|
|||
|
|||
Nem éppen hívogató épület a Petőfi sugárút 30-34. szám alatti szürke betonkocka. Ott képzik a Szegedi Tudományegyetem leendő tanárait. Ott hallgatnak az egyetemisták pszichológiát és pedagógiát. Hallgatnak azonban akkor is, mikor a kurzusok első óráin elhangzik a jól ismert kérdés: Ki akar a jelenlevők közül tanár lenni? Nem hiszem, hogy meglepődnek az oktatók a gyakori csend hallatán, azt azonban tudom, hogy ezután sokszor lazábbra veszik a tempót, hiszen úgy gondolják, úgyis csupán a hallgatóság tíz százalékát érdekli az, amit mondanak. Nem biztos, hogy ez a beletörődés a legjobb módszer. Lehet, hogy csak életszerűbbekké kellene tenni az elméleti problémákat, lehet, hogy csak több kiscsoportos gyakorlati foglalkozás kellene, ahol tényleg gyakorlunk valamit ebből a szakmából. Nem biztos, hogy jó, hogy először negyedévben oktatnak módszertant, amikor már minden hozott tudását elhomályosították az egyetemistának az elmúlt évek, amit főleg a nyelvszakosok élnek meg visszafejlődésnek a középiskolai tudásszintjükhöz viszonyítva. Nem biztos, hogy okos dolog utolsó évben mutatni először gyereket felelősségteljes közelségből az addig csak vastag könyvekhez és a letűnt korok gyerekideáljaihoz szokott tanárjelöltnek. A legrosszabb megoldás mégis az, hogy elég egy pár adatból álló űrlapot kitölteni az egyetemre való beiratkozáskor ahhoz, hogy valakiből tanár szakos hallgató váljék. Talán, ha bevezetnék a tantárgyi mellett az alkalmassági felvételi vizsgát is, nem lennénk ilyen sokan, viszont azok lennének, akikre szüksége van a gyerekeknek: gyermekközpontú, lelkiismeretes, elhivatottságot érző nevelők. Amíg azonban ez nem megoldható, addig marad a nagyarányú érdektelenség az egyetemi padokban, maradnak a keserű arcok is a frissen diplomázottak körében, amikor jobb híján mégis kiállnak a katedrára, és magukhoz hasonlóan elkedvetlenítik e szakma iránt az elkövetkezendő nemzedékeket. Miért
nem akarnak tanárok lenni a tanár szakos hallgatók? Ha valaki
még a tanítás gondolatától is irtózik, nem sokat fájlalta a fejét az elmúlt
négy évben. A képzési rendszer igyekezett elfelejttetni velünk, mire vállalkoztunk.
Ezért lehetett szeptemberben nagy trauma bemenni a Ságvári Gyakorló Gimnáziumba,
beleszagolni egy iskolába. Hiszen mi négy éve nem hallottunk jelzőcsengőt,
négy éve nem álltunk vigyázzba, ha bejött a tanár az ajtón, négy éve nem
hallottunk tiszteletteljes jelentést, spontán szóbeli felelést, vastag
kamaszröhejeket minden félreérthető kijelentés után. De nemcsak a közegtől
való elszokás nehezítette meg a dolgunkat, hanem a visszhangtalanság is,
amit az ötven óra hospitálásért kaptunk cserébe. A "magadnak tanulsz"
elv alapján nem szabta meg senki, milyen szempontok szerint figyeljünk,
sőt azt sem magyarázta el az órák után egyetlen szakvezető sem, milyen
módszereket miért használt. Strébernek éreztem magam az első óra után,
mert véleményt akartam nyilvánítani a szaktanáromnak az óráról, mivel
ő csak annyit akart mondani nekem, hogy viszontlátásra. Soha többet nem
próbálkoztam, így egy órát sem elemeztünk. Adrienn szerint akkor vált
izgalmassá az órafigyelés, mikor egymás óráira ültünk be, és meg is beszéltünk
