Európa ötszáz év alatt a maga képére formálta a világot. Ebben szabad,
független, autonóm polgárai jelentették a hajtóerőt – az Európa Egyetem
sorozatának utolsó előadását J. Nagy László professzor tartotta a Móra
Ferenc Múzeumban. A tartalmas egy órában arra a kérdésre kereste a választ,
mit jelent európai polgárnak lenni.
Az európai
polgárról beszélni időszerű a népszavazás után, mely lehetővé tette csatlakozásunkat
az Európai Unióhoz. J. Nagy László előadása azonban nem az európaivá válás
előnyeiről, hátrányairól szólt, hanem magáról az európai polgár kialakulásáról.
Az európai
polgár egyfajta elképzelés, óhaj, ideál – kezdte előadását a professzor.
– Azt azonban már nem mondhatjuk, hogy utópia, hiszen már több dolog megvalósult
belőle, de sok minden még nem. Többszáz éves küzdelem ez, amely még nem
ért véget.
Az európai
régen emberségest jelentett. Az európai polgár valójában öt-hatszáz éves.
A XV.-XVI. század fordulóján ébredt öntudatra, és a kontinens független,
szabad, autonóm polgárainak köszönhetően ötszáz év alatt saját képére
formálta a világot. J. Nagy László Észak-Itália és Németalföld területére
vezeti vissza az európai polgár kialakulását. A XIV. században pénzzel
fizették a bérmunkásokat, ami szabaddá tette őket. Megszabadultak a vérségi
kapcsolatoktól. Az itteni festők témái újszerű dolgokról – disznóvágásról,
gyerekek játékáról – szóltak, ami alátámasztja az autonómia létezését.
Ez a térség ma is a világ gazdasági és kulturális élvonalába tartozik
– tette hozzá. 1593-ban fogalmazódott meg: „a szabadság édessége olyan
nagy itt, mint sehol másutt”.
Az autonóm
egyén mindent megtett azért, hogy szabad is maradjon. Elkezdte megszervezni
életét. Míg a XVI.-XVII. század másutt az öldöklésről, a háborúkról szólt,
az európaiakban megfogalmazódott a kérdés, hogyan lehetne ennek véget
vetni, hogyan kellene összefogni? Megteremtődött a pacifizmus, a béke
igenlése.
Az 1712-ben
született „Örökbéke-tervezet” a mai európai konstrukció elődje lehetne.
Ebben fogalmazódott meg az ötlet, hogy az államok tömörüljenek, fizessenek
bele egy közös kasszába, közös szabályokat dolgozzanak ki, és aki ezektől
eltér, azzal szemben büntetést alkalmazzanak. A terv akkoriban még csak
a beszéd szintjén létezett.
Az európai
polgár sokszínű. A XVII.-XVIII. század enciklopédiáiban már megkülönböztetik
az embercsoportokat. Új szerkezet jön létre: a nemzetállam. Ezek azonban
a XIX. században egymással küzdve és leszámolva teremtődnek meg. Felmerül
a kérdés: mégsem jó ez a forma, ha az emberek ölik egymást.
Kellett egy
világháború – vélte a professzor -, amely nagy hatással volt az emberek
pszichéjére, és sokáig nem tértek magukhoz utána. Ekkor fogalmazódott
meg a politikusokban is az, hogy tenni kellene valamit a pacifizmusért,
a tolerancia kialakulásáért. Rádöbbennek arra, hogy az első világháború
rendezése rendetlenséget teremetett, nem oldott meg semmit. A nemzeti
szuverenitást kordában kellene tartani. Ezen az alapon szerveződött meg
a huszas években a Páneurópa Mozgalom.
A kezdeményezéseket
a harmincas években szétrombolta a hitleri Németország, de a döntéshozók
agyában addigra már ott volt a gondolat a forma megvalósítására, amely
visszatartaná az agresszivitást.
A világháborúk
után egy vonalat húztak Nyugat-és Kelet-Európa között. Az európai polgár
ekkor is létezett – mondta J. Nagy László -, de nem vált a köz részévé.
A két régió között voltak szálak, amelyek azonban szervesen még nem kapcsolódtak
egymáshoz. Magyarország régen is Európa része volt, de a belső, szerves
fejlődés még nem tette lehetővé, hogy az egész társadalmat áthassa az
egyéni kezdeményezés dinamikája, mint Nyugat-Európában. Megtorpant. Hiányzott
az autonóm egyén sokasága, hogy átalakítsa a társadalmat.
A II. világháború
után kezdődött el valójában az európai integrációt célzó folyamat, a politikai
unió megteremtése. Először a gazdasági konstrukciót hozták létre, mely
valójában politikai együttműködés is volt, de akkor ezt még senki sem
merte kimondani, nehogy elkezdődjön az újabb széthúzás. A politikai unióról
csak a ’80-as, ’90-es években beszélhetünk.
Az európai
polgár kifejezés 1981 után kerül elő. Jelent egy fejlettségi szintet -
mentalitást, kultúrát, civilizációt -, amely az EU-közösséget alkotó polgárok
számára természetes.1973-ban Koppenhágában egy kilenc tagú közösség elfogadta
az európai identitásról szóló nyilatkozatot, mely a közös civilizáció
továbbélése érdekében a szellemi, jogi és politikai értékek fenntartását,
az emberi jogok betartását szorgalmazza. Azt, amivel azonosulnia kell
annak a polgárnak, aki ezt a konstrukciót elfogadja. Még nem vagyunk abban
az ideális világban, de már haladunk – állította a professzor. - Meg kell
őriznünk a sokszínűséget, olyan életminőséget kell teremtenünk, hogy ne
csak a javakat szerezzük meg, hanem jól is érezzük magunkat a közösségben.
A képviseleti demokrácia csak ott létezhet, ahol szabad egyének vannak,
akik önállóan tudnak dönteni. Legyenek szabályok, amiket mi hozunk, és
megpróbáljuk betartani őket. A jogállamiságnak párosulnia kell a szociális
igazságossággal is.
Az emberi
jogok betartása az európai identitás alapeleme. Nem véletlen, hogy a világ
legvonzóbb pólusa Európa.
A már ’83-ban
felmerült „európai állampolgár” elképzelés néhány elemét már sikerült
megvalósítani, ilyen a közös útlevél vagy az euró bevezetése. Szimbólum,
de mégis az európai identitás része.
A rendszerváltás
megteremtette a kelet-európai országok lehetőségét is az unióhoz való
csatlakozásra. Ez új alkalmat ad az európaiság átgondolására – vélte J.
Nagy László, és hozzátette: ha az ember a saját egyénisége részeként tudja
átélni az európai identitást, akkor be fog teljesülni az utópia.
|