A Kaptár fantázianevet
viselő hatalmas földalatti laborban több száz tudós, kutató foglalkozik
génkísérletekkel - természetesen illegálisan. Egy szép napon azonban valaki
szabadjára enged egy kitenyésztett vírust, és máris kész a baj. A Kaptár
vezérlését végző számítógép, a Vörös Királynő nevű mesterséges intelligencia
szükségét érzi annak, hogy a kockázatok elkerülése végett óvintézkedéseket
foganatosítson: mindenkit kivégez, aki a falakon belül tartózkodik. Egy
kommandós osztagnak három egész órája van arra, hogy kiderítse, mi is történt
valójában, kikapcsolja a Királynőt és megtalálja az antivírust. A csapathoz
három külsős is csapódik, mint később kiderül, nem teljesen véletlenül.
A laborban aztán kiderül, hogy nem is olyan egyszerű a helyzet, mint azt
képzelnék.
A Kaptár
című film megértéséhez és megemésztéséhez feltétlenül szükséges az az információ,
miszerint a film minden idők egyik legnépszerűbb videojátékának adaptációja.
Ezt nemcsak a sztori elvadult és elborult volta miatt érdemes megemlíteni,
hanem mert a film készítői érezhetően arra a sajátos hangulatra, "meseszövésre",
stílusra utaztak, ami az ilyen játékokat jellemzi. A fanatikusokon kívül
azonban az egyszerű néző is találhat örömet és szépséget ebben a közel száz
percben, már ha közelebbi rokonságban áll az akció, horror, sci-fi hármasból
valamelyikkel.
Aranyszabály ugye, hogy még a film (műsor, könyv, újságcikk stb.) elején
kell megragadni a néző figyelmét, mert ha ez sikerül, utána már nagyobb
baj nem történhet. A kaptár készítőinek a szabály megvalósítása tökéletesen
sikerült: az első húsz percben szerintem még a legélesebb eszű nézők sem
tudják, mi miért történik a vásznon. Miután teljes a káosz, a néző önkéntelenül
is kiegyenesedik a székben és előredől, mondván: most már csakazértis kiderítem,
mi folyik itt.
A titkokról aztán szép sorban lehull a lepel, de ez már a legkevésbé sem
eredeti módon megy végbe. Hőseink küzdenek és harcolnak, a műfaj klasszikusaitól
megszokott módszerekkel. Egy kicsi az Alien sorozatból, egy kicsi A dologból,
és így tovább: A kaptár gerince a szokásos sémákból áll össze. Egy idő után
minden világossá válik: ki a jó és ki a rossz, ki győz, kinek mi lesz a
sorsa, hány ellenség érkezik a folyosó végén balra és hány lövéssel fogják
őket leteríteni. Szinte várjuk, mikor derül ki a jóról, hogy rossz, aztán
mikor válik egyértelművé, hogy mégsem az. Az is érthetetlen, hogy miért
nem tanulják már meg a horrorfilm-főszereplők, hogy akikről azt hiszik,
halottak, még messze nem azok, mert egyszer még jól rá kell hozniuk a frászt
a nézőre. Ha már sémák: mára kicsit ósdi ez a hirtelen, erős hangeffektekre
épülő ijesztgetés, amitől persze minden egyes alkalommal le lehet fordulni
a székről, de ami egyedül a sztereóhangzásnak köszönhető.
De ugyancsak ennek köszönhető az, ami a gyanútlan nézőt leginkább rabul
ejti. A ma filmesei - az említett technikát kihasználva - elképesztő módon
tudnak a zene-zaj-kép hármas kombinációival operálni, elbűvölve, ugyanakkor
becsapva is ezzel a közönséget: így a legkönnyebb a felejthető történetet
és történéseket szenzációsként eladni. Ennek megfelelően A kaptár remek
hangulatú film: zenéje, színvilága, pörgése magával ragad, egészen a stáblistáig,
sőt még utána is, hazafelé a villamoson. Miután azonban elcsendesedik az
ember, rájön, hogy becsapták.
Üdítő jelenség a randa zombihadban a szépséges főhősnő, Milla Jovovich,
aki nem először szerepel akciódús filmben. Bár piros kis miniruhája biztosan
akadályozta a mozgásban, remekül oldotta meg feladatát. A másik főhős, Michelle
Rodriguez személyében pedig megtaláltatott a női Steven Seagal. Egy arcot
vág másfél órán keresztül, igaz, azt kifogástalanul. Persze, egy seregnyi
zombival harcoló akcióhősnek nem feltétlenül kell gumiarcúnak lennie, de
valami változatosságot mégiscsak elvárna az ember.
A kaptár egyéb videojáték-adaptációk mellett feltétlenül, a műfaj klasszikusai
mellett pedig még megállja a helyét. Talán egyetlenegy dolog miatt nem kerülhet
fel az örökzöldek listájára: később készült, mint elődei, akik gonosz módon
jó előre lelőttek minden felhasználható poént.
A kaptár
- Resident Evil, színes, amerikai film (2002), rendezte: Paul W.S. Anderson
|