egy-egy fogást az iskolából kifelé menet. "A hallgatók értékrendje egyben az egyetem értékrendjét is tükrözi" Laklia Mártának, a Ságvári Gyakorló Gimnázium magyar szakos szakvezetőjének hasonló meglátásai vannak a tanárjelöltek felkészültségével és az egyetemi képzéssel kapcsolatban, mint maguknak a hallgatóknak. Elmondása szerint elkeserítően kevesen jönnek a gyakorló tanításra úgy, hogy valóban a leendő foglalkozásukat szeretnék gyakorolni. Nemcsak az általános társadalmi megítélés befolyásolja az egyetemistákat, hanem az egyetem értékrendjében sem foglalja el a megérdemelt helyet a tanári szakma, holott a tanárokon nyugvó óriási felelősség miatt elvárható lenne, hogy nagyobb tekintélye legyen ennek a pályának Ehhez kapcsolódhat, hogy az anyaintézménynek semmilyen más visszajelzése nincs a gyakorlatról, mint egy jegy az indexekben. A tanárnő azt mondta, hogy sokan tantárgyi tudásukat tekintve sem elég felkészültek, a legnagyobb baj mégis az, hogy csak ötödévben, s nem korábban találkoznak iskolával, gyerekekkel.Ez azonban szerinte az egyetemisták megterhelő és rengeteg elfoglaltsága miatt nem változtatható meg. Úgy látja azonban, hogy a kevésből is ki lehetne sokat hozni, ha például a hospitálási órákat is kielemeznék a tanárjelöltekkel. Tapasztalatai alapján a tizenöt óra alatt nagyjából kiderül, hogy valakinek van-e alapvető rátermettsége, hogy vezesse, motiválja a gyerekeket, hogy valakiben megvan-e az esély a fejlődésre, és ha fehér holló is a teljesen tehetségtelen jelölt, azt jobb megmondani neki, mint attól tartva, hogy téves a megítélés, visszatartani ezt a véleményt. "Az a feladatom, hogy tanítok tanítani…" -Nem biztos,
hogy van értelme az ötödévesek gyakorlatát vezényelni, mert akinek van
motivációja, annak megy magától a dolog, s ebben a hospitálás jó mankó,
de nagyon gyakoriak a tanári pályával eleve elutasító hallgatók, s velük
nagyon nehéz dolgozni - mondta Sisák Gábor, szintén a Ságvári Gyakorló
Gimnázium magyar szakos szakvezetője. "Az egyetem azt a műveltséget adja, amire egy pedagógusnak szüksége van." Dr. Pukánszky
Béla, a pedagógia tanszék vezetőjével beszélgettem a képzés előnyeiről,
a benne rejlő lehetőségekről. Elismerte, hogy az oktatási rendszer jóval
inkább elméleti, mint gyakorlati, azonban eddig ezen azért nem tudtak
változtatni, mert az anyagi viszonyok és az alacsony létszámú oktatói
gárda nem engedte meg. Az iskolák száma is jóval kevesebb, mint amennyi
ilyen sok hallgatónak ideális lenne. Arra biztat azonban mindenkit, hogy
használja ki azt, hogy az órákon magas színvonalú és elengedhetetlen fontosságú
ismereteket kap, mert ez megadja a tanárjelölteknek azt a műveltséget,
ami szükséges egy jó pedagógusnak. Nem nehéz belátni, hogy a pszichológia
a személyiségfejlesztésben játszik nagy szerepet, a pedagógia pedig arra
szolgál, hogy folyamatában lássa a hallgató a régebbi és mai kor irányzatait,
mert ma is a régiből táplálkozunk. Reménykeltő azonban az is, hogy a következő
félévtől próbálja a tanszék megvalósítani a nagyobb szabású gyakorlatozási
lehetőséget hospitálások útján. A többszöri élményszerzés az iskolákról,
diákokról, remélhetőleg abban lesz segítségére a hallgatóknak, hogy nagyobb
motivációt szerezzenek, mire a diplomájuk a kezükben lesz.
|
|||
A cikkhez kapcsolódó linkek: | |||
|
|||
2003. január 8. |