Újra
divat kiállításra járni. Azt nem sikerült kiderítenem, hogy ez a neosznobizmusnak
köszönhető, vagy annak, hogy egyre többen unják meg a szürke hétköznapok
túlbulvárosodását, mindenesetre tény: régen volt ekkora tömeg egy megnyitón.
Kárpáti Tibor - aki az idei év egyik nagy felfedezettje lehet -
első önálló tárlatát Kass János grafikusművész nyitotta meg - kissé
rendhagyó módon.
- Háromszor találkoztam a mesterrel - mondta Kass János. - Ebből a harmadik
találkozás volt a legérdekesebb: fölhívott, hogy készen van a meghívó,
és megkérdezte hová küldhetné. Mondtam a címet, megjött a levél, kinyitottam,
s nem volt rajta dátum meg helyszín. Nem tudtam, hová és mikor kell jönnöm.
Nem volt mellette cím és telefonszám sem, így egy kicsit elszomorodtam,
hogy nem tudok elmenni. Végül hajnalban lejöttem Szegedre, megkértem az
egyik kolleganőmet, derítse ki a telefonszámát. Reggel tízkor felhívtam
a mestert. Még aludt. Délután aztán sikerült találkoznunk, és mindent
meg tudtunk beszélni.
A kedves történet után a Kossuth-díjas grafikus méltató szavaiban elmondta:
boldog, hogy megnyithatja ezt a nem mindennapi tárlatot, bár annak sokkal
jobban örült volna, ha a "mester mesterei" állnának az ő helyén,
hiszen "ők ismerik igazán az ifjú kollégát".
A dicsérő szavak, és az ünnepélyes megnyitó után immáron egy megkönnyebbült
művésszel sikerült néhány szót váltanom.
- Mi a kedvenc háziállata?
- Erre most azt kellene válaszolnom, hogy a gyöngytyúk?
- Az?
- Ezen még nem gondolkoztam. De tény, hogy a gyöngytyúknak sokat köszönhetek.
- Annak, amelyik pettyes?
- Pontosan. Annak idején a Rémusz bácsi meséi című meséskötethez készítettem
az első illusztrációimat, s az egyik mesének az volt a címe: Miért pettyes
a gyöngytyúk?
-
Tudja a választ...
- Hogyne.
- Első önálló kiállításán egytől egyig különböző meséskönyvek illusztrációi
láthatók. Miért pont mesékhez rajzol különböző vidám kis képeket?
- Ebben a műfajban értem el első nagy sikeremet. Bolognában volt egy nagy
nemzetközi kiállítás, amire Magyarországról csak az én rajzaimat vitték
ki. Ekkor döntöttem el, hogy a mesékre "szakosodom".
- Mióta illusztrál meséket?
- A már említett kiállítás 2000-ben volt. Azóta csak meseillusztrációkat
készítek.
- Kass Jánost hogyan sikerült megnyernie? Ahogy egyik lábáról a másikra
állt, úgy tűnt, hogy egy picit mintha belecsöppent volna ebbe az egészbe.
- Ez volt az első önálló kiállításom, ennek volt tulajdonítható a szokottnál
nagyobb izgalom. Egyébként sem volt meg olyan sok tárlatom, hogy azt mondhassam
magamról, "rutinos kiállító" vagyok. Minden ilyen megnyitó izgalmas,
tele van feszültséggel. Eljönnek az emberek, megnézik a képeimet, és kialakítanak
rólam valamilyen véleményt magukban. Kass Jánossal még annak idején egy
reklámgrafikai alkotótelepen találkoztam. S mivel nagy hatással volt rám,
bíztam benne, hogy elvállalja a megnyitót.
- A kiállítás meghívójában már benne volt az a Japán kiállítás, ahová
nemsokára indulnak a
művei. Oda hogy sikerült eljutni?
- Sikeresen szerepeltem egy pályázaton. Sok kis meséhez kellett különböző
illusztrációkat készíteni. Japán csak egy állomás, az egész világon utaznak
körbe a képeim, s ha minden igaz, akkor egyszer majd csak eljut Magyarországra
is. Ha minden igaz, akkor még Szegedre is el lehet majd hozni.
-
Laikusként azt gondolnám: a képregény már csak egy ugrás a meseillusztrációtól.
S talán -szintén laikusként - azt is hiszem, hogy jobban megfizetik a
rajzolókat, hiszen "ipari méretekben" kell gyártani ezeket.
- A képregény teljesen más világ. Igaz, hogy hasonló technika, de mégsem
lehet azt mondani, hogy aki jó meseillusztrátor az jó képregény-rajzoló
is egyben. Ugyanez fordítva is igaz. Az is igaz, hogy nagyon sok illusztrációm
képregényszerű. Ezek az apró poénok, gagek ezt a technikát igénylik: a
vastag vonalakat, az erős színeket. Amikor rajzolok, akkor nagyon tartalom-centrikus
vagyok. Az első betűtől az utolsóig tudnom kell a mesét. Nem tudok "általánosságban"
rajzolni.
|