Nem vagyok
gyilkos. A sors úgy hozta, hogy halálra vertem egy embert, s holott már
az elején éreztem, hogy baj lesz, tudtam azt is, hogy nincs visszaút.
Minden emberben mélyen ott szunnyad e vágy, én azonban felhagytam a vágyakozással,
s megtapasztaltam, milyen egy genetikailag hordozott álmot valóra váltani
- jelenti ki Robin Williams.
Nem vagyok gyilkos. Nem akartam embert ölni, vagy mégis? Már azt sem tudom,
mit beszélek, rohamosan amortizálódom a kialvatlanság miatt. Hatodik napja
nem hunyom le a szememet. Bűnt bűnre halmozok, letértem az igazság útjáról,
hagytam magam megkísérteni a gonosztól - töpreng az egyre összetörtebb
Al Pacino.
A legendás hírű nyomozó és az elmebeteg gyilkos-író kergetőzése a csupasz
gondolatokat beburkoló ruha csupán, s e burok alatt egy klasszikus megkísértés
történet izzik feszesen, s végül kialszik. Bár a füstje még sokáig csípi
a szemünket. Mert kit ne ütne szíven, ha látna egy makulátlan embert,
amint belelép majd elmerül a bűn sarában s onnan az utolsó előtti percben
kikéredzkedvén rájön, hogy nincs tovább, itt a vég?! Kinek ne hangoznának
ismerősen azok a filmben felmerülő kérdések, amiket a művészetek már annyi
formában feldolgoztak? S mégis, Christopher Nolan (Mementó) rendező
úgy tudja tálalni ezeket új alkotásában, hogy a deja vu érzésünk nem jár
együtt az elcsépeltség gondolatával. Ahogy nem unjuk meg elgondolkodni
életünk végességéről, a természetes halálról, úgy az is lehet újra meg
újra felkavaró, ha azt vágják a szemünk közé, mennyire megkísérthetőek
vagyunk, milyen egyszerű elcsábulni a rossznak, és könnyű kioltani embertársunk
életét, mennyire nehéz tiszta lelkiismeretet hazudni a világnak, de mennyivel
nehezebb saját magunknak.
Nolan összetett jellemekkel dolgozik. Nem egyoldalúan sötétnek ábrázolja
az írót (Robin Williams ), akivel nem egy tündöklően fehér rendőr (Al
Pacino ) áll szemben, így nem is jár jutalom a végén a "jónak",
ha úgy ahogy meg is bűnhődik a "rossz". Arra viszont tökéletes
a forgatókönyv, hogy kellőképpen körüljárja a becsület - bűn - bűnhődés
- büntetés témakört, amiben a legmegdöbbentőbb számomra az a szál, mikor
az író Istent játszik.
Mert ki ne illetődne meg Robin Williamst hallgatva, mikor arról tart kiselőadást
Al Pacinonak, hogy saját gyilkostettét egy olyan fiúra keni, aki oly sok
agresszivitást mutatott már az életben, hogy ha utóbb is, de megérne egy
életfogytiglanira. Persze az sem kevésbé megrázó, hogy az igazság bajnoka,
a nyomozó úr képes megalkudni az "ördöggel", akivel akkorra
már kvittek, legalábbis ami az elkövetett gyilkosságok számát illeti.
Hogy a moziba járó emberiség igazságérzete regenerálódjon picit, jó megnézni
az utolsó képkockákat is, ahol ha ugyan csak a halál bátorító közeléből
is, de sor kerül a gyónásra is, s a becsület felülkerekedik a gyarlóságon.
A komor, nyomasztó témát ellensúlyozzák az operatőr gyönyörű, madártávlatból
készített felvételei az alaszkai gleccserekről, a zöld dombokról. Az alvásképtelenség
iszonyatába való beleélést pedig a mindig fehér éjszakák képei illusztrálják
profin. De érdemes újranézni az Al Pacino szemszögéből felvett részleteket
is, hiszen Dormer nyomozót jól jellemzik az egyébként hosszú vágások közé
ékelt rövid gyors bevágások, amik az ő gondolatainak kivetített kockái,
s amik az ébren töltött órák számának gyarapodásával párhuzamosan egyre
lassúbbá, egyensúlyt vesztettebbé válnak.
Az álmatlanság a hullákra vágyó krimirajongók igényét is kielégíti. S
mellettük Shakespeare is elégedetten füttyentett volna az életüket vesztetteket
látva.
|