Az SZTE Médiatudományi Tanszékének online magazinja

Tovább a Kultúra rovathoz


Maul Ágnes

2001 képei
World Press Photo kiállítás Budapesten


1955-ben Hollandiában alakult egy nonprofit , független szervezet. Célja a sajtófotósok támogatása, munkájuk nemzetközi elismertetése. A World Press Photo azóta a legnagyobb presztizsű sajtófotó versennyé vált. Idén 123 ország 4171 fotósa küldte el képeit a zsűrinek, a díjazott munkákat 35 országban állítják ki. Október 18-a óta Budapesten a Néprajzi Múzeumban tekinthetjük meg, milyen a világ a sajtófotósok fényképezőgépének objektívén keresztül.

Én azt hittem, hogy az a kisbaba csak alszik. Óvó kezek betakarják, álma nyugodt. Erik Refner pakisztáni menekülttáborban készült fotóján azonban az óvó kezek halotti leplet terítenek a csecsemőre. Egyéves korában, kiszáradás következtében halt meg.
Számomra e fénykép szereplői egy tragédia részesei, egy sajtófotós számára "emberek, akik a hírekben szerepelnek". Legalábbis ebben a kategóriában indult a 45.World Press Photo kiállítás győztes fotója.

Talán nem is lehet ezeket a fényképeket máshogy nézni, csak ha eltávolítjuk magunktól mindazt a szörnyűséget, amit ábrázolnak.
Felmerült bennem a kérdés, mitől jó egy sajtófotó. Ha minél borzasztóbb jelenetet örökít meg? Vagy csak én gondolom, hogy két egyformán fontos hír közül az kerül be a híradóba, amelyikhez drámaibb képanyag tartozik?
A sajtófotón az a fontos, hogy mit ábrázol, vagy az is, hogy hogyan tükrözi a valóságnak egy adott szeletét?

A zsűri biztosan mindkét szempontot figyelembe vette, amikor a beérkező 49235 fotó közül 20 kategóriában győztest választott. Az, hogy a díjazott alkotásoknak a háromnegyede valamilyen borzalmat ábrázol, remélhetőleg nem növekvő vérszomjunk jele, hanem annak a lenyomata, hogy tragikus eseményekből a tavalyi évben is bőven válogathattak a sajtófotósok.
Válogattak is: A látogató megnézheti, hogyan, "játszott" háborút egy csapat ramallahi kisfiú, félórával azelőtt, hogy egy társukat agyonlőtték volna.
Elámulhat azoknak a szuveníreket vásárolgató turistáknak a láttán, akik a Világkereskedelmi Központ helyét, a Ground Zero-t bámulják.Megborzonghat, amikor azt látja, hogy a száj-és körömfájás járvány miatt halomba pakolt birkatetemek méteres lángokban égnek .

Eltűnődhet, hogy az indiai földrengés miatt mindenét elvesztett idős asszony arca van jobban összetörve, vagy a ház, ami előtt áll.Vannak persze olyan képek is, amelyek előtt azért időzünk, mert egyszerűen szépek, mint egy impresszionista festmény, vagy azért, mert olyan tudományos, természeti, technikai, vagy társadalmi jelenséget mutatnak be, mely láttán tátva marad a szánk. Mondjuk egy 90 centis kameruni óriásbéka, vagy a szemüket európaivá operáltató bangkoki nők.

Egy fotósorozat, előtt különösen nagy a tömörülés, sürgés- forgás. A képek szívünkhöz közel álló eseményt dolgoznak fel: a tiszavirágzást, a kérészek kikelését,rövid életét. A fotók alkotója, a verseny egyetlen magyar díjazottja, Szentpéteri L. Jószef. A 24 éves fotós a Pécsi Tudományegyetem PhD-s hallgatója, botanikát és rendszertant kutat. Természetfotóival többek között már a BBC 1999-ben megrendezett természetfotó versenyén, és 2000-ben az ENSZ környezetvédelmi programja által szervezett fotópályázatán is ért el sikereket.


World Press Photo kiállítás
Helyszín: Néprajzi Múzeum
Időpont: Okt.18.-nov.17. 10-18 óráig, hétfőn zárva.
Belépő: Felnőtteknek: 600Ft , diákoknak :350Ft.

 

2002. november 12.