A Szegeden
alkotó fiatal írók egyik legvitatottabb megítélésű egyénisége Mirnics
Gyula, aki jelenleg a Szegedi Tudományegyetem magyar-kommunikáció szakán
végzi tanulmányait. Az irodalom iránt érdeklődő helyi közönség leginkább
a Tiszatáj című folyóiratban és felolvasóesteken találkozhatott műveivel.
Társszerzője a Dombosi történetek című novelláskötetnek, melyért 1998-ban
Sinkó Ervin-díjat kapott. 1997-től a Symposion című folyóirat szerkesztője.
-
1978-ban születtél Bácstopolyán. Mit jelent számodra a szülővárosod?
- A családom Kishegyesen élt, ott nem volt kórház, ezért születtem Topolyán,
ahol kórház mellett gimnázium is van. Az általános iskola után egy ideig
oda jártam középiskolába.
Igaz eredetileg Szabadkára szerettem volna jelentkezni, de a buszon egy
haver rábeszélt, hogy menjek vele Topolyára felvételizni. Beültünk egy
terembe, a haver vette elő szépen a körzőjét, vonalzóját, ekkor egy kicsit
megijedtem, de a felügyelő tanár szólt neki, hogy rakja el, mert magyarból
van a felvételi. Ilyen előzmények után felvettek, és két évig ott tanultam.
Sok jóról nem tudok beszámolni ebből az időszakból. Rengeteget hiányoztam,
és amikor megjelentem sem volt sok örömük bennem a tanároknak, így közös
megegyezéssel túladtunk egymáson. Ezután következett Szabadka, ahol el
kellett volna kezdenem a középiskolát. Sokkal magasabb szinten tanítottak,
ráadásul a magyaróráink abban a teremben voltak, amelyben a Kosztolányi-család
lakott egykor. A Szabadkai két évem alatt kezdtem írni, ebben a giminek
is nagy szerepe volt, főként a magyartanárnőmnek, Hózsa Évának, aki a
legújabb irodalommal is megismertett minket. Ő az akkori JATÉ-n végzett
német-magyar szakon, jelenleg az újvidéki egyetemen tanít komparatisztikát.
Jó kezekben voltam. Novelláimmal rendszeresen indultam a Középiskolások
Művészeti vetélkedőjén és két alkalommal meg is nyertem. Jók az ilyen
versenyek, de persze nem kell objektív mércének tekinteni.
- A gimnázium mellett mi fordított még az irodalom felé?
- A legfontosabb édesapám hatása, aki harmincöt évig volt magyartanár
Kishegyesen. Minden könyv, ami érdekelt, ott volt a közelemben, el is
olvastam sokat közülük. A bátyám, Józsi, szintén fogékony volt az irodalomra,
jó viszonyban volt Virág Gáborral és Szerbhorvát Györggyel is, akikkel
később megírtuk a Dombosi történeteket, amiért mindhárman Sinkó-díjat
kaptunk. Az utolsó gimnáziumi évben velük szerkesztettem a Symposiont,
sok felolvasóestet tartottunk majdnem minden vajdasági településen. Fontos
megemlítenem a kishegyesi Táltos című folyóiratot, ahol szintén sok dombosi
tárgykörű szöveg jelent meg, így valószínű, ez a kör is hatott a műveimre.
- Miért választottad a szegedi egyetemet?
- Elsősorban a kommunikáció szak miatt. A folyóiratszerkesztés meghozta
a kedvemet az újságíráshoz, amit hivatásszerűen szeretnék űzni. Úgy gondolom,
az én esetemben szerencsésebb, ha van egy "normális" foglalkozásom,
és amellett írok. Voltak, akik óvtak az újságírói hivatástól, mondván
az is teljes embert kíván, de én ezt másképp gondolom. Szerintem például
a szobrász dolgozhatna fodrászként is, csak el kell fogadnia, hogy a hajakat
időről-időre szétfújja a szél. Otthon aztán faraghat követ kedvére.
- Gondolom ez az elv vezérelt az egyetemi lapokhoz.
- Részt vettem a Szegedi Egyetem és a Bölcső szerkesztésében is, az egyetem
vezetősége viszont mindkét helyről eltávolította társaságot. Az Egyetemnél
nem szolgáltuk kellőképpen az intézmény érdekeit, a Bölcsőnél pedig az
általam szerkesztett Cyberpunk számot kifogásolták. Ebben az esetben szerintem
nem volt okuk közbelépni, mert a sérelmezett szövegek az irányzat világhírű
képviselőitől származnak, nem önmagért való trágárságok voltak. A cyberpunk
a társadalmat általában negatív sci-fi-utópiák segítségével állítja görbe
tükör elé, felesleges volt ekkora jelentőséget tulajdonítani az esetnek.
Mindenesetre azóta úgy gondolom, nem a megfelelő fórumot használtam akkor,
de mikor összeállítottam a kifogásolt rovatot az egyetemista olvasóközönség
ízlését tartottam szem előtt, nem gondoltam arra, hogy a Bölcső mások
számára is fontos.
- Az egyetemi lapokhoz képest több örömed lehetett az irodalmi rendezvényekben.
- A felolvasóesteket mint már mondtam otthon, a Vajdaságban is fontosnak
tartottuk. Akkoriban adta magát ez a lehetőség, mert a Dombosi történetek
szövegei jól előadható, anekdotázó-adomázó írások, először itt, Szegeden
is ezekből olvastunk fel. Szívesen emlékszem vissza a Grande Cafe-ban
tartott estekre, egyszer Balkán-hetet is szerveztünk filmvetítésekkel,
beszélgetésekkel. Például ott éreztem, hogy az irodalom természetes közegében
szólal meg, és dacára a sok sírásnak-rívásnak mégiscsak egy nyitott dolog
ez.
- A rendezvényszervezés mellett mennyi időd maradt művek létrehozására?
- Nemrégiben állítottam össze az elmúlt évek terméséből a kiadásra szánt
kötetemet, lassan azt hiszem összeáll a végleges koncepció. A címe Ambient,
ami egy zenei stílus neve. Az irányzat alpítójának Brian Eno-t tartják,
aki Music for the airports című albumával lett ismert. Csakúgy mint a
zenei stílus, az én könyvem is kis történetek, témák felvillantása. Vannak
közöttük kidolgozottak, vannak melyek csak lehetőség szintjén merülnek
fel. Örkény egyperceseihez tudnám leginkább hasonlítani ezeket a kis műveket,
de hatottak rám Thomas Bernhard írásai és Darvasi László prózája is. Ezek
a rövid szövegek azért kedvesek számomra, mert korábbi bővebben áradó
stílusomat igyekeztem szinetetizálni, így a szövegek gyakran váltak talányossá,
játékossá, tehát bevonják az olvasót is.
- Eddigi tapasztalataid alapján milyennek látod a fiatal írók helyzetét?
- Végülis olyan, amilyenné alakítják. Egyénileg. Bizonyos dolgokat el
kell fogadni, hogy nagy felelősség állítani bármit is a világról, vagy
hogy nem elég csak a mű megírásával foglalkozni. Az olvasó számára az
író még mindig valami támpontot jelent a világban. Az érvényes megállapítások
fontosabbak a rafinált írói módszereknél, példa erre Kertész Imre esete
is. Esterházy Péterhez képest ő egy egyszerűbb eszközökkel dolgozó író,
de úgy látszik, hogy fő üzenetét megértették a díj odaítélői is, mely
szerint a magyaroknak szembe kell nézni a történelmükkel, és nem szükséges,
hogy beszorítva érezzék magukat, hanem meg kell próbálniuk normális népként
élni.
|