Szeptember elsejével önálló karrá alakult a szegedi konzervatórium. Az
SZTE Zeneművészeti Főiskolai Karaként több lehetőségre számíthat az intézmény,
az önállóság nagyobb presztízst biztosít a számára. A kar főigazgatóját,
Kerek Ferenc zongoraművészt és tanszékvezető egyetemi tanárt a változásokról,
tervekről kérdeztük.
-
Diákként ön is a Szegedi Konzervatóriumban tanult, régi iskolájába jött
vissza diploma után tanítani. Nem bánta meg, hogy otthagyta a nagyobb
lehetőségeket ígérő Budapestet?
- Ha valaki
tanárként meghívást kap a volt iskolájába, az mindig más szituáció, mint
amikor diák volt ugyanott. Sajátos kihívás. Valóban maradhattam volna
Budapesten, hiszen többen erre biztattak. Közöttük kiváló zongoraművész
tanárom, Zempléni Kornél is, aki óva intett attól, hogy visszajöjjek Szegedre.
Valószínűleg látott bennem fantáziát ahhoz, hogy a fővárosban is megálljam
a helyem, akár a Zeneakadémián is taníthattam volna. Mégis, saját elképzeléseim
miatt és a volt tanáraim - most már kollégáim - inspirálására visszatértem.
Természetesen
ma is szorosan kötődöm Budapesthez, nemcsak szakmai szempontból, a barátokkal
való kapcsolattartás végett is. Van olyan hét, amikor háromszor is felmegyek,
máskor hónapokig nem járok Pesten. Fontos számomra, hogy részt vegyek
a budapesti művészeti életben és a Zeneakadémián folyó képzésben. Legutóbb
is nagyon jólesett, hogy
felkértek, legyek tagja a mesterdoktori bizottságnak.
- Hogy
érzi: minden lehetőséget megkap Szegeden?
- Úgy gondolom,
bárhol is éljen valaki, legfontosabb a saját maga által felállított mérce.
Járjuk a magunk útját, és lényeges, hogy megfelelően működjön az önkontrollunk.
Amikor egy muzsikus nemcsak önállóan koncertező művész, hanem kollégáival,
több száz hallgatóval, egy egész iskolával kell törődnie, megnő a felelősségérzete.
Az is foglalkoztatja, hogy a kollégáknak, a hallgatóknak minél több esélyt,
lehetőséget biztosítson pályájuk kibontakoztatására.
- Mi
a benyomása a jelenlegi hallgatókról? Mások, mint önök voltak?
- A tehetség
mindig jelen van. Rengeteg jó képességű ember él Magyarországon, világviszonylatban
is a toplistán vagyunk. Tapasztalataim szerint a felsőoktatás tömegképzéssé
vált az elmúlt tíz évben, ennek megvan ugyan az előnye, de bizonyos szakokon
a hátránya is. Bár nálunk, a zeneművészeti felsőoktatásban is megnövekedett
a hallgatói létszám, az oktatás minőségére ez mégsem hatott kedvezőtlenül.
Természetesen a zeneművészeti oktatás az egyéni képzésből adódóan sohasem
válhat tömegessé. Így karunkon nem lehet igazán tömegképzésről beszélni,
mivel sokkal több hallgatót tanítani komoly nehézségekbe ütközne. Speciális
elitképzés folyik nálunk, ami azt jelenti, hogy közvetlen kapcsolatot
tartunk fenn a diákokkal, és azokkal a családokkal, akik erre a pályára
szánják a gyermeküket. A színvonal persze viszonylagos. Helytelen lenne
a diákjainkat Mozarthoz, Bach-hoz mérni. Viszont van mögöttük egy kimagasló
magyar tradíció, Liszt, Dohnányi, Bartók, Kodály, és még sorolhatnám a
nagy neveket, akik naponta eszünkbe juttatják a mércét. Ők jelentik az
etalont, amit kinek-kinek saját képességei szerint kell követnie.
- Fontosnak
tartja, hogy növendékeik Szegeden maradjanak a diploma után?
- Azok, akik
Szegeden maradnak, valóban megállják a helyüket. Nagyon jó a kapcsolatunk
a Szegedi Szimfonikus Zenekarral, a Szegedi Nemzeti Színházzal és a zeneiskolákkal,
amelyekben növendékeink elhelyezkedhetnek. Hallgatóink már diákéveik alatt
játszanak, tanítanak ezekben az intézményekben. Az elmúlt majd’ száz évben
kialakult egyfajta folytonosság: oktatóink egy része a szegedi szimfonikusok
jeles alakjai közül kerültek, illetve kerülnek ki. Ez garancia a minőség
megőrzésére. De azt is példaértékűnek tartom, ha kis településről, faluból
származó növendékeink a diploma után visszatérnek otthonaikba, ahol azután
- Gárdonyi szavaival élve - lámpásként vesznek részt a
kultúra terjesztésében.
