Nyolcra
van hírdetve, persze késünk, de kongó terem fogad. Negyedórás ténfergés
(Elszívok-egy-cigit-a-friss-levegőn-velem-tartasz?) után megörökítem az
üres termet.
- Foglaljanak helyet, az est mindjárt kezdődik! - tessékel beljebb a terembe
valaki, gondolom az est szervezője. És lőn: helyet foglalunk.
Fél körül megjelenik Hazai. Beszélgetőtársa, Berta Ádám még öt percet késik.
Amikor megjön kezdődik a kabaré; Berta hirtelen olyan puhán és finoman szólal
meg, hogy majdnem felnyerítek: mindent vártam volna, de ezt nem. A hangon
kívül azonban a minőségre nincs panasz: elszállt bölcsészfíling ezerrel.
A mérhetetlen izgalmakat, amik egy író-olvasó találkozón érhetnek, a testem
érdekesen dolgozza föl: elálmosodom.
Húsz perc múlva - a hangulatot feldobandó - Hazai felolvas. A szegény ember
elképzeli a gazdagot; mindez Hazai-stílben, az elbeszélés kezd egy leegyszerűsített
Barátok Köztre hasonlítani. Már a szerző szokásosan "részletgazdag"
stílusa is üdítő, de az eddig is kitűnő allúziós és idézetbeépítő-technikája
ha lehet, még tovább javult.
"Kerítéslyukba ragadt a sündisznó pénisze" - ezt már nem lehet
megállni röhögés nélkül - "Állatmentőt kellett hívni egy kerti kerítésre
ragadt sündisznóhoz a hollandiai Hengelóban. A pórul járt rágcsálót a háziak
reggel vették észre, és akkor telefonáltak az állatorvosnak, amikor még
délben sem akarta elhagyni kényelmetlen helyét. A kiérkező doktor csakhamar
kinyomozta, hogy a szűk kerítéslyuk tartja fogva szegény állat fütykösét."
- a dráma csúcspontjára érkeztünk, kedves olvasók! - "Először jegelni
próbálta a bajba került tagot, ám a süni sokkos állapotba került. Végül
az altatás segített."
Az,
hogy Hazai történéseket, híreket írjon be a regényeibe, novelláiba, arra
eddig nem nagyon volt példa. A fentit egyébként a főszereplő unatkozó titkárnője
olvassa. Az idézetekkel kapcsolatban megemlíti, hogy a Budapesti Skizo című
regényében a főszereplő, Feri a Nobel-díjas Kertész Imrétől idéz kábé fél
oldalt, naná, csont beállva. Megjegyzem azonban, hogy a kertészi filozófiai
érdeklődés az egész könyvet áthatja, hogy mást ne mondjak, egy heideggeri
látomással indul az egész könyv.
Berta nem nagyon töri magát, hogy a zárkózott írót megnyissa, csak érintőlegesen
próbál olyan tabunak tűnő témákat érinteni, mint a minimalista írókhoz hasonlítása,
ezen belül is a Brett Easton Ellishez hasonlítás, a hatások vizsgálata (Amerikai
Pszicho-Budapesti Skizo párhuzam). Ezt a témát érintve Hazait láthatóan
feszélyezik a kérdések, kényelmetlenül érzi magát.
Az utolsó fél órában azonban a beszélgetés kezd egy Hazai-novellára emlékeztetni:
a beszélgetők eléggé elbeszélnek egymás mellett. A legnagyobb izgalmat egy
dokumentarista diktafonjában lejáró kazetta jelenti.
A végén a főszereplők lehívják a társaságot a kolesz kocsmájába, hogy ott
dumáljanak. Mi a kollégiummal szembeni étterembe megyünk fogyasztani, ahol
a meglehetősen enervált és lestrapált pincéreket traktáljuk tovább.
A busz
felé menet a kolesz ablakából valami közepesen bőrfejű zenekarral üvöltenek
ki a lakók az ablakon: "Ó, Magyarország, miért nem süt már rád a
Nap?/Ó, Magyarország, miért vagy boldogtalan?/Ó, Magyarország, ha Te is
érzed amit én,/Jó lenne már végre, ha felébrednél!/Ébredj fel!".
Hiába, no: mulat az értelmiség.
|