Napjaink
New Yorkjában kiadó egy lakás három szobája, illetve már csak kettő. Egy
elkelt. Lakója kitartó mozdulatlansággal hever a nappali padlóján, kinyúlva,
szétterpesztett tagokkal. A mosolygós napszínre mázolt falon öltönyös
Krisztus feszül a meg nem festett keresztre; háromdimenziós árnyaként
hat a húsvér férfi. A meglepő kompozíció mellett hifi, videó, falba épített
képernyő - amolyan modern torony. A Kamara-Tantusz évadnyitó premierjére
érkező közönséget fogadó színpadkép maga az előadás: miliőt teremt, mely
nem csak fizikai környezetét adja a játéknak, de lényegét is leképezi.
Merthogy bohózatot ígérnek a színháziak, de a várt könnyed szórakozás
úgy adatik meg, hogy a komikum mögött mindig ott húzódik valami nehezen
definiálható, valami nyomasztó, ami a feltörő nevetést beszédes csenddé
csitítja. Mint amikor azt kérdezik: "Ismered azt a viccet, hogy összeköltözik
a siketnéma és a vak?", s lehet akármilyen jó a poén, biztosan úgy
zárjuk, hogy "ez azért durva!"
S mit ad Isten, összeköltözik a siketnéma (Király Attila) és a vak (Gömöri
Krisztián)! Nem éppen reménytelen felállás, ha nevetésre vágyunk, hát
még úgy, hogy a sztriptíztáncos bombanő (Cseh Zsuzsa) személyében gazdára
lel a harmadik szoba is. A hétköznapinak nem nevezhető közösséget színesíti
a többnyire pityókás, kiélt főbérlő néni (Meszléry Judit), s feltűnik
még a siketnéma fivére (Marton Róbert) is, aki egyelőre csak művészember
mivoltában deviáns. És mégis nehéz ez bohózatnak, mert nehéz sorsok fonódnak
össze. A vak fiú hányatott gyermekkora alkoholista apjával, a siketnéma
tettetett némasága, a testvérek festőként való rivalizálása, a főbérlő
férjének öngyilkossága. Nehéz, mert a nehéz sorsok összefonódnak. A hervadó
némber kibékíthetetlen ellentéte a fiatal, virágzó szépséggel, a sejthető
tragédia, amit a három férfi egyazon nő iránti szerelme rejt a sejthető
véggel, mert úgyis csak a fivér, az "egészséges" szépfiú nyerhet,
a csalódástól a drogfüggőségig vezető út, az ellentétek feloldása pisztolygolyóval,
akasztásra hurkolt kötéllel.
De
nevetünk, mert a világtalan olykor csetlik-botlik, a néma énekesi babérokra
tör, a házinéni meg nem átall csábítólag fellépni a fiatalemberrel szemben,
akinek nem szúrhatnak szemet tűnt bájai. A cél érdekében mégis kitesz
magáért, csinosodik: a mackónadrághoz immár tűsarkú dukál. Az pedig látatlanban
is kitalálható, melyik az a két figura, akik garantálhatják a bohózatok
klasszikus elemét, tudniillik hogy mindenki mindenkit félreért. S megint
mégsem! Mert megragadó, ahogy ez a két fiú áthidalja a kommunikációs nehézségeket,
találékonysággal, sziporkázó ötletekkel, testüket okosan használva, a
fogyatékossággal érzékenyebbé vált ép szerveik éberségével. Mert felemelő,
ahogy öntudatosan visszautasítják a születési rendellenesség bélyegét,
s élnek, nem különben, de legalább úgy, mint a többiek.
S mindezzel együtt mulattatnak. Engedik, hogy jóízűen nevessünk, mert
rejtőzzék a humor szóviccekben vagy szituációkban, nem fajul olcsóvá,
nem kurvul el. Még úgy sem, hogy egynéhány függönyért kiáltó drámai pillanat
ellenére a végkifejlet példát ritkítóan bugyuta. Ám jó ez így, mert nem
kell mázsás súlyokat levetnünk ahhoz, hogy felálljunk székünkből, ellenben
munkás, mégsem izzadtságszagú színészi játékok élményével, egy jó darab
jó rendezésének emlékével távozhatunk. Amikor nem azért jegyezzük meg
a művészek nevét, mert kisszámú az alkotógárda.
Író-rendező:
Korognai Károly
Díszlet: Kentaur
Koreográfia: Nemes Zsófia
|