- Mit
jelent a konzervatórium számára, hogy önálló karrá alakult?
- Az önállóság
mindenekelőtt a legnemesebb értelemben vett szakmai presztízst jelenti.
Velünk 11 karúvá bővült a Szegedi Tudományegyetem. A nagyobb önállóság
révén garantáltan megvalósíthatjuk szakmai elképzeléseinket, vonatkozzon
az a képzésre, kulturális rendezvényre, versenyekre. Ez biztonságérzetet
ad.
- Korábban
nem voltak egyenrangúak a többi karral?
- Megítélés
kérdése. Amikor 2000-ben, az integráció évében létrejött a tíz karú Szegedi
Tudományegyetem, a konzervatórium – kari jogállás híján, de kari mintára
– csak központi oktatási egységként működhetett. Számos feltétel adott
volt a sikeres kari akkreditációhoz, ugyanakkor bizonyos kritériumok teljesítésére
még szükség volt. Így például rendelkeznünk kellett megfelelő számú minősített
oktatóval, melyek számát 100 százalékkal sikerült megemelni az elmúlt
3 évben. Meg kell említenem, hogy kiváló oktatói gárdával dolgozunk. Azzal,
hogy akkreditált főiskolai kar lettünk, megteremtettük annak az alapját,
hogy belátható időn belül egyetemi karként működhessünk. Egyetemi kar
akkor akkreditálható, ha legalább egy szakon folytat egyetemi képzést,
és önálló doktor iskolája van. Több habilitált és habilitálható oktatónk
van, így az a tervünk, hogy azokon a szakokon, melyeken a feltételek adottak,
mielőbb megszerezzük a szakindítási engedélyeket, emellett akkreditáltatni
szeretnénk egy önálló mesterdoktori iskolát is.
- Tervez-e
a képzésben is átalakításokat, fejlesztéseket?
-
Be szeretnénk vezetni néhány újítást. 8 éve már, hogy hallgatóink a diplomakoncert
és a záróvizsga-tanítás teljesítése mellett szakdolgozatot készítenek
és védenek.
Erre a feladatra fel kell készíteni őket. Ugyanis a szakdolgozat-írás
korábban csak más szakokon volt szokás, nálunk nem. Az elmúlt évek tapasztalata
alapján kiderült, hogy a diákok többnyire az érettségin írnak utoljára
olyan dolgozatot, amely közvetlen kapcsolatban van az irodalommal, illetve
ami általában egy gondolatsor kifejtéséről szól. Ezért biztosítanunk kell
számukra technikai gyakorlatot, hogy felkészítsük őket a szakdolgozat-írásra.
Például a zenetörténet-oktatás keretében lehetne rendszeres lehetőséget
biztosítani az íráskészség-, és a gondolatkifejtés gyakorlására. A Zeneakadémián
ez már bevett szokásnak számít.
Fontosnak
tartom még az értelmiségi pályára nevelést. Több segítséget szeretnénk
adni növendékeinknek az idegennyelvi képzéshez is. Ha valaki legalább
egy idegen nyelvet jól beszél, máris több lehetősége van. Eddig a karon
belül folyt az angol, a német és olasz nyelv oktatása. Az idei tanévtől
kezdődően csak az angol nyelv oktatása marad kari keretek között, más
nyelvek tanulása esetén hallgatóink az SZTE Idegennyelvi Lektorátusa által
felkínált lehetőségeket vehetik igénybe. Meg kell említenem, hogy a bölcsészkarral
példaértékű a kapcsolatunk. Van még egy újdonság: egyetemi bérletet szeretnénk
létrehozni a 11 kar hallgatói, oktatói számára, hogy évente több koncertet
látogathassanak kedvezményesen.
- Nemcsak
a képzés, a zeneművészeti kar épülete is átalakítás alatt áll.
Névjegy
Kerek Ferenc
Született: 1948. Makó
Nős, felesége Fekete Éva zongoratanárnő
Tanárai: Istók Margit, Delley József, Zempléni Kornél,
Kadosa Pál, Rados Ferenc, Szűcs Lóránt.
