Hét
pályázó az SZTE rektori székére
Megszólalnak a jelöltek
Áprilisban
választja meg az Egyetemi Tanács (ET) az SZTE új vezetőjét. Mészáros
Rezső, a jelenlegi rektor nem pályázik, így mindenképpen új rektora
lesz az egyetemnek, akinek augusztus 1-jétől három évre szól majd
a megbízatása.
A tisztségre heten pályáztak, köztük két főiskolai kari főigazgató:
Galambos Gábor, a tanárképző, illetve Szabó Gábor,
az élelmiszeripari főiskola jelenlegi vezetője. Két orvosprofesszor
is pályázott: Benedek György, aki most az SZTE tudományos
rektorhelyettese, illetve Dux László egyetemi tanár. A természettudományi
karról is két professzor nyújtott be pályázatot, Csirik János
egyetemi tanár és Visy Csaba, a jelenlegi oktatási rektorhelyettes.
A bölcsészettudományi karról a jelenlegi dékán, Berta Árpád
pályázta meg a rektori tisztet.
A pályázatokról majd az ET dönt oly módon, hogy a 39 szavazattal
rendelkező testületben a végső szavazáskor legalább 20 szavazatot
kell megszereznie a győztes jelöltnek.
Sorozatunkban a rektorjelölteket faggatjuk vezetői koncepciójukról,
és arról, hogyan képzelik el az egyetem jövőjét, saját kutatói pályájukat,
ha az ET őket választja meg rektornak.
|
Egy
rektori pályázaton talán eleve vesztesként indul az, aki főiskoláról kandidál
a fontos poszt betöltésére. Dr. Galambos Gábor, a Juhász Gyula Tanárképző
Főiskolai Kar főigazgatója viszont nem törődik ezzel. Sőt, nemzetközi
kapcsolatai, valamint szakterülete (a számítástechnika habilitált egyetemi
tanára) és az ott elért eredmények alapján a döntéshozók talán elsőre
rávágják: Ő a mi emberünk. Persze a döntés nem ilyen egyszerű.
- Ön
nagyon elfoglalt. Felkészült arra, hogy rektorként ez még inkább így lesz?
- Természetesen. A kari vezetéshez képest egy egyetem irányítása más síkú
feladat, hiszen annak ellenére, hogy a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola
a Szegedi Tudományegyetem egyik legnagyobb kara – több mint 500 dolgozó,
31 tanszékkel, az összhallgatói létszám 6300 felett van –, nagyságrenddel
nagyobb feladatok várnak. Ha a csak a költségvetést nézzük, a főiskolai
karnak kétmilliárd, az egyetemnek pedig harmincmilliárd forint a büdzséje.
- Azt hallottam, nagyon népszerű a hallgatók körében. Meg lehet ezt tartani
rektorként is?
- Soha nem tettem semmit annak érdekében, hogy népszerű legyek, de szent
meggyőződésem, hogy egy felsőoktatási intézmény akkor tud jól működni,
ha a hallgatók jól érzik magukat. Határozott szándékom, hogy rektorként
is fogok olyan intézkedéseket hozni, amely a hallgatóságnak jó.
- Próbaként vagy kihívásként éli meg a pályázatot?
- Egészen novemberig fel sem merült, hogy a rektori pályázatra anyagot
fogok készíteni. Azt sem állítottam, hogy kompetens emberek hosszú, tömött
sorokban állnak az ajtóm előtt és cédulákat szakítanak azért, hogy meggyőzzenek:
én vagyok az egyetlen alkalmas rektorjelölt…
- Mi történt novemberben?
- 2002-ben választás volt a főiskolán, ahol nagy többséggel nyertem el
a főigazgatói posztot. Programom négy évre szólt. Ha valakit újraválasztanak
egy adott pozícióban, én mindig többre értékelem, mint egy első megválasztást,
amikor mindenki sötét ló, azt ígér, amit akar. Az újraválasztás számomra
azt jelentette, hogy a főiskola kollektívája bízik bennem. Meggyőztem
magam és vélhetően környezetemet is, hogy nem az adott szó ellen cselekszem,
hanem ugyanazon az egyetemen egy magasabb pozícióba kerülök, amennyiben
megválasztanak.
- Az újraválasztást jobban értékeli. Azért nem lenne boldogtalan, ha először
választanák rektornak?
- Aki tagadja, hogy van egyéni ambíciója, finoman szólva nem mond igazat.
