Több téma köré csoportosított alkotások, egy-egy fejezet
a művész életéből – így lehetne tömören jellemezni a tárlat felépítését.
Az ajtón belépve rövid tájékoztató fogad bennünket a karikatúrista pályájáról.
Byron Humphrey rajzaiért már 11 éves korában fizettek a különböző újságok.
A fiatal tehetség 30 évesen szinte az összes jelentős amerikai lapnak
- mint a Chicago Tribune, a Playboy, a Business Week Magazin - dolgozott,
és bőven válogathatott az állásajánlatokból. Párizsban fejezte be tanulmányait,
és később, negyvenes évei elején a dél-franciaországi Nizzában telepedett
le. "Korunk legnagyobb élő karikatúristája" - mondta róla Christopher
Peachment, az elismert londoni kritikus.
Humphrey kiállított műveinek többsége kedvenc városait,
helyszíneit ábrázolja, melyeknek három nagy témakört is szenteltek a teremben.
Először Nizzával találkozunk. A művész tereket, épületeket és azok részleteit
örökítette meg: a képek nincsenek teljesen kidolgozva. A lényeget kiemeli,
a háttérben csak jelzésszerűek a dolgok. Egy magas, redőnyös, tengerre
néző bérház a Colonna d'Istria utcában; Egy ablaksor a Joffre marsall
körúton; Pálma, egy kapu bejárata; kovácsoltvas-díszkorlát; de szerepel
a nizzai harangtorony és a Villa Trianon is.
A tus technikáját keveri az akvarellel: a körvonalakat
kiemeli a fekete tus, a vízfesték halvány árnyalatai pedig sajátos hangulatot
kölcsönöznek a képeknek. Némelyiken csak három színt kever, másutt több
élénk, vidám színt vonultat fel, mint például a Jetée Palota bejárata
című alkotáson. A háttér általában fehér, a világos árnyalatok uralják
a legtöbb művet.
Nagy arányban képviseltetik magukat Humphrey képein a
nizzai, majd a Cote D'Azur-i fényűző, neves szállodák és paloták, a jómód
megtestesítői. A vidéki, régi városrészek inkább a provance-i táj tartozékai:
hangulatában egészen más a főként barna, sárga és piros színekkel ábrázolt
háztetőktől tarkálló domboldal, a vidéki kastély vagy a reneszánsz ház
részlete.
A két utolsó falon szereplő művekből a karikatúrista egy
másik oldalát ismerjük meg: a "Nők" témájú alkotásai boston-i
bordélyházba, new york-i és nizzai széplányok közé kalauzolnak minket.
Az Ingrid fekete ruhában, a Nő fűzőben vagy a Nő cigarettával fekete-fehér
képek, melyeken a tus körvonalak kapnak hangsúlyt. A tárlat utolsó képei
kacagtatóak: a "Macskák" címszó alatt arisztokrata külsejű,
bölcs képű, emberi tulajdonságokat hordozó cicák sorakoznak a falon. Egyikük
a vára, másikuk hófehér Rolls-Royce-a vagy Mercedes-e előtt pózol, a harmadik
elegáns öltönyben cigarettát szív. A színek mesekönyvbe illőek.