Vágni
lehetett a cigarettafüstöt és - enyhe képzavarral - a tömeget is ezen
az októberi estén az Old Timer Music Clubban. A szolid árszínvonalú, igényesen
és hangulatosan kialakított brüsszeli körúti pinceklubban már a kezdést
megelőző órában sem lehetett üres asztalt találni, s mire a zenekar játszani
kezdett, az ülőalkalmatosságok is elkeltek mind.
"Zene mindenkinek" címmel adott koncertet az új felállású
Pege Quartett, és valóban érdekes volt összevetni a szociológiai
"szórást" a cím jelentésével: húsztól hatvanig, a vállalkozó
apukától a csinos egyetemista lányokon át a kiérdemesült cigányzenészig
mindenféle réteg jelen volt a városunkban fehér hollóként vendégszereplő
jazz-zenekar fellépésén. Pedig Pege Aladár szívesen jönne gyakrabban
is, és - mint lapunknak elmondta - annak ellenére, hogy volt már lehetősége
New York-ban a Carnegie Hall-ban is játszani, igazán mégis a kisebb klubokat
szereti, mert ezekben sokkal jobb a hangulat. Csak mellékesen jegyzem
meg, hogy talán a rendezvényszervezők is fölismerhetnék már, hogy az igénytelen,
gagyi produkciók mellett az örökzöld jazz-re is van fizetőképes kereslet,
legalábbis ez az este ezt is bizonyította.
A
friss Kossuth-díjas Pege Aladár nevével szorosan összeforrott nagybőgő
helyett először a basszgitárt vette kézbe, és a szaxofonos Kollmann Gábor,
a dobos Sramkó János valamint Pintér Zoltán zongorista aktív közreműködésével
húzós swingelésbe kezdett. Ez aztán a teljes nézősereget arra késztette,
hogy energikusan verje a taktust a lábával, a virtuóz szólók pedig elégedett
mosolyt csaltak az arcokra. A hálás közönség kiéhezettsége azon is jól
lemérhető volt, hogy az egyébként nem túl erős blues-rock blokk minden
egyes szólóját megtapsolta, noha azt a mester szerényen és racionálisan
mindig elhárította.
A szünetben megkérdeztük az idősödő maistrót, hogy mi a véleménye fiatal
diákjairól, akiket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán tanít. Válaszában
elmondta, hogy nagyon jó utánpótlásnak tartja őket a hazai jazz- és klasszikus
zenekarok számára. A tanítást egyébként könnyen össze tudja egyeztetni
gyakori föllépéseivel, hiszen - mint mondta - nem minden nap tanít.
Rövid
szünet után - amikor is a zenekar saját CD-it árusította és dedikálta
- Ali bácsi végre a kezébe vette az öreg mackóhoz illő hangszerét, a nagybőgőt.
Vonóhoz azonban a legritkább esetben nyúlt. Helyette fiatalokat megszégyenítő
gyorsasággal és virtuozitással pengette a vonóst, olykor az improvizálás
örömétől nyitva felejtett szájjal. A kvartett tagjai ekkor már egyre inkább
fölengedve a jazz, a bossa nova és a latin hangulatában, önfeledt szólókba
kezdtek, amiket az értő közönség tapssal honorált. A hetedik X-ben levő
zenei élő legenda végül pedig jóságos mikulásként ajánlotta a közönség
figyelmébe a november 26-i dátumot, amikor is az Ifjúsági Házban lépnek
színpadra, illetve legújabb albumukat, melyeken az elhangzott szerzemények
is fellelhetők.
Hiába, a jó marketing mindennek a titka.
(Pege Quartett, október 14., szegedi Old Timer Music Club)
|