Sohasem
volt még alkalmam átérezni egy leszokóban levő drogos szenvedéseit. Dettre
Gábor rendező meglehetősen realista módon tárta elénk azt, a maga -szó
szerint- meztelen valóságában. Egy biztos: aki megnézi a filmet, elretten
a drog világától. Felhők a Gangesz felett a címe. Nem értettem, mi köze
lehet a filmnek a Gangeszhez.
A kezdő jelenet, melyben a két főszereplő egy kórházi ágy mellett beszélget,
még inkább kíváncsivá tett. A rendező nyomasztó budapesti környezetet
választott a történet helyszínéül. Helyes döntés volt, mert egy csapásra
megteremti a film hangulatát. Koszos, lerobbant bérház, belül ócska, régi
bútorokkal. A nézőt rázza a hideg a látványtól. Itt él András, a szenvedélybeteg
programozó, akit Ternyák Zoltán alakít.
A nem túl szívderítő környezetbe csöppen bele a gazdag, de goromba férjjel
megáldott Juli, aki egy kiadós veszekedés után úgy dönt, nem megy többé
haza. Útja véletlenszerűen keresztezi a munkahelyéről éppen pánikszerűen
menekülő fiatalemberét, aki, nem lévén több kábítószere, rosszul lesz
és összerogy a lány előtt a járdán.
A két szereplő, bár elsőre azt hihetnénk, ég és föld, más háttérrel és
beállítottsággal, reménytelenségükben teljesen egyformák. A Tóth Ildikó
által megszemélyesített, külsőre törékeny Julit hihetetlen szilárd jellemként
ismerjük meg. A színésznő hitelesen alakítja a lelkileg megtört, de határozott
fiatalasszonyt, aki inkább vállalja az időnként idegbeteg módjára viselkedő
férfi nem mindennapi erőt igénylő pátyolgatását, mint hogy visszamenjen
megromlott kapcsolatába.
Az "egymásra találást" követően azonban az elvonókúra hosszadalmas
folyamata következik, melyre a rendező túlságosan sok időt szán, bár,
ha nem ilyen sokáig tartana, talán kevésbé lenne hatásos. De ez nem valószínű.
Másfél órán keresztül folynak a testnedvek a maguk gusztustalan valóságában,
röpködnek az egymás fejéhez vágott szidalmak, megy a lelki vívódás, melyeket
időnként megszakít egy-egy békés beszélgetés.
A szereplők feltáruló családi hátterében megjelennek a mai magyar társadalom
sajnálatosan gyakori problémái: alkoholista szülők, szeretethiány, nélkülözés.
Már maga a néző is fuldoklik az állandó helyszínül szolgáló dohos lakás
belsejében, összezárva egy valójában normális, de a drog hatásától kiszámíthatatlan
emberrel, és nem érti az asszony már-már megalázkodó segíteni akarását.
A rendező az állandó borús idővel, az esős estékkel fokozza a kilátástalanság
hangulatát. A félhomályos lakásbelsőben játszódó jeleneteknél közeli beállítást
alkalmaz. Hasonló módon mutatja a szereplők arcát is, ami különösen hatásos.
Igazi lélektan. A színészi játék dicséretreméltó. Elhisszük nekik, hogy
gyötrődnek, és nem csak úgy tesznek, mint azt néhány esetben már megszokhattuk.
Ternyák Zoltán a drogos bőrébe bújva remekül adja vissza a hangulatváltozásait,
melyre a magatehetetlen gyengeség és az agresszivitás szinte percenkénti
hullámzása jellemző. Nagy szerep jut a párbeszédeknek, mert ez adja a
történet fonalát. Kicsit azonban lehetne mozgalmasabb a film, mert a néző,
még ha érdekes is a beszélgetés, megunja a véget nem érő jeleneteket.
Nem tudja, van-e értelme ennek az egész harcnak, melyet a két szereplő
folytat, és hosszú időn keresztül semmi fordulat nincs a történetben.
A film visszatérő jelenete az indiai táj: a Gangesz és a benne fürdő emberek,
amelyről a képzelődő, néha hallucináló férfi álmodozik. Talán szeretne
megjavulni, megtisztulni, ezért vágyik a Gangesz partjára. Érdekes részlet
a filmet nyitó indiai dallam, amelyet a gangos ház egyik lakója énekel,
és a visszhang teszi hatásossá. A dal többször megismétlődik. Túl sokára
jön el azonban a monotonitást megszakító pont, amikor úgy tűnik, jóra
fordulhatnak a dolgok. Közben a néző előtt feltárul az egész bérház lakóinak
élete. Ordítozás, káromkodás, közöny és szemét veszi körül a lakókat.
A színészek fásult, hétköznapi embereket alakítanak, akikkel akár nap
mint nap találkozhatnánk.
A film olyan környezetet mutat be, ahol az álmok nem teljesülnek, sokkal
inkább jellemző, hogy mindenki elindul lefelé azon a bizonyos lejtőn.
Ezért dicséretre méltó, ha valaki mégis visszakapaszkodik, vagy legalábbis
megpróbálkozik vele. Aki elhiszi, hogy álmai még teljesülhetnek. A történet
befejezése édes-bús, de talán reményt ad a hasonló sorsúaknak. Azoknak,
akikről készült.
|