Díjak: 2000. Weiner Leó-díj pedagógusi munkájáért
2001. Magyar Felsőoktatásért Emlékplakett
2002. Liszt Ferenc-díj
A kortárs zeneművek bemutatásáért eddig három alkalommal kapott
Artisjus-díjat.
Lemezei:
Három lemez a Magyar Barokk Trióval, egy önálló Liszt-CD, számos
rádió- és CD-felvétel.
2003. június 30-án vette át professzori kinevezését Mádl Ferenc
köztársasági elnöktől.
|
- Vannak
már megvalósult terveink, és olyanok is, melyekre még várni kell. Nagy
öröm volt számunkra, hogy 2001 novemberében végre átadhattuk az akusztikailag
és esztétikailag is átalakított hangversenytermet, amely legalább 30 éve
nem lett felújítva. Hitelt kellett felvennünk a munkálatok finanszírozásához,
de mindenképpen megérte. A napokban adott koncertet nálunk a világhírű
zongoraművész, Schiff András, aki el volt ragadtatva a teremtől. Azt mondta,
jól esett itt megjelennie és játszania, kellemes emlék marad számára.
Ennél frappánsabb visszajelzést nem is kaphattunk volna. Az intézményt
továbbra is fejlesztjük. Tervezzük a tetőtér beépítését, ahol három előadó,
illetve egy mini koncertterem is elférne. Ezek kialakítása legalább 100
millió forintba kerülne. Nemcsak a tetőteret, a pincét is szeretnénk átépíteni,
ahová gyakorlótermeket, illetve kisebb tantermeket tervezünk. Hangulatos,
nyári koncerthelyiséggé lehetne átalakítani az udvart. Mivel a kar épülete
frekventált helyen van, reményeink szerint a nyári főidényben sok turistát
vonzanának a hangversenyeink.
A zenei világnaphoz
kötődve a közelmúltban névadó ünnepséget tartottunk. Megújult hangversenytermünk
az egykori szegedi karmesterről, a később világhírűvé lett Fricsay Ferencről
kapta a nevét. Unokája, Ferenc von Szita tartott zenekari kurzust ebből
az alkalomból.
- Ön
hol koncertezik legközelebb?
- Nemrég
jöttem haza Makóról, szülővárosomból, ahol jótékonysági koncertet adtam
a református egyházközségben. Makóra többé-kevésbé rendszeresen visszajárok,
és külön öröm számomra, ha a családomon és a közeli barátaimon kívül volt
osztálytársaim, ismerőseim is eljönnek a koncertre. A Szeged című folyóirat
jubileumi rendezvényén játszottam a városháza dísztermében. Az ősz folyamán
a kortárs zenei napokon adok hangversenyt. Januárban vagy februárban a
Magyar Barokk Trióval Spanyolországban turnézunk. Közben nagyszentmiklósi
új rendezvényünk, az I. Nemzetközi Bartók Zongoraverseny előkészítésén
dolgozom.
- Honnan
van ennyi energiája? Tanít, vezeti a zeneművészeti kart és közben maximális
előadói teljesítményt is nyújt.
- Igyekszem
beosztani az időmet, és koncentrálni a feladataimra. Sokat tanultam 1995-ös,
tanszékvezetői beosztásom óta ahhoz, hogy nagyobb biztonsággal láthassam
el a jelenlegi vezetői feladataimat. Fontosnak tartom, hogy a kollégáimmal,
a kar vezetőségével jó a kapcsolatom, segítik a döntéseimet. A tanítás
már-már lubickolás a szakmában. Valódi felüdülést jelent elmerülni egy
kicsit a húszévesek világában. Szeretem tudni, mi érdekli őket, segítem
az elképzeléseiket, kölcsönösen sokat tanulunk egymástól. Nyílt, őszinte
a viszonyom a tanítványaimmal, sokszor olyan problémákat is elmondanak,
ami nem a szakmai, hanem a személyes életüket érinti. Számomra nagyon
fontos a családi háttér a munkámban, hiszen a családomban mindenki zenélt
valamilyen szinten. Feleségem, Fekete Éva elmondhatatlanul sokat segít
abban, hogy a kar vezetésére, a koncertezésre és a tanításra is feltöltődjek
lelkileg. Ő is zongoraszakon végzett, zongorát tanít és fuvolistákat korrepetál
itt, a karon. Esténként, amikor leülök a zongorához vagy a csembalóhoz,
az olyan szellemi felfrissülés, amit semmi más nem pótolhat.
|