Nemrégiben
fölröppent a hír: a kormány - a költségvetési takarékoskodás hevében
- csökkenteni kívánja az egyetemi és főiskolai hallgatók utazási kedvezményeit
is. Miközben a HÖOK, az oktatási tárca és a Pénzügyminisztérium (PM)
között folyik a kemény érdekharc - amely jelenleg a hallgatók javára
látszik eldőlni -, Szeged városa határozottabban támogatná a diákok városi
tömegközlekedését a bérletek árának csökkentésével. Amikor megkerestük
Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármestert, arra is választ vártunk,
hogyan képes a hazai felsőoktatás délkeleti végvára dacolni az országos "megtakarítási" trenddel,
és várható-e a közeljövőben a járműpark érzékelhető fiatalodása.
- Alpolgármester úr, hogyan érinti a jövőre tervezett bérletár-csökkentés
a szegedi hallgatókat, lesz-e megtakarítás ebből a zsebükben?
- A kombinált diákbérletek árának tervezett csökkentését azok fogják
elsősorban kedvezően érzékelni, akik költségtérítéses, másoddiplomás,
posztgraduális vagy PhD-képzésben tanulnak Szegeden. A nappali tagozatos,
állami finanszírozású hallgatók továbbra is természetbeni juttatásként
kapják a féléves bérletet, csakúgy mint eddig - amit az EHÖK vásárol
meg a számukra. Jelenleg a tárgyalási szakaszban vagyunk a Szegedi Közlekedési
Társasággal (SZKT) és a Tisza Volánnal, amit megnehezít, hogy még nem
ismerjük a diákbérletek állami támogatásának jövő évi szabályozását.
Érdekes módon az aktuális tervezet szerint kedvezőbb lenne az önkormányzat
számára a külön busz- és villamosbérlet preferálása, mivel ahhoz több
árkiegészítést kapna. Persze, el kell mondani, hogy ezt a tervezetet
a PM-ben állították össze, ahol, véleményem szerint, még nem is hallottak
a diákok utazási szokásairól - valószínűleg a kifejezést sem ismerik
- , amelynek sokkal inkább a kombinált bérlet felel meg. Ezen a javaslatom
szerintem van még mit átdolgozni.
- Jól látható az országos trend, hogy folyamatosan nőnek az utazási
tarifák, amit jövőre az ÁFA-tartalom 3 százalékos emelése is drágít.
Hogyan képes az adósságokkal küszködő szegedi önkormányzat a kombinált
bérletek árcsökkentését kigazdálkodni?
- Összességében lehet, hogy ez egy relatív árcsökkentés lesz, ugyanis
a jelenlegi számítások szerint 10-15 százalékos bevételnövekedésre szüksége
van a helyi tömegközlekedésnek az életképesség megőrzéséhez. Ez azt jelenti,
hogy az összvonalas diákbérletek árcsökkentése mellett a külön-üzemű
bérletek ára növekedhet a jövőben. Erre a szolgáltatási szint megőrzése
miatt szükség van, hiszen ha az utazóközönség nem elégedett a tömegközlekedéssel,
átszokik a gépkocsihasználatra, ami tovább növeli a környezetszennyezést,
a belvárosi dugókat és a parkolóhely-hiányt.
- A
városi tömegközlekedés szolgáltatási szintjének javulása látható
lesz-e a közeljövőben? Gondolok itt új járatok indítására, járatsűrítésre,
felújításokra...
- Ezen időszakban is folyik a 7-es trolijárat előkészítése, fejlesztése.
Kiskundorozsma buszközlekedését, a település északi és déli széleinek
megközelíthetőségét is javítani kívánjuk. Mindezeknek persze határt szab
a Tisza Volán kapacitáshiánya, a bővítésre pedig jelenleg nincs meg az
anyagi fedezet. A járatsűrítés kivitelezhetőnek tűnik: ezt a jövő évi
szerződésben tisztázzuk a Volánnal. A felújítások kérdésében vitázunk
a Tisza Volánnal arról, hogy ezt kinek is kellene finanszíroznia. Hosszabb
távon ugyanis háromféle lehetőség áll a városi tömegközlekedés előtt,
ami jelentősen befolyásolja a Volán befektetési szándékait. Az első megoldás
az, hogy hosszabb távú szerződést kötünk az autóbusztársasággal, amennyiben
a szolgáltatás árát kedvezőnek ítéljük - és így eltekinthetünk az évenkénti
izzadságszagú tárgyalásoktól. A második: az SZKT-t mint önkormányzati
céget bízzuk meg az autóbuszközlekedés kivitelezésével, de erről még
nem kaptunk árajánlatot. A harmadik lehetőség EU-tagságunkból eredően
az, hogy - mivel a helyi tömegközlekedés piaca május elsejétől liberalizálódik
- a polgármesteri hivatal pályázatot írhat ki a város egyes körzeteinek
buszközlekedésére, annak ellátására. Ez versenyhelyzetet teremtene, ami
a szolgáltatás minőségének javulását eredményezheti. Nyugat-Európában
az utóbbi két modell érvényesül elsősorban, vagyis hogy az önkormányzat
saját cégével végezteti a tömegközlekedést, vagy pályázati úton alvállalkozókat
bíz meg.
- Sok, a belvárostól távolabb élő hallgatót érdekli, hogy van-e lehetőség
éjszakai helyijáratok indítására?
- Erre már korábban is készültek tervek, de azok mindig megbuktak a
tömegközlekedési büdzsé erős behatároltságán. Ha áttérünk a pályázati
úton megbízott alvállalkozók rendszerére, vagy egységesítenénk a szolgáltatókat,
valószínűleg ezt a feladatot is meg lehetne oldani akár hónapokon belül.
- A környezetbarát villamoskocsik és -pályák állapota - az 1-től eltekintve
- meglehetősen siralmas, laikus szemmel néhol balesetveszélyes. Mikorra
sikerül fölújítani a járműparkot és a pályákat?
- Sajnos
nagyon kevés állami forrást különítenek el villamosüzemű pályák felújítására,
noha
minden hosszú távú politikai koncepció része a környezetbarát
tömegközlekedés támogatása. Ennek ellenére idén is adunk be egy pályázatot "zajcsökkentés" címén
a Tisza Lajos körúti sínpálya rendbetételére. Ahol tehát sürgős beavatkozást
igényel a rendszer, ott feltétlenül cselekszik az önkormányzat. Ezen
kívül EU-s forrásokat is keresünk - bár ezeknek az átfutási ideje a jelenlegi
önkormányzati cikluson is átnyúlhat. Kezességet nyújtottunk továbbá az
SZKT hiteléhez, aminek az a célja, hogy a 3-as és 4-es vonalon közlekedő
rendkívül korszerűtlen villamosokat felújított Tatrákra cserélhessék
le. Ez a folyamat két-három évet vesz igénybe, de az első eredményei
már 2004 második felében láthatóak lesznek.
|