Az
1945-1949-es időszak politikai propagandájának dokumentumaiból rendeztek
kiállítást a Fekete Házban. A tárlat a szovjetizálás – ahogy manapság mondanánk
– "kampánystratégiáját" fedi fel, a plakátok, röpiratok, hirdetmények,
technikai eszközök azonban ezen túl korrajzzá is nemesülnek.
Hihetnénk,
a politikai marketing, a politikai hirdetések és egyéb, a választójogunk
biztosította voksunkért bevetett professzionális társaik Magyarországon
a kilencvenes évekre sétáltak le a falvédőről, pontosabban ekkorra szivárogtak
be a ledőlt falak romjai közt a boldog nyugatról az egyre vidámabb barakkba.
Bizonyára nem is teljesen jogtalanul hinnénk így, ezek olyan kapitalista,
demokráciás, szabadságjogos izék, ám aki a Fekete Házban végigsétál a
kommunista éra propagandatevékenységéről rendezett kiállítás anyaga előtt,
olykor meglepő hasonlóságot találhat a meggyőzés verbális-vizuális eszközeiben.
Persze még az érettségiből maradt történelmi ismereteinknek is elegendőnek
kell lenniük ahhoz, hogy felvértezzenek bennünket afféle naiv gondolatokkal
szemben, hogy akkor meg miért is a csúnya, pejoratív jelző utóbbira, s
az olykor már indokolatlannak tűnő tolerancia napjainkban… No de mielőtt
rögtön konklúzióhoz is jutnánk, nézzünk szét a tárlaton!
A mindössze kétteremnyi kiállítási anyag döntően plakátokból, röpiratokból,
választási felhívásokból áll. Ezt egészítik ki a propaganda technikai
háttereként felvonultatott telefonok, írógépek, rádiók egy kupacba rendezve,
valamint egy fél iroda kompozíciója autentikus tárgyakkal a korba helyezve.
Ez utóbbi - film- és olvasmányélményeinket akaratlanul is emlékeinkbe
idézve – akár véresebb asszociációkra is késztethetne, mint az eszmét
hirdető jelszavak megfogalmazásán ügyködők közegének képe, csakhogy az
íróasztal mögé állított, maskarás kirakati bábu a maga mesterkélt komolyságával
jótékonyan teszi valótlanná az érzést. Bábuból van még egy: asszonyka
áll a korabeli szavazóurna mellett. Apró érdekesség, hogy ő még nem trikolórral
átkötött papírdobozba csúsztatta szavazólapját, de mindezek összességében
mégis csak illusztrációk, hangulati elemek maradnak, a lényeg a falakon
leledzik.
Ahol néhány hónapja még a HVG ötletembereinek címlapkreációit láthattuk,
most kronológiai és tematikus rendben sorakoznak egy korszak képi lenyomatai,
természetükből adódóan itt-ott kozmetikázva, retusálva, de így is árulkodón.
Amolyan bizonyítékok ezek, s a kiállítók dicséretére szóljon, hogy kommentárok,
magyarázatok, feliratok nélkül hagyták őket beszélni, mi több, tették
őket beszédessé, önmaguk prókátorává, ítélőjévé is.
Nem véletlenül juthat eszünkbe a közelmúltbéli HVG-kiállítás, a tárlat
első – talán legmegkapóbb - darabján ugyanis felfedezhetünk egy elemet,
amit más kontextusban nem egyszer aktuálisnak tarthatnánk akár a hetilap
provokáló címlapfotói között is. A kor, melyből történelmi kalandozásunkra
indulunk, a szovjet baráti csapatok általi felszabadításunké a németek
uralma alól, a plakátok így a fasiszták elleni harcra és az ország újjáépítésére
buzdítanak ezen első állomáson. Közülük a már említetten egy férfit láthatunk,
hátterében lángol Budapest, egyik kezével gyújtogat, a másikban pisztolyt
tart, hát ölhet is. Igaz, az alkotót tán maga Walt Disney is leigazolta
volna annakidején, olyan kedves arcú, barátságos mesefiguraként sikerült
megjelenítenie a nyilaskeresztet viselő férfit, bár ellensúlyozásként
– hogy mégiscsak kellően galádnak tűnjék – a szemei azért vérben forognak.
A feltűnő fricska azonban még mindig nem ez, hanem a könyv, melyet kegyetlenül
széttapos, s melyen három betű áll: JOG. Ebben azért van némi elegancia,
van gúny, van valamiféle kérlelhetetlen – és persze mindaz benne van,
aminek az örömbrigád-effektus idején már nem lesz helye. A kép „szlogenje”
is ütős: „Nekik köszönhetjük!” A kiállítás címét kölcsönző plakát sem
kisebb erővel vonja magára a figyelmet. A fekete-fehér rajzon férfialak
magasodik a Duna fölé, s minden erejével a fővárosban burjánzó gyomnövénynek
feszül. A gyökereivel Budapest egész testét átszövő gaz a reakciót szimbolizálja.
Az ellenség azonosításaképp a növény virágaiból a pénzt hóna alatt szorongató
burzsuj és a horogkeresztet mintegy nyakörvként viselő torz alak egyként
fordul szembe a pusztításukra készülővel.
A
fentiekkel egy egységbe sorolták az adakozásra sarkalló hirdetéseket.
A metódus mit sem változott mára, könnyes szemű gyermek ölelésre vár vagy
éppen egy katona vállaiba kapaszkodik, a kép alatt a megfelelő postatakarékszámlacsekk
száma, fent pedig: „Filléreid segítik őt! Siess, adj, segíts!” vagy „Szegénységtől,
ragálytól ment a segély.”
A besúgórendszer agitációjáról röpiratok tanúskodnak: egyként bujtanak
a közigazgatásba befurakodott reakciósok és az áron felül értékesítők
ellen, a feljelentési kötelezettségüket elmulasztókat pedig büntetéssel
fenyegetik. Lakmuszpapírok ezek, a megfélemlítéséié.
Az építő munka propagálását a föld, a három- és ötéves tervek, a fokozott
termelés témakörére koncentrálták. A megfeszített inakkal ekéjét, ásóját
szorító paraszt fetisizált képe elmaradhatatlan, ahogy a dagadó izmokkal
kalapácsát emelő munkás is szimbólum. A dolgozó nő és a haladó értelmiség
külön megszólítást érdemelt, de az üzenet mindannyiuknak szól: a Magyar
Kommunista Párt családod boldogságáért, gyermeked jövőjéért harcol, a
Magyar Kommunista Párt egyenlő a földdel, a kenyérrel és a szabadsággal.
A tömeggyűlésekről készített fényképeken ugyan mindig kevesebb ember arcán
ül üdvözült mosoly, mint a festményeken, rajzokon, de a kommunisták „Nem
pártunk egyeduralmát, hanem a demokrácia egyeduralmát követeljük!” jelszava
nem (csak) ezért bűzlik, s az ínyencek megannyi megdöbbentő, elgondolkodtató,
olykor elborzasztó, máskor megmosolyogni való momentumra lelhetnek még
a képek előtt időzve. A kritikus szemlélődéshez szükséges szkepticizmust
a belépéskor szinte a jegy mellé nyomják a kezünkbe: „A sajtó a pártszervezet
egyik leghatalmasabb eszköze.”
Ez is lehetne a konklúzió, de hogy az a sajátunk legyen, érdemes ellátogatni
a Fekete Házba!
|