„Ma, amikor az európai identitás felépítése még elvégzendő feladat,
nehéz megmondani, mit jelent európainak lenni, miben is áll az európai
identitás” – fogalmazott az Európa Egyetem keretében tartott előadásában
Pászka Imre egyetemi docens. Mint rámutatott, miközben összeurópai szinten
értelmezve egyelőre képlékeny, definiálására vár az identitás fogalma,
az Európai Unió tagállamainak területén megannyi sajátos azonosságtudattal
rendelkező népcsoport él, amelyek kisebbségbe szorulva is őrzik nemzeti
identitásukat.
A nemzeti identitás
gyengülésének, a nemzeti karakter halványulásának veszélyét manapság egyként
hangoztatják a globálizáció folyamatának ellenzői és az euroszkeptikusok.
Aggályaikkal szemben azonban döntő érv lehet, hogy a globalizációval való
szembenállás éppen a nemzeti és szűkebb lokális identitások erősödését
eredményezheti, miközben az Európai Unió a „Régiók Európája” koncepciójának
meghirdetésével a szubnacionális szintet izmosítva ugyanilyen irányba
hathat. Mindezek következtében a lokális vagy regionális közösségek mind
nagyobb szerephez jutnak, amely a tagállamokon belül kisebbségbe szorult,
de egy tömbben élő népcsoportokra is ráirányítja a figyelmet.
Pászka Imre egyetemi
docens, a Szegedi Tudományegyetem Szociológia Tanszékének oktatója az
Európa Egyetemen tartott előadását az identitás különböző szinteken való
értelmezhetőségének keretébe helyezve e csoportokat mutatta be. A referátum
az Európai Unió tagállamainak területén élő negyvenhat kisebbséget történelmi
eredetük, a számukra adott jogi helyzet, kulturális közeg és érdekérvényesítési
lehetőségek tükrében ismertette meg a hallgatósággal.
Bár a kisebbségi
ügyek szabályozására vonatkozóan találhatunk konszenzusos álláspontokat
az Európai Unióban, az etnikai politika nincs egységesen szabályozva,
így az tagállami befolyás alá tartozik. Ennek megfelelően az egyes államok
gyakorlatában jelentős különbségek mutatkoznak e téren, aminek jó mutatója
lehet – kiemelve egyet az előadó sokoldalú elemzésének aspektusai közül
- a kisebbségekkel szemben gyakorolt nyelvpolitika, hiszen az etnikai
identitás egyik alappillére a nyelv. Az Európai Közösség államait a kisebbségi
nyelvhasználat alapján öt nagy csoportba sorolhatjuk. Talán a „legliberálisabb”
jelzővel illethetnék azt a kategóriát, mely a hivatalosan többnyelvű országok
gyűjtője. A példát Finnország szolgáltatja, ahol a svéd a finn nyelvvel
egyenértékű. A Belgiumban élőknek sincs különösebb félnivalójuk a kisebbségi
nyelvhasználatból eredő hátrányoktól: itt az egyes (etno)régióknak más-más
nyelve van. Ez a megoldás a föderatív államberendezkedést feltételezi.
A fennmaradó három csoportba sorolható államok egyetlen hivatalos nyelvvel
rendelkeznek, közöttük a kisebbségi nyelvekkel szembeni tolerancia mértéke
tesz különbséget. A legszigorúbbak – így a franciák és a portugálok –
más nyelveket el nem ismernek, csak megtűrnek államuk területén. Olaszországban,
Ausztriában és Németországban ezzel szemben a törvény erejével jogokat
biztosítanak a kisebbségek nyelvének, míg Spanyolországban az egyes autonóm
régiókban hivatalos jelleget biztosítanak utóbbinak. Az Európai Unióban
a leginkább népszerűsített nyelvpolitika a kétnyelvűség, amelyet azonban
inkább a kisebbség számára tartanak fenn, az ugyanis ritka, hogy minkét
közösség, tehát a többség is kétnyelvűvé váljon. E nyelvpolitika hatékonysága
azonban ezzel együtt is függ a többség támogató vagy elutasító attitűdjétől.
Az etnikai
identitás előtérbe kerülésével azonban nem veszti aktualitását az európai
identitás mibenlétének kérdése, hiszen az identitás sokrétű, ugyanazon
csoport egyszerre azonosulhat egy szűkebb és egy tágabb közösséggel is.
De mire is lehetne alapozni az európai identitást? Maga a kontinens azért
bizonyulhat erre elégtelennek, mert nem különálló földrész, szerves egységet
képez Ázsiával. Európai fajról – hiába az indoeurópai népek túlsúlya –
nem beszélhetünk. Az egységes európai gazdaság még teljes helyreállítása
előtt áll, az európai felsőbbségtudat pedig már szétmállott: Európa túl
„kicsi” a globális horizonton. Szerepet nyerhet esetleg a kulturális egység,
melynek sarkkövei az ókori görög-római örökség és a kereszténység, az
előadó meglátása szerint azonban az európai identitás központi értéke
a jövőben a közös történelmi tapasztalat, a gazdasági, kulturális, társadalmi,
politikai jelentések hordozójának tekinthető közös múlt lehet. Attól függetlenül,
hogy az európai államok mai rendszere marad-e fenn, vagy egy föderatív
Európa valósul meg erős főhatósággal és versengő régiókkal
|