Ahogy
a sárdagasztásban jeleskedő kissrác megüli az első látásra vadnak tűnő
fekete bölényt! Szétesőben lévő babakocsi, lyukas vödör, ostorral játszó
kisgyerek, egy falu, egy valóság, valahol Isten háta mögött. Safari. Etűd
a Hukkle előtt a P'nP Stúdiótól. Mesteri.
Megadja az alaphangot, az érdeklődést pedig csak fokozza a nyitókép, a
kígyó látványa. Mintegy természetfilmben. Ugyanis Pálfi György alkotása
akár természetfilmnek is nevezhető, miközben egyben dokumentumfilm, krimi.
Egy falu egy valóság, valahol az Isten háta mögött, a világ közepén. Realista
alkotás egy közösségről, egy faluról, ahol mindenki ismer mindenkit. És
talán ez a baj. Férfiak és nők küzdelme, harca. Pálfi kezdettől fogva
jól játszik a különböző hangokkal, zörejekkel. Hogyan diskurál a csukló
Cseklik bácsi és a kutya? Horkolás, a lovak patkójának jellegzetes tompa
hangja a betonúton.
Egy idő után a néző annyira figyeli a mindennapi életében megjelenő, és
talán épp ezért viszontlátva érdekes hangokat, hogy észre sem veszi a
kakaskukorékolás vagy a galambének megjelenését. Pálfi kitűnően mutatja
be az elmaradottság, a szegénység és a modernizmus, a felgyorsult világ
sajátos elegyét. A digitális lejátszót hallgató juhászlány, vagy a fekete,
megkülönböztetett jelzést használó Mercedes, amiben bármekkora hatalom
van, a kombájnon nem tud kifogni éppen ezt igazolja. Hatalom. A férfi
az úr a háznál, a nők behódolnak?! Vagy elegük van? Összeesküvés a férfiak
ellen. Tragédia, gyilkosság, magány.
Zene és beszéd nélkül képes a film feszültté tenni a nézőt, melyben nagy
szerepe van az állatoknak. A rendező a tragikumot velük (macska, béka,
vakond, kisborjú) ábrázolja, az elmúlás, a kegyetlenség és irónia, a véletlen
jelenik meg az ő sorsukban. (a film végén az alkotók szükségét látták,
hogy feltüntessék: az állatoknak a látszattal ellentétben nem esett semmi
bántódásuk)
A filmben az idő múlását a postás többszöri megjelenése jelzi, aki egy
alkalommal kétszer csengetett kerékpárja csengőjével. Szájbarágás helyett
a képek sajátos vágásával beszéli el a történetet Pálfi, ami egyben Marinkás
Gábor vágó munkáját is dicséri. A film közepe felé kezdtem reménykedni:
csak nehogy megjelenjen a televízió, mint olyan a műben. Aztán csalódnom
kellett, ráadásul a gonosz (?) öreg hölgy tv-zett: szappanoperát nézett.
Szerencsére nem láttuk a képernyőt, csak a film szövegét halljuk. Két
népdal mellett csak ekkor hallhattunk értelmes, egybefüggő szöveget. Ez
szintén az ötlet eladhatóságát dicséri.
A technikai trükkök nem mennek a színvonal rovására, sőt emelik azt. Kaszás
Attila és Ónódi Eszter filmbéli megjelenése és szerepe azonban jelentéktelen,
így érthetetlen, miért kellett a két aktuális "sztárt" betenni,
félek csak az eladhatóság miatt. A szokatlan kameraállások és vágóképek,
a hangeffektek, és hangvariációk arzenálja kitűnő produkciót eredményezett.
Üdítő, hogy a csukló bácsi a film végén is visszatér, keretbe foglalva
így az alkotást. Csak egy valamit sajnálok: szegény Pálfi Györgyöt is
sokan emlegetik manapság…
Hukkle-
magyar film, 2001-2002; r.: Pálfi György, 75 p.
|