A szokásos
nyári szünet és kisebb átalakítások után szeptember 22-étől várja újra vendégeit
a Grand Café. Az idén nyolcadik éve működő intézmény most is számtalan kulturális
ínyencséggel szolgál. Erdélyi Ágnessel, a Grand Café vezetőjével beszélgettünk,
aki egyben a Móra Ferenc Kollégium igazgatója is.
- Miért érezték szükségét 1996-ban, hogy művészmozit
nyissanak Szegeden?
- A terv jóval előbbi, már 1993. óta foglalkoztunk a gondolattal.
Pesten ekkor már legalább 15 volt, nálunk meg egy sem és a Móra Kollégiumban
már nagyon régóta egyetemi filmklubot szerveztem. Úgyhogy részemről már
eleve adott volt egy ilyenfajta érdeklődés és gyakorlat is, nem beszélve
arról, hogy a hallgatók is inspiráltak. Amikor egyszer „könnyelműen” nyilatkoztam
egy szegedi rádiónak, hogy lesz Szegeden művészmozi, akkor erre sokan
ráharaptak és, mintegy, számon kérték, hogy áll a dolog. Ekkor megkeresett
engem Nagy Mária, majd hozzánk csatlakozott még Szabó Éva és így hárman
elkezdtünk munkálkodni, többek között jogi formát adtunk az egésznek,
vagyis létrehoztuk a KÉP-SZÍN-HÁZ Művészmozi Alapítványt. Már akkor is
az motivált bennünket, hogy ez ne csupán egy mozizással foglalkozó hely
legyen, hanem általában a vizuális kultúrával foglalkozó filmes tevékenység,
amihez szorosan hozzákapcsolódik az irodalom, a képző- és fotóművészet,
a zene. ’93-tól ’96-ig igen rögös volt az út, végül a várostól kaptuk
meg azt a lehetőséget, hogy a Belvárosi Mozi 2. emeletén lévő, akkor kihasználatlan
helyiségeket átalakítsuk mozivá. A pénzt állami támogatással tudtuk előteremteni
ehhez és 1996. szeptember 30-án a mozi elindult.
- Honnan jön a Grand Café név?
- A névválasztás rettentő nehéz volt, merem állítani,
hogy volt olyan nehéz, mint bármi más. Végigvettük a filmcímeket, a filmtörténeti
vonatkozásokat, a régi mozi neveket, szegedi és magyar filmtörténeti kiadványokat
bújtunk, hátha rátalálunk a megfelelő névre. Végül is azért döntöttünk
a Grand Café mellett, mert az első mozielőadást Párizsban, 1895-ben egy
kávézóban tartották, ez a filmtörténeti vonatkozása, nem beszélve arról,
hogy a Belvárosi Mozi helyén is egy kávéház volt, a Kossuth Kávéház, ahol
szintén voltak vetítések a ’10-es években. Ez a név a filmtörténet első
pillanatát idézi, amikor a kávézókban középen leeresztett vásznakon peregtek
a képek, minden oldalról lehetett látni, mellette a vendégek csevegtek,
italoztak. Akkoriban a café elnevezés még nem volt divatban, ma már szinte
minden helyet a funkciójától függetlenül cafénak hívnak, de mi nem ezt
a divatot akartuk meglovagolni.
- Milyen nevek merültek még fel?
- Nagyon szerettem volna kitartani Mándy Iván Zsámboki
mozija című kisregénye mellett, mert a magyar kortárs írók közül ő volt
a legnagyobb filmbolond, gyermekkorát szinte a pesti mozitermekben töltötte,
és erre a műveiben is gyakran reflektál. Erről azzal az érvvel beszéltek
le, hogy ezt nagyon kevesen értenék. A társamnak a Körhinta név tetszett
borzasztóan, mert ez egy örökérvényű magyar filmtörténeti darab. Volt
olyan, hogy Szegénylegények, Nagy Balhé, Kék Angyal és mindenféle, amikor
már viccből, kínunkban próbálkoztunk. Néhány hétig élt az Esti Kornél,
mert van benne néhány szép sor Szegedről, az lehetett volna a mottónk,
de mégis maradtunk a Grand Cafénál éppen a filmtörténeti vonatkozás és
a szegedi kávéházas múlt miatt.
- Ha jól tudom most egyedül vezeti a mozit…
- Erről szó sincs, az egyik legfontosabb sikere a Grand
Cafénak, hogy egy olyan csapatot sikerült összekovácsolni az elmúlt évek
alatt, amivel mindent közösen csinálunk. Az, hogy én egy kvázi vezető
szerepet vállalok egyrészt amiatt van, mert kezdeményezője voltam, meg
összefogni és felelősséget vállalni kell egy személy, de mindenben közösen
döntünk. Továbbá van egy holdudvara is a Grand Cafénak, akik szintén nagyon
sokat segítenek, rengeteg ötlettel jönnek. Tehát a programjaink szerkesztése
úgy néz ki, hogy a beérkezett ajánlatokat illesztjük bele a műsorba. Azért
is jó, hogy működik egy kávézó, mert szinte a vendégeinkkel, a barátainkkal
közösen szerkesztjük a műsort.
- Milyen koncepció alapján válogatják a filmeket?
- Attól is függ, hogy mi van a levegőben, másrészt, hogy
milyen filmek jelennek meg. Mindig van egy vagy több profilja a hónapnak,
például egy cseh vagy német kultúrával foglalkozó hónap, vagy a tenger
tematikát végigjáró hónap stb. A lehetőségek tárháza kimeríthetetlen,
itt tulajdonképpen az ötleteknek csak az szab határt, hogy meg tudjuk-e
szerezni az adott műveket. Rettentő nehéz megtalálni őket, mert van a
filmarchívum és a különböző filmforgalmazók, ahonnan meríthetünk, de rengeteg
filmnek lejárt a jogdíja és ezeket nem is szabad vetíteni. Nem lehet megszokni
azt a kötelező gyakorlatot, hogy a joglejárt filmekhez nem lehet hozzájutni.
Ez olyan, mintha Thomas Mann-t vagy Dosztojevszkijt kivonnák a magyar
könyvtárakból, mint ahogy van a filmes világban, hogy egy Fellini, egy
Bergman vagy egy Wim Wenders film forgalmazási joga lejár, akkor nem lehet
nyilvánosan vetíteni. Ennek a szerzői jogi vonatkozásait szerintem majd
akkor fogj k újragondolni a nemzetközi jog szempontjából is, amikor nyilvánvalóvá
válik, hogy az internetes világban gyakorlatilag lehetetlen a szerzői
jog szerint szelektálni.
- A magyar filmek mekkora szerepet kapnak a mozi műsorában?
- Szeretnénk, ha minél nagyobb szerepet kapnának, főleg
azokat a filmeket, amelyek az egyetemista korosztályhoz közelebb állnak.
Van most egy ún. Simó-osztályhoz tartozó filmrendezői kör, akik egyre-másra
hozzák azokat az alkotásokat, amelyek megnyerik a fiatalabb korosztályt.
Gondolok például Török Ferencre, vagy Mundruczó Kormélra, Fliegauf Benedekre,
ezek a rendezők mind vendégeink voltak, Török Ferencet kivéve. De a középnemzedék
rendezőit is meghívtuk már, például Enyedi Ildikót, Sopsits Árpádot, de
itt volt Jancsó Miklós is, a nagy öreg, Szabó Istvánt is próbáltuk lehozni,
de ő nagyon elfoglalt.
- A filmeken kívül még milyen programokkal várják az érdeklődőket?
- Nagyon
sok irodalom lesz, van egy kezdeményezésünk, a Danilo Kiš kávéház-sarok,
erre szeretném felhívni a figyelmet. A temesvári Pro Helvetia Alapítvány
kezdeményezi, hogy ebben a régióban, tehát Temesváron, Újvidéken, Szabadkán
és Szegeden jöjjön létre olyan kávéház-lánc, amely megidézi Danilo Kiš
alkotói munkásságát és azt a multikulturális szellemet, amelyet életműve
sugall. Most például a szabadkai Üzenet című folyóirat Danilo Kiš-számát
fogjuk bemutatni. A litera.hu nevű irodalommal foglalkozó website mutatkozik
be október elején, itt a mozi adta lehetőségeket is ki fogjuk használni,
mert a számítógépre csatlakoztatott projektor segítségével fog megjelenni
az, amit egyébként csak a képernyőn láthatnánk. Grecsó Krisztián és a
korosztályához tartozó néhány kiváló író, Király Attila, Nagy Gabriella
is vendégeink lesznek október elején. De két kiállítást is tartunk ősszel,
először Nagy Péter egyiptomi piramisokról készített képeit láthatják,
a másik október közepén nyílik, Móser Zoltán kiállítása, aki Magyarország
egyik legelismertebb fotóművésze, ennek címe ’Képek szobám falán’, tehát
azokat a képeket bocsátja rendelkezésünkre, amelyek őt az otthonában körülveszik
- Ezen
programokra melyik korosztályt várják leginkább?
- Nem titok,
hogy elsősorban az egyetemisták látogatnak minket, de volt egy felmérés,
amelynek az lett a végeredménye, hogy 40%-ban egyetemi hallgatók jönnek,
60%-ban pedig mások. Ez számomra is meglepő volt, mert én fordítva gondoltam.
Ez egy két évvel ezelőtti felmérés, közgazdászok csinálták évfolyamdolgozatként,
tehát módszertanilag nagyon korrekt munka. Ez azt jelenti, hogy azok is
idejárnak, akik már elvégezték az egyetemet, és azalatt szoktak ide. Persze
a városban élő idősebb korosztály is betér hozzánk, szóval mindenki, akinek
valamilyen affinitása van a kortárs művészetekhez.
- Az
ETR-en láttam, hogy általánosan művelő óraként a Grand Caféban meghirdettek
egy fotótörténeti órát.
- Nagy örömünkre
az idén beindult ez a fotótörténeti óta, amit a BTK felvett általános
művelőként a bölcsészhallgatók számára. A kurzus áttekinti a magyar és
a kortárs egyetemes fotótörténet legfontosabb állomásait, másrészt