Van bennem egyéni becsvágy, hiszen egy ekkora tudományegyetem rektorának
lenni nem adatik meg mindenkinek. Nagyon megtisztelve érzem magam, mert
az egyetemen közel háromszázötven tanár van, ebből 343-nak eszébe sem
jutott, hogy pályázzon.
-
Milyen értékeket kell képviselne egy egyetemnek?
- Egyik legfontosabb feladata, hogy tudásközpont legyen. Látni kell, hogy
egy tudományegyetem egy másiktól ma már nagyon kevéssé különbözik a graduális
képzések szintjén. Nem hiszem, hogy például a biológus képzésben a debreceni,
a párizsi, a heidelbergi és a szegedi tudományegyetemen drámai különbségek
lennének. Egy egyetemnek a rangját a posztgraduális képzésben betöltött
szerepe adja. Meggyőződésem, hogy a PHD-s képzést tartalmi szempontból
jelentősen erősíteni kell. Támogatnék egy olyan elképzelést, amelynek
keretén belül a Szegedi Tudományegyetem egy tízmillió forintos keretet
különítene el azért, hogy szakmájukban kiemelkedő tudósokat hívjunk meg
a SZTE- re, akik elsősorban a posztgraduális képzésben tevékenykednének.
Ami a hallgatói oldalt illeti: az esetek legnagyobb részében a hallgatóknak
a három év kevés, hogy PHD -s tanulmányaikat befejezzék. A PHD- szigorlata
és a PHD -s dolgozata közötti időtartamban létbizonytalanság érezhető.
Támogatnék egy olyan rendszert, amelyik akár külső forráson, akár az egyetem
belső forrásain, átcsoportosításain alapulva lehetőséget adna predoktori
ösztöndíjakra, ahol a kiemelkedő hallgatók lehetőséget kapnának tudományos
munkájuk folytatására anélkül, hogy egzisztenciális problémák merüljenek
fel az életükben.
- Programjának
a harmadik része foglalkoztathatja leginkább a hallgatókat, melynek lényege
a hallgatói körülmények javítása.
- Nem hiszem, hogy ez a rektorjelöltek pályázatából hiányozna. Három éve
vagyok tagja az Egyetemi Tanácsnak, pontosan körvonalazhatók azok a pontok,
ahol a hallgatói körülményeket javítani kell. Felelős vezető, aki a kollégiumi
helyzet javítását ne tűzte volna zászlajára, nincs. Egyetemünk kifejezetten
elmaradott helyzetben van, pedig itt rendkívül nagy a verseny. Hogy kiemelkedő
tudományos tevékenység folyik Szegeden, nem vitathatja senki, de a hallgató,
aki idejön öt évre, nemcsak tanulni, hanem élni is szeretne. A kollégiumi
helyek bővítését a jelenlegi helyzetben az egyetem belső forrásaiból lehetetlen
elérni. Külső befektetőket kell keresni a problémának a megoldására. Kis
túlzással azt lehet mondani, hogy sorban állnak a befektetők. Ha valahol
indítanak egy szállodát, és annak 65-70%-os az átlagos kihasználtsága,
akkor a szállodavezető mennybe megy. Ha Szegeden építenek egy 600 fős
kollégiumot a közel 18 ezer fős hallgatói létszámhoz, a hallgatók között
mindig lesz 3-4% olyan, aki az új kollégium által nyújtott, messze jobb
körülményeket meg tudja fizetni. Egy 15-18 ezer forintnyi havi kollégiumi
díjat, „ötcsillagos” ellátás esetén a Szegedi Tudományegyetem ki tudna
használni. Másik ilyen vesszőparipám a sportcentrum helyzete. Nagyon örvendetes,
hogy létrejött, rengeteg pénzt rakott bele az egyetem, de nem kiépített
ma még. Az új rektor egyik fontos feladata lesz, hogy középtávú fejlesztési
tervet dolgoztasson ki a sportcentrumra, mert ugyan ma nagyon sokan panaszkodnak
arra, hogy a hallgatók nem mozognak eleget, de ennek az oka, hogy nincs
hol.
- Ön
tagja az Európai Bizottság felsőoktatással foglalkozó albizottságának,
valamint a Bologna Bizottságnak is. Mennyiben jelent ez előnyt a pályázatban,
hogyan tudná európai kapcsolatait felhasználni rektorként?
Névjegy
Galambos Gábor (Szeged,
1947. július 19.)
Programtervező matematikus diplomát szerzett a JATE- n 1971-ben. Egyetemi
doktori fokozatát 1981-ben szintén a JATE- n szerezte meg. 1993-ban
lett a matematikai tudományok kandidátusa, 1999-ben habilitált.
Munkahelyek:
1971-1976 matematikus a Szegedi Tervező Vállalatnál
1976-1991 József Attila Tudományegyetem
1992 Budapesti Műszaki Egyetem- előadások valószínűség-számításból
1992- SZTE, Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar, Szeged
Díjak:
1985 A Magyar Közgazdasági Társaság és a Neumann János Számítógéptudományi
Társaság országos versenyének második díja
1985 Széchenyi Professzori Ösztöndíj
Társasági tagságok:
Neumann János Számítógéptudományi Társaság
Magyar Operációkutatási Társaság (elnökségi tag) 1997-1998 MTA Köztestülete
Vezetői funkciók:
JGYTF: Számítástechnika Tanszék: Tanszékvezető (1992-1995, 1996-)
Választott.
JGYTF: Alkalmazott Informatikai Intézet: Intézetigazgató (1996-1998)
Választott.
JGYTF: Intézetigazgatók Tanácsának Elnöke (1997-1998) Választott.
JGYTF: Számítástechnika szak akkreditáció. Szakfelelős.
JGYTF: Főigazgató (1998-) Választott.
SZFSZ: Szenátusi tag, a Szenátus Elnökségének tagja.(1998-1999)
SZTE: Egyetemi Tanács Tagja (2000-)
CEEPUS: CEEPUS Szakbizottsági Tag (Az FFK delegáltja), A CEEPUS Bizottság
Elnöke (1999-2002)
TEMPUS: A TEMPUS Közalapítvány Kuratóriumának Tagja. A Kuratórium
Elnöke.
(2001-)
ERASMUS: A Magyarországi Erasmus Szakbizottság Elnöke (2000-2002)
ACA: Elnökségi tag (2001-). Választott.
EU: Higher Education Subcommittee bizottsági tag. (2001-) |
- A vezetés
nem kis mértékben képviselet. A képviselet pedig kapcsolati tőke nélkül
nem sokat ér. Ha tehát valaki a magyar felsőoktatás egy adott szintjén
ismert, akkor vélhetően könnyebben tud kapcsolatokat teremteni, és így
érdekeket képviselni. A magyar felsőoktatás szerepét elsősorban a Bologna-dekrétum
határozza majd meg. Ebben az egyik legfontosabb az ekvivalens diplomák
kibocsátása. Ennek fontos követelménye a kreditrendszer összehangolása,
amit persze először az egyetem belül kell elérni.
Támogatnám, hogy a SZTE -n a kreditek végre összehangoltan működjenek
az egyes karok között. Fontos még a hallgatói és az oktatói mobilitás.
Egy hallgatónak csak az előnyére válhat, ha egy részképzésen belül bárhova
külföldre tud menni, ott tapasztalatokat szerezni egy másfajta oktatásról,
meg tudja ismerni egy másfajta ország kultúráját. Abban a szerencsében
van részem, hogy a Tempus Közalapítvány kuratóriumának is elnöke vagyok,
amely többek között a felsőoktatási mobilitási pályázatokat (Erasmus-program)
gondozza. Ez hatalmas lehetőségeket rejt a hallgatóság előtt. Mindamellett
úgy látom, a lineáris képzés megvalósítható, bizonyos tudományágak területén
nagyon előrehaladott lépések vannak, például a mezőgazdasági vagy a közgazdasági
képzésben. A legneuralgikusabb pont a tanárképzés. A magyar tanárképzés
elsősorban a magyar közoktatásra képez tanárokat. Először a közoktatás
helyzetét kell tisztázni, azután kell a felsőoktatási reformot kialakítani.
Nehezen tudom elképzelni, hogy egy magyar-történelem szakos tanár, aki
a Szegedi Tudományegyetemen szerez diplomát, egy francia általános iskolában
fog elhelyezkedni.
- Az ön szakmai munkáját hogyan befolyásolja esetleges rektori megválasztása?
- Egy rektori posztot csak főállásban lehet ellátni. Ez nem azt jelenti,
hogy a szakmai munkámat nem folytatom, hiszen tehetséges fiatalok vannak
körülöttem, akikkel tudok együtt dolgozni. Ha valaki a felsőoktatás-szervezésben
akar dolgozni, annak áldozatot kell hoznia.
|