Három perc. Ennyi fér egy szuper 8mm-es tekercsre. Népek mozija volt a
mágnesszalagok előtt, családi felvételek garmadája készült vele. Ugyan
régi korok üzenetét hordozza, mégis akad, aki hiszi, lehet vele újat mutatni,
érdemes életben és köztudatban tartani. A kamera befűz, kattog, kerreg,
és pörög az orsó, szalagra kerül az idő, ezüstnitrátba égnek feledhető
mozdulatok, mosolyok, zörejek.
Három perc. Éppen ennyi időmbe telt, hogy rájöjjek, azok a fények ott
a Grand Café másik oldalán, állomáshelyemtől meglehetős messzeségben nem
csakúgy villognak, vihar sem készül, hanem nagyon valószínű, hogy a Szuper
8mm Fesztivál megnyitója mégsem ebben a vetítőteremben lesz, ami elé előrelátón
bekvártélyoztam magam, hanem odaát, a folyosó-kávézó másik végében, ahol,
jé, a Belvárosi Mozi kamaraterme vagyon. De ami inkább kétségbeejtett,
a pontosság máris megkövetelt egy állítmánycserét: nem lesz, hanem volt.
Szomorú. Pedig biztosan megtudhattam volna, hogy ez már a harmadik ilyen
fesztivál és egyébként milyen jó ez az egész, mennyi előkészület után
ilyen jó ez az egész, meg azt, hogy voltaképpen nem is fogalmazható meg
szabatosan, miért is olyan jó ez az egész. Sebaj. Majd holnap! Holnap
versenyfilmek vetítése a kiírás szerint, aztán pedig spontán örömzene
a hatvanas-hetvenes évek megsárgult képeire Matthew Mitchelléktől.
Három perc. Három perc alatt közvetlenül egy jazzkoncerttel egybekötött
filmvetítés előtt bizony el lehet adni körülbelül hat vagy hét jegyet
egy kevéssé alkalomhoz illő „Men in black” reklámasztalkánál, egy sokkal
inkább retro stílusú, hatvanas évek slágere fekete műbőr forgósszékben
csücsülve. Mert ha az ember lánya van olyan túlbuzgó, hogy - némi teljesítménykényszertől
hajtva - időben, még a kiírt hatórai kezdés előtt megérkezzék és a szervezőséget
magára vállaló bátor egyén után kérdezősködjék, akkor könnyen szerepet
kaphat egy efféle burleszkbe hajló komédiában. A szervező? Hol van, hol
van, senki sem tudja. Pedig egyre kíváncsibb lettem, ki vakmerő vállalja
ezt magára, tekintve a szerény becslések szerint előreláthatóan egyórás
késést. Mindenki valami „Péterről” beszélt, akiről megtudtam, hogy alacsony,
magas, kövér, sovány, szőke, barna és szemüveges (utóbbit már csakazért
sem hittem el, pedig tényleg…) – megszólítottam hát valamennyi hímnemű
lényt, aki utamba került. Harmadszorra nyertem. Rózsa Péter pedig gyakorlatilag
a kézfogással kezembe nyomott egy számlatömböt, egy jegygyűjtőt, váltópénzt,
átlátszó dobozban, és vigyorgott: milyen jó, ráérek, ugyan üljek már be
néhány percre jegyárusító-jegyszedő néninek! És ha már úgyis ott ülök,
miért ne kérhetnék sorozatosan elnézést az egy és negyedórás késésért
angyalian bűnbánó mosollyal?! „Ja, és akármikor is kezdünk, nyolckor kipakolnak
bennünket, mert csak addig béreljük a kamaratermet. De jegyet akkor sem
váltunk vissza!” – kacsintott, elrohant. Fontos ember.
Ugyan nem három percet töltöttem a szocreál bútorcsodában pörögve, hanem
annyit, amennyi alatt közel 70 jegy elkelt, de igazán megérte. Elvégre
nem mindennap adódik alkalom, hogy amikor épp nem kell bárgyún és szégyenkezőn
bocsánatot mosolyognom és számlát adnom, vetítőszobából nézzem a Szuper
8mm Fesztivál szervezőjével és annak cserélődő söröspoharaival együtt
a nagyteremben unalmasan időben kezdődött legújabb kedélyborzolás, a Trianon
premierjét - spontán örömzenéhez nélkülözhetetlen zenekarra vagy a vetítéshez
legalább annyira szükséges technikai berendezésekre, műszaki szakikra
várva.
- Három perc… El tudod képzelni, milyen alapos tervezés, milyen fokú profizmus
varázsolhat csak három perces tekercsre élvezhető és értékes filmet?!
– kérdezte Péter merengve, inkább a sörétől, mint tőlem. – Ennyi! Három
perc! Három perc egyenlő több hetes előkészület. Három perc egyenlő 4800
ropogós magyar forint a nyersanyagért, plusz az előhívási procedúra. És
az sem akármi ám! Svájcba kell küldeni laborba, aztán öt hétig rágni a
körmünket, hogy mi a nyavaja sül majd ki belőle?! 8 milliméter, gondolj
csak bele, mennyire biztos kéz kell egy ilyen keskeny rögzítőszalag megtartásához!
Egyetlen mozdulat földrengésnek tűnik rajta, pláne egy több négyzetméteres
vászonra vetítve! És nem lehet ám csakúgy leállítani a dolgot, ha valami
nem tetszik, hogy akkor ezt most újra vesszük! A vágás itt tényleg ollót
és ragasztót jelent. Macerás. Persze, ma már irdatlan összegekért felírják
neked CD-re meg DVD-re, hogy aztán számítógépen montírozhasd, de mi azért
mindig úgy kezdünk neki, hogy ha elszúrjuk, elszúrtuk.
- Miért ennyi hercehurca? Miért éri meg manapság ezzel a körülményes technikával
forgatni?
- Miért, miért. Hát mert négyszer annyi színe van, mint egy hagyományos
kamerával felvett opusnak. Kimondhatatlan, ám szembetűnő a különbség.
A zöld ezen ilyen is, olyan is,meg amolyan is. Azon meg csak zöld. Egyébként
nem is teljesen alapítványi és öncéklú buli, éppen most kértek fel bennünket
videoklip készítésre. Egy zenekar, a Colorstar. Biztos emlékszel rájuk
– ez úgy tűnt, már tényleg nekem szól, nem a söröspohárnak… -, felléptek
a SZIN-en. Nem rémlik? Na mindegy. Dolgoztunk együtt a Belgával is, róluk
azért már csak hallottál. Ilyen videoklippet forgatni presztízskérdéssé
vált.
- És honnan a kamerák? Gyártanak még ilyent?
- Összeraknak évente néhány darabot Svájcban, hogyne, csak legyen, aki
meg tudja fizetni. Itthon viszont ócskavasként árulják őket jobb-rosszabb
állapotban a zsibvásárokon. Kis szerencsével néhányszáz vagy ezer forintért,
némi felújítás után tökéletesen szuperáló gépet horgászhatsz magadnak.
Huszonötször három perc kellett ugyan meg mérhetetlen türelem, de azért
csak elkezdődött valami. A programban szereplő versenyfilmeket, micsoda
meglepetés, másnapra tolták, helyettük a vászonra kúszott egy lóvasút
az „őskorból”, ami talán a mai Géfin Gyula téren zakatolhatott, egy „ókori”
puccos Wartburg, a „limuzin”, körülötte rajongó ámulattal kopogó divatos
tűsarkak, és feltűnt „Heringia” is, a jó öreg úszóház napozója a „koraújkorból”.
A hölgyek haja rövid, és hullámosra sütött. Megannyi Marilyn Monroe. A
ruhák annyira divatjamúltak, hogy bizonyosan nemsokára tömegesen jönnek
majd szembe velünk a Kárász utcán. A film forog, a gép zakatol. Felvonulás,
virágba borult Tátrák tetején zászlót lengető lányok, „Éljen a szovjet-magyar
barátság!”. Még több zakatolás, még több kerregés, a vászonra lassan további
két kép úszik. Békésen megfér egymás mellett immár a szocialista tömegsportot
propagáló képsor a rengeteg egyforma emberrel – akad azért ezen is, aki
nem úgy és nem arra hajlik, ahogy és amerre a többiek… -, a hófehér házak
között tevék körül futkározó csontsovány arab purdé és a 2003-as Sziget
fesztivál, bikinis lányok, pókhasú srácok, ön- és emberségfeledt pillanatok.
Összhatásuk elgondolkoztató. Múlt és jelen. Jelen és jelen. Jövő? Ideges
rövid hangokon nyikorog a hegedű, pereg a dob, Matthew Mitchell és a trió
is érez valamit. Jó.
Három perc sem kellett, hogy a jazz és a képek összjátéka elbűvölje a
megpróbáltatásai miatt alapból kissé zaklatott közönséget. Szájtátva bámultak
és hallgatták a spontán aláfestést – kivéve, amikor épp a kisfiúra kellett
figyelnük, aki időnként ki-be rohangált és csikorogva húzogatta a sötétítőfüggönyt.
Magam is pont ilyen áhitattal figyeltem volna biztosan: micsoda improvizálás!
micsoda érzék! Mondom, „volna”. A volnákhoz azonban rendszerint tartozik
egy „ha”… Szóval, HA Péter, az a bizonyos, el nem árulja még az elején
félig nekem, félig a söröspoharának, hogy vagy két héttel ezelőtt megkapták
már a képanyagot…
Nem mindig jó bennfentesnek lenni…
|