnyt jelent, ha a
hallgatók valami más szakot is elvégeznek mellette, mert úgy szélesebb
területen tudják hasznosítani angoltudásukat.
- Jelenleg milyen a tanszék helyzete, megfelelően el tudják-e látni a
feladatokat?
- Tanszékünk három részből, az anglisztikából, az amerikanisztikából és
az alkalmazott nyelvészeti, illetve módszertani tanszékből áll, összesen
harminchatan foglalkozunk a diákokkal. Szakmailag jól állunk, hiszen korszerű
anyagokat tanítunk, rengeteget feljesztettük az utóbbi időben a tanterveket,
kreditrendszerünk már korábban is működött, PhD-zünk, könyveket írunk,
publikálunk. Elismertek már kevésbé vagyunk, a már említett ok miatt.
Az infrastruktúránk nem rossz, elég jól fel vagyunk szerelve számítógépekkel,
eszközökkel, viszont a termek kicsik és kevés van belőlük. Öt tanterem
a miénk, ebből az egyik 12 személyes. El lehet képzelni, milyen így egy
tanítási óra. Még a radiátorokon is ülnek a hallgatók. Az oktatói szobák
is zsúfoltak, nehéz fogadóórát tartani.
- Lesz-e erre a közeljövőben megoldás?
- Egyelőre biztosan nem, legfeljebb ha felépül az új könyvtár, és a tanszéki
könyvtárunk ott kap helyet.
- 25 éves tanári jubileumát ünnepli, ötödik éve tanszékvezető. Sikeresnek
látja az elmúlt éveket?
- Több szakmai sikerem is volt az elmúlt években. 1998-99 között egy nemzetközi
ösztöndíjas intézménytől, a Collegium Budapesttől kaptam meghívást a fővárosba,
amelynek lényege, hogy egy-egy tudóst hívnak meg azért, hogy könyvet írjon,
és jó fizetést is adnak érte. Az ösztöndíj '92 óta létezik. Megpályáztam,
és átjutottam az elég komoly szűrőn. Első vidéki magyarként kerültem be,
amire nagyon büszke vagyok. A legtöbben pestiek vagy külföldiek voltak.
Itt készült el az angol nyelvre átdolgozott, John Dee természettudósról
szóló könyvem, amelyet magyarul már régebben megírtam. A könyvet a közelmúltban
fogadta el a State University of New York Press kiadó, hamarosan megjelenik.
Másik emlékezetes szakmai sikerem éppen az előadásom szereplőjéhez, Aby
Warburghoz kapcsolódik. Ez az érdekes ember gazdag volt, sokat utazgatott,
és 1896-ban járt Amerikában. Fel akarta kutatni a hopi indián törzset,
mert azt gondolta róluk, hogy úgy élhetnek, mint az antik görögök, akik
nagy hatással voltak a reneszánsz emberére. Vitt magával egy kamerát,
és felvételeket készített róluk. Mivel kutatási területem a reneszánsz
kultúra és különböző aspektusai, a történet felkeltette az érdeklődésemet,
és nagyon sokat foglalkoztam a témával. A kansasi egyetem tanszéke meghívott,
hogy tartsak PhD-szemináriumot Aby Warburgról. 2001 nyarán kiutaztam és
egy csodálatos élményben volt részem. Eljutottam Arizonába, a semmi közepére,
a hopi indiánok közé! 5000 kilométert utazgattam a sivatagban, ahol körülöttem
200 km-re egyetlen város sem volt…
- Hogy fogadták az indiánok?
- Sajnos erről egyelőre nem beszélhetek, mert csak olyan nyilatkozatot
adhatok ki róluk, amit ők is jóváhagytak. Antropológus feleségemmel együtt
jártunk náluk. Rá kellett jönnünk, hogy az indiánok kulturális gondolkodása
nem feltétlenül egyezik meg azzal, ahogy mi gondolkodunk róluk, illetve
Aby Warburg fotográfiáiról.Készülünk erről hosszabban írni, remélem, fel
fogja kelteni a magyar olvasók figyelmét is. Egyébként remélem, nem volt
hiábavaló az elmúlt 25 év, amit a szakmában eltöltöttem. Csak azt sajnálom,
hogy nem elég pezsgő a tudományos élet Magyarországon.
- Mivel ünnepli meg a jubileumát, a rendezvényen kívül?
- Azt hiszem, már megünnepeltem. A közelmúltban egy hétig Milánóban taníthattam
olasz diákokat. Nagy élmény volt. Épp annyira, mint tavaly Salzburgban
német, Finnországban pedig az ottani hallgatóknak tartani előadást. De
engem az is fellelkesít, amikor külföldi diákok jönnek a csereprogram
keretében hozzánk az egyetemre. Teljesen másképp zajlik egy óra, ha két
spanyol diák is ül a teremben!
- Jó a kapcsolata a diákokkal?
- Igen, hiszen látja, állandóan jönnek, érdeklődnek.
|