A "Jelek"
szerint, ha egy M.Night Shyamalan filmre ülünk be a moziba, garantáltan
torkunkon akad a pattogatott kukorica. A rendezőt a Hatodik érzék és a
Sebezhetetlen után bátran nevezhetjük a feszültségkeltés mesterének. A
Jelek című film meghökkentő ötleteivel ezúttal az "ufós film"
műfaját újította meg. Bár hagyományos horrorfilmes ijesztgetésből ebben
a filmjében sokkal több volt, mint előző munkáiban, de az igazi fogvacogtató,
ámulattal keveredő izgalmat ezúttal is a felismerés rémülete okozza. Az
, ahogy szép lassan rádöbbenünk, hogy miről is szól tulajdonképpen ez
a film.
Aki arra várt, hogy a gabonakörökről lesz szó 107 percen keresztül, mint
ahogy az a filmajánlóból sejthető volt, az először nagyon megörülhetett.
Még meg sem melegedett hátsója alatt az ülés, már akkora gabonaköröket
láthatott, hogy a szája is tátva maradt. Későbbiekben viszont el kell
fogadnia a nézőnek, hogy bár a fikció szerint az egész világ kukorica
és búzatáblái tele vannak az idegenek jeleivel, a film mégsem erről szól.
Nem ismerünk meg közelebbről semmilyen idegen civilizációkat ( csupán
egyetlen űrlényt látunk és szerintem még ez is sok ), és bár lezajlik,
egyetlen momentumát sem látjuk a világok harcának, melyben a mi földi
világunk, ha átmenetileg is de győzedelmeskedik. Nem látjuk, mert be vagyunk
zárva egy eldugott kisváros családi házába négy önmagával, múltjával,
félelmeivel és hitével szembesülő emberrel. A mozi tehát nem a műfajtól
elvárható "függetlenség napi" hangulatot kelti, sokkal inkább
egy négyszereplős kamaradarab önmarcangolását.
A fő önmarcangoló ezúttal nem Bruce Willis, aki mint sebezhetetlen és
mint halott pszichológus a rendező előző munkáiban nagyon bevált. De azért
a felesége halála óta hitét vesztett lelkipásztor szerepében Mel Gibson
is telitalálat. Arca görcsös, tehetetlen rándulásaival elmond mindent,
még azelőtt mielőtt egy szót is szólna. Az öccsét játszó Joaquim Phoenix
a Gladiátorból, a 8mm-ből, a Sade márki játékai című filmekből lehet ismerős.
Ha bátyja az elvesztett hit, ő az elvesztett erő. A két gyerekszereplőnek
köszönhetően pedig a filmnek vannak bájos és humoros jelenetei is.
De nemcsak a színészi játék, a film szerkezete is pontosan átgondolt.
Egy jó drámához illően egyetlen félmondat, cselekedet, tárgy sem felesleges.
Minden új értelmet kap a film végére, amikor kiderül, hogy a filmcím nem
csupán a gabonakörökre utal, hanem arra, hogy egész létünk jelek "jelképek
erdeje"és életünk egy bizonyos fordulópontján ezek a jelek egyszerre
nyilvánvaló utasításokká válnak és megmutatják az igaz utat.
Főszereplő és néző most is, akár a Sebezhetetlenben vagy a Hatodik érzékben,
egyszerre döbben rá az igazságra.
Bolygónkat lehet, hogy földig rombolta az idegenek támadása, de itt ebben
a kis házikóban egy lelkipásztor visszakapja a hitét, testvére az erejét,
kisfia az életét, és kislánya talán újból tud majd vizet inni. És mindezt
a földönkívüliek támadása miatt.
Nem egészen
világos? Meg kell nézni!
|