Sportolni
nem könnyű, s a saját bőrünkön érezzük azt is, hogy bizony tanulni sem
egyszerű dolog. Mégis, hogyan lehet a kettőt egyszerre eredményesen művelni?
Erre vártuk a választ egy olyan szakembertől, aki nap, mint nap találkozik
ezzel a problémával. A sport és az egyetem viszonyáról kérdeztük Szabó
Józsefet, az Egyetemi Sportközpont vezetőjét.
-
Ön szerint az egyetemi hallgatók és a sport viszonya hogyan alakult az
elmúlt években? Rendszeresen sportolnak-e az egyetemisták a kötelező testnevelés
órákon kívül?
Úgy veszem
észre, hogy a hallgatók szeretnek mozogni és sportolni. Ezt bizonyítja,
hogy abban a szabad kapacitásban, amikor nincsenek kötelező testnevelési
kurzusok, a tantermek és a pályák általában mindig használatban vannak.
Erre a példa a kispályás labdarúgó bajnokság, a termekben kosárlabdáznak,
röplabdáznak, és nagyon sok konditermi bérletet adunk el a hallgatóknak.
Gyakorlatilag azt tapasztalom, hogy a hallgatók nagy része szeret mozogni,
erre bizonyíték a különböző karok által rendezett sportnapok is, melyeken
egyre többen jelennek meg. Ez részben annak is betudható, hogy a létesítményhelyzetben
bekövetkezett változás, most már a feltételekben is sokkal jobb lehetőséget
biztosít a testmozgásra, mint az eddigiekben volt. Úgy gondolom, a hallgatók
ezt előbb-utóbb teljes mértékben ki fogják használni, és ezáltal növekedni
fog a sportolók száma.
- Mi
a helyzet az élsportolókkal és az élsporttal? Hogyan tudják összeegyezetni
a tanulmányaikat az edzésekkel és a versenyekkel a sportolók?
Magyarországon
az élsport tradicionálisan nem az egyetemhez volt kötve, függetlenül attól,
hogy volt MAFC, TF, és BEAC. Hazánkban az élsport nagyrészt társadalmi
egyesületekhez, bázisvállalatokhoz van kötve, a kapcsolat csak úgy jelent
meg, hogy a szakosztályokhoz és klubokhoz sportoló egyetemisták is tartoztak.
Szegeden ez a tradíció egyértelműen jelen van; mind a kosárlabdázók, vízilabdások,
kézilabdások között nagyon sok hallgató versenyez. Úgy gondolom, hogy
az ő esetükben a személyes kapcsolatok biztosítják leginkább, hogy elfoglaltságaikat
összeegyeztetve meg tudják oldani a sportot és a tanulást is. Egy előrelépés
lehet az, hogy a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) kezdeményezésére Magyarország
összes egyeteme együttműködési szerződést fog kötni, pontosan azért, hogy
az egyetemek egzisztenciális hátteret próbáljanak nyújtani az élsportoló
hallgatók számára.
A MOB a jövőben anyagiakban járulna hozzá a kiemelkedő sportolók támogatásához,
ösztöndíj formájában. Nagyon az elején járunk még ennek a szerződéskötési
procedúrának, az egyes karok még csak ezután fognak dönteni arról, hogy
milyen feltételekkel tudják fogadni az élsportoló hallgatót.
- Meg
tudna nekünk említeni néhány ismertebb sportolót, aki régmúltban vagy
a közelmúltban tanítványa volt?
Itt kettős
szerepem van, mivel a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karon is tanítok
a testnevelő szakos képzésben. Ott napi kapcsolatom volt főleg kézilabda
vonatkozásában nagyon sok élsportolóval, például Bartók Csabával, vagy
akár Skaliczki László nevét is említhetném, aki szintén itt tanult annak
idején. Másrészt a sportközpont vezetőjeként összegyetemi szinten nagyon
sok élsportolóról tudok, hiszen a szegedi férfi – és női kosárlabdacsapat
is sok egyetemi hallgatót tud soraiban. Vízilabdások közül a fél válogatott
ide jár. A két szegedi, Fodor Rajmund, és Molnár Tamás már végzett, de
ennek ellenére is fennmaradt a jó kapcsolatuk az egyetemmel, viszont Kiss
Gergő még mindig itt folytatja tanulmányait Szegeden. Levelező képzésben
pedig a vívóválogatott több tagja itt tanul. Jogászhallgató például Mincza
Ildikó és Kovács Iván, de rajtuk kívül még hatan itt tanulnak nálunk.
De természetesen ez csak néhány név, röplabdások, labdarúgók, atléták
és úszók is vannak közöttük
.
- Ön szerint miért tartják fontosnak az élsportolók - és itt nem a futballistákra
gondolunk -, hogy egyetemen vagy más felsőoktatási intézményben valamilyen
képzést végezzenek?
Magyarországon
világosan látható az - nyilván a labdarúgás egy teljesen kivételes helyzetű
sportág -, hogy a sportteljesítményekből nem lehet megélni. Nyilvánvaló
az is, hogy egyfajta egzisztenciális biztonságot egy diploma mindenképpen
ad annak, aki ezzel rendelkezik, ha pedig e mögött tudás is van, akkor
az szerencsés és fontos dolog.
Egy sportoló ezt a tudást és a diplomát maximálisan ki tudja használni,
hiszen sokkal szélesebb körben szerez ismereteket és ismeretséget, valamint
a sport révén kapcsolatokat is jobban ki tud építeni, mint egy átlagember,
és mindezeket az aktív sportolói pályafutás befejezése után hasznosítani
tudja. Ők ezt belülről tudják, hogy szükségük van valamilyen szakirányú
végzettségre ahhoz, hogy a sport befejezése után megtalálják a helyüket
az életben.
- Most
az élsportolók az olimpiára készülnek, s ezzel számukra egy igen kemény
felkészülési időszak kezdődik. Hogyan tud egy egyetem támogatást nyújtani
az eredményesebb felkészülés érdekében egy sportolónak?
Anyagi támogatást
gyakorlatilag nem tud nyújtani, de ez nem is feladata. Viszont mind a
tanrendjében, mind a vizsgarendjében adhat neki kedvezményeket, persze
ez az adott karoktól és tanszékektől is függ. Ha ezeket a támogatásokat
megkapja az élsportoló - hallgató, akkor a két dolog összeegyeztethető.
A már említett MOB-bal kötendő szerződés célja az is, hogy ha van egy
világverseny a vizsgaidőszak kellős közepén, akkor kapjanak lehetőséget
egy másik vizsgaidőszaki beosztásra. Vannak persze olyan karok, ahol ezt
nem lehet megoldani, mert ennek technikai akadályai vannak. Én azonban
biztos vagyok abban, hogy összegyetemi szinten mind több hallgató hozzá
tud jutni ilyen kedvezményekhez, ha a sportoló és az egyetem megegyezik
ebben a kérdésben. Ez a rendszer ma is működik, például a vívóknál és
Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Testnevelési Tanszékén is ilyen kedvezményeket
kapnak a hallgatók. Önmagunk ellen beszélnénk, ha ezt nem adnánk meg,
hiszen az egyetem színeiben ezek a sportolók különböző egyetemi és főiskolás
bajnokságokban szerepelnek, és ha csak a tavalyi évet nézzük, akkor a
Szegedi Tudományegyetem az összesített pontversenyben magasan az első
helyen végzett a többi felsőoktatási intézményt jóval megelőzve.
|