A magyar művészettörténet nagyjai és ismeretlen alkotók egyaránt képviseltetik
magukat a Móra Ferenc Múzeum régi táncokat bemutató kiállításán. Nemcsak
a magyar, hanem az összes, valaha Magyarország területén élő nép szerepet
kap a képeken, melyek közül a legrégebbiek az 1600-as évekből valók.
Osztrák és francia származású, illetve ismeretlen művészek festették
meg a szlovák, szerb, román határőröket tánc közben. Több kép mutatja
be a pandúrok táncait: Pandúr a szeretőjével, Bakugró pandúrok, Táncoló
pandúr. Állandó figurái a képeknek a parasztok, a cigány muzsikusok,
a csikósok. Az alkotások egy része olajfestmény, nagyobbik részük pedig
tussal készült: képregény-szerű jelenetekre emlékeztetnek, az élethű
mozgásábrázolás és a technika miatt. Precíz vonások, aprólékos kidolgozás
jellemzi a stílusban hasonló munkákat. A tusrajzok alkotói általában
csak a főszereplő figurákat színezik ki, illetve a táj hozzánk közelebb
eső részleteit. A háttér fehér, vagy egészen halvány, elmosódott, ezzel
is kiemelve az előtérben táncolókat.
Osztrák művészek munkáin találkozunk először magyar táncokkal. Így
például Carl Beyer Magyar verbunkos dudás, vagy a Vígan táncoló magyarok
című képén. Visszatérő téma a cigánymulatság, a lakodalom, a katonák
verbuválása, a hadfogadás. Hasonlóak a helyszínek és a tájak is: vidék,
sátortábor, falu főtere, természet, csárda. A középpontban mindenütt
a táncolók, akiknek nemcsak a mozgására, de ruhájuk kidolgozására is
nagy hangsúlyt fektettek az alkotók. A táncok mellett az adott kor
népi viseleteiről is tájékoztatást kapunk.
Az olajfestmények között megtalálhatók Lotz Károly és Barabás Miklós
paraszti témájú táncos képei, Rudnay Gyula Cigányok mulatozása című
műve. „Táncosnő” címmel Székely Bertalantól, Vaszary Jánostól, Rippl-Rónai
Józseftől is láthatunk munkákat a tárlaton. Technikájukra főként az
akvarell, a tempera és a ceruza alkalmazása jellemző. Az 1900-as évek
elejét képviselik modern szellemiségű alkotásaikkal a többi között
Bartnyik Sándor, Aba-Novák Vilmos, Vértes Marcell.