Az
első lövés fájt a legjobban. Pedig mindenre elszánt gengszterekre és töménytelen
erőszakra voltam felkészülve. A harmincas évek Amerikája, szesztilalom,
szeszcsempészet témában ez volt az idevágó séma az agyamban. De marcona
képű rosszfiúk és embertelenül szívtelen alvilági üzletemberek helyett
mást kaptam. S a mélyen hívő, istentiszteletet látogató lelkiismeretes
családapára, mosolygós ősz hajú ˝nagypapára˝ és a két angyalian naiv kisfiúra
egyáltalán nem készültem.
Sokáig visszhangzott
az első pisztolydördülés a fülemben. Akkor már jó ideje a tizenkét éves
Michael (Tyler Hoechlin) szemével követtem az eseményeket, és döbbenten
vettem tudomásul, hogy az én apám volt az, aki úgy lőtt le egy embert
az imént, akár egy kutyát. Tudtam, hogy ez a mostanra idegenné vált férfi
csak azért nem némít el engem is, mert a fia vagyok. Minden felnőttnek
világos lett volna, miért, de én meglepődtem azon, hogy hamarosan ő maradt
az egyetlen rokonom és őrangyalom. Ha ő nem lett volna, már engem is eltett
volna láb alól a drágalátos ˝nagyapám˝ valamelyik jobb keze.
A road movie-nak csak erős nagyzolással nevezhető történet ezután feleleveníti
minden élményünket, amit eddig a menekülés egy autóval és egy kisgyerekkel
témáról tároltunk; de az a tény, hogy lassan már lépni sem tudunk a hulláktól,
és gyakran járunk temetésekre, azt sem engedi elfelejteni, hogy maffiafilmet
nézünk.
A
műfaj követelte szabályok mégsem akadályozzák meg, hogy Sam Mendes
(Amerikai szépség) olyan alkotást tegyen le az asztalra, ami az előzmények
nélkül is megállja a helyét. Pláne azért nem, mert a gazdasági válság
csupán háttere annak a családtörténetnek, amelyben tragikus események
hatására ugyan, de apa és fia egymásra talál..
Tom Hanks hozta a formáját. Elfelejttette velem, hogy voltak már
más szerepei is, és most is szerepet játszik. Elhittem neki, hogy ő Sullivan,
foglalkozását tekintve maffiózó, egyébként pedig még a kicsi Mike sem
tudja megmondani, hogy apja végtelenül jó ember-e, és a mennybe jut, vagy
velejéig romlott, és a pokolban fog bűnhődni a kioltott emberéletek miatt.
De nem felejthető el Paul Newman játéka sem, aki apa- és nagypapaszerepe
miatt párhuzamba állítható Sullivannel, hiszen ő is ugyanúgy védelmezi
mind fogadott (Sullivan), mind pedig vérszerinti fiát, s az ő sorsa is
a pusztulás, csakúgy, mint Mike apjáé.
Ami a technikai megoldásokat illeti: bár kicsit szájbarágós az időjárással
és a napszakokkal operálni, mégsem érezzük erőltetettnek a majdnem végig
zuhogó esőt, a véget nem érő éjszakákat. Az pedig különösen élvezetes,
mikor a happy endet sugalló napsütés még két utolsó gyilkossággal rácáfol
az eddigi idő - esemény párhuzamra. Nem elhanyagolhatók az olyan furcsaságok
sem, mint az előbb halljuk, aztán a becsukódó ajtón elhelyezkedő tükrön,
vagy az ablak homályán keresztül látjuk is jelenet megoldások.
Az sem volt véletlen, hogy a kisfiú szemszögéből figyeltem a világot,
hiszen az ő tengerparti nyitó és záró monológja foglalja keretbe az 1931
telén játszódó történetet.
A
kárhozat útja - Dreamworks produkció
Rendezte: Sam Mendes
Producer: Dean Zanuck
Szereplők: Tom Hanks, Paul Newman, Jude Law, Tyler Hoechlin
Megtekinthető: Szeged Plaza
|