A
Miniszterelnöki Hivatal megbízásából készített közvélemény-kutatást a
Median a magyar lakosság vallásosságáról, amelyből kiderült, hogy alig
több, mint tíz százalék követi valamely egyház tanait, a társadalom fele
pedig a „maga módján vallásos”. Ennek kapcsán mondta el Máté-Tóth András
teológus, főiskolai tanár, a Szegedi Tudományegyetem Vallástudományi Tanszékének
vezetője a véleményét, mely szerint a vallásosság és az egyházi tanítások
elfogadása ma már nincs szoros összefüggésben egymással.
-
Mivel magyarázható, hogy sokan kereszténynek vallják magukat, másrészt
egyáltalán nem követik az egyházi tanításokat?
- Ez a jelenség egy modernizációs jelenségcsomag
egyik eleme. A modern társadalmi berendezkedés egyik jellegzetessége a
tekintélyek jelentőségének csökkenése. Mindenféle tekintélyé. Az emberek
egyre inkább nem fogadják el az élet legkülönbözőbb kérdéseire az előre
adott válaszokat, hanem arra tartanak igényt, hogy saját maguk barkácsoljanak
a legkülönbözőbb válaszalternatívákból világnézetet, világszemléletet,
eligazodást. Az, hogy mennyien vallják magukat egy felekezet tagjának,
sok mindenen múlik. Azokban az országokban, ahol szigorú felekezeti nyilvántartás
van, például Németországban vagy Ausztriában, ott megfigyelhető, hogy
a tényleges tagságnál általában több ember nevezi magát valamilyen felekezet
tagjának. Vagy amikor valami miatt előnyösebb azt gondolnia valakinek
magáról, hogy ő tagja valamelyik egyháznak. Amikor viszont óriási botrányok
vannak valamelyik vallási közösség körül, akkor az emberek újságírói,
vagy adatfelmérő, kérdezőbiztosi kérdésre inkább azt mondják, hogy nem
tagok. Így a formális statisztikai adatok alapján egy alá-fölé menő hullámot
tapasztalunk a tagságnál.
- Gyakorlatilag inkább nem is vallási, hanem
kulturális szerep miatt vallják magukat kereszténynek?
- Nem hiszem, hogy a vallásit és a kulturálisat
így szembe lehetne állítani, mert a vallás egy nagyon-nagyon sokféle színnel,
árnyalattal és hangsúllyal rendelkező kulturális össztapasztalatnak vagy
összbenyomásnak a része. Igen, Magyarországon olyan a kultúra, hogy az
emberek egy része megkeresztelteti a gyerekeit. Nem olyan mértékben, mint
régen, de még így is nagyon sokan, és nagyon sokan temetnek egyházi asszisztenciával.
Ez mind-mind a valláshoz, vagy az egyházhoz való odatartozásnak jele.
Kifejezetten szektás fundamentalista alapállás viszont azt gondolni, hogy
a vallás, az egyház, meg az egyház tanítása teljes átfedésben kell, hogy
legyen, és csak akkor igaz. Tehát, aki magát vallásosnak tartja, az járjon
is mindig templomba és fogadja is el száz százalékosan az illető egyháznak
a tanítását. Ilyen teljes átfedés kutatásaim szerint még a legkisebb,
legszigorúbb vallási közösségekben, az új vallási mozgalmakban vagy szektákban
sem fordul elő. Éppen ezért nem tárgyszerű abból a modellből kiindulni,
mely szerint a vallási hovatartozás, a vallási közösséggel való gyakorlati
szoros kapcsolat és a vallási közösség tanításának elfogadása egybeesik,
mert ez a fundamentalista szektamodell. Ezt nem jó alkalmazni egy olyan
felmérés eredményeinek az értelmezésekor, amelyik nem ezekre a kis közösségekre
vonatkoznak, hanem a nagy vallási közösségekre.
- Mivel magyarázható, hogy a lakosságnak több
mint a fele úgymond a „maga módján vallásos”?
- Azzal, hogy az úgynevezett szekularizációs
tézis, amit sokan vallottak és sokan feltételeztek az ötvenes-hatvanas
években. Az volt a feltételezés, hogy ahogyan haladunk előre a modernizáció
útján, úgy főleg a városokban, főleg a magasan kvalifikált férfiak körében
egyre inkább el fogják veszíteni a vallásosságukat, ez nem jött be. Az
adatok azt támasztják alá, hogy a központi tekintély, az, ami erodálódott,
a vallási tekintély jelentősége csökkent, a vallásosság szintje viszont
nem. Az emberek a számos bizonytalanságukat a jövőjükkel, meg a kapcsolatrendszerükkel
kapcsolatban valahogy megpróbálják kezelni, és ezeknek a kezelésben a
vallási megoldások is szerepet játszanak.
- De miért nem konkrétan egy vallási tanítást
követnek, hanem egy saját vallást kreálnak maguknak?
- Azért, mert a piacon van egy bizonyos vallási
kínálat. A multikulturális európai helyzet, a média révén a piacon már
senki se rendelkezik azzal a tekintéllyel, hogy mindenki csak az ő áruját
vegye. Nagymértékben lecsökkent ennek a kínálatnak az elfogadhatósága.
Ezért nem választják az emberek egy árus portékáját, hanem körülnéznek,
és maguk állítják össze a főztjükhöz az elemeket.
|