Kíváncsi vagy, hogyan csúszhat be egy irodalmi felolvasóestbe egy csupasz
férfisegg?
Október 7-én este 7-kor a Drót című országos irodalmi folyóirat vette
át a hatalmat a Grand Caféban összegyűlt 77 ember - durva becslés
- szelleme felett. A nagyérdemű az ingyenes belépés fejében a 7. számot,
valamint a 7 című filmet kapta szellemi táplálékként. A bűvös kör persze
egyszer megszakadt: a Győr-Szeged tengely földrajzi paramétereiből adódóan
a 7 szerkesztő közül csupán 3 tette tiszteletét a helyszínen, mint utóbb
kiderült, nem hiába.
Weiner Sennyey Tibor kellemesen magával sodró, végtelen mondatfolyamában,
Kollár Árpád kimért ritmusra csörgedező "erotikus tanmeséjében",
vagy Gerencsér Péter "madárszaros" vulgárkitörésében két közös
pontot lehetett találni: az egyéni stílust és a markáns erőt. Emiatt nem
zuhantam alvó fejjel az előttem ülő vállára, s emiatt tudtam, még ha el
is vesztem a fonalat, érdemes visszabóklásznom az aktuális ösvényre. Gerencsér
írásai külön említést érdemelnek: nem hiszem, hogy volt a teremben olyan
ember, aki a "Takács-Szakács-Kovács" szentháromságra épülő,
abszurdan szövevényes és szövevényesen abszurd novella minden elágazásánál
jó felé vette volna az irányt. A fejemben fokozatosan eluralkodó totális
káosz ellenére érdemes volt egy-egy kereszteződésnél felszállnom a vonatra,
mert mindig várt rám egy találó ritmusváltás, egy érzéssel odabiggyesztett
poén vagy éppen egy szövegből váratlanul kiágaskodó egylövetű, amint saját
szülőközegét lövi tarkón.
Hasonló terrorattakban volt része annak, aki az ártatlanok mit sem sejtésével
ült be a jó érzékkel a műsor közepére beillesztett 7 című rövidfilmre.
Persze hadd legyek gonosz és hadd feltételezzem: nem kizárt, a közönség
3 - 1 körüli megoszlása a gyengébbik nem javára annak is köszönhető volt,
hogy a film tartalmát illetően már előzetesen lábrakaptak bizonyos susmusok.
Nem mintha egy csupasz férfi rikítóan fehér feneke és ártatlanul lógó
micsodája filmtörténeti kuriózumot jelentene, de ha személyes ismerősről
van szó, lehet, hogy más a helyzet. Ugyan nem mindenki kukkolós, viszont
mindenki kíváncsi, és persze mindenki másra az… Amúgy Weinerék hétpercesének
alapötlete kiváló, csattanója szellemes, s a pozitív összképet erősíti
a jól megválasztott zenei aláfestés, azaz Brian Eno Music for Airports
című szerzeménye.
Mielőtt azonban felhevült szívvel körbeugrálnánk egymást, szenteljünk
pár szót az árnyoldalnak is. Ha már a számmisztika vagy akármi más jegyében
minden a hetes szám köré lett szervezve, nem volt elegáns, hogy 7 helyett
fél 8 magasságában gördült fel a képzeletbeli függöny. Másrészt a film
szereplőgárdájának alakításával is volt némi gond. Az innen-onnan sebtében
összeszedett punkok (?) egyike ugyan nagy meggyőzőerővel kapta szét a
romos művelődési ház egyetlen WC-jét, másikuk viszont hasztalan próbálta
hitelesen bemutatni azt, hogyan kenjük magunkat a falra. Ráadásul a lábak
itt-ott - feltételezhetően nem rendezői instrukcióra - imbolyogtak, mintha
tulajdonosaik véletlenül keveredtek volna a helyszínre és most tanácstalanul
téblábolnának.
Pedig bizonytalanságra semmi ok: az est ütős volt, csakúgy, mint a helyszínen
osztogatott, belső oldalakkal és szárnyakkal ellátott, pecséttel lezárt
hetedik szám. Az eredetien ötletes és hangsúlyozottan igényes kivitel,
valamint a masszív tartalom alátámasztja azt, amire a kora esti találka
is rávilágított: ez az a Drót, amire érdemes rácsatlakozni.
"Drót7
est", 2002. október 7., Grand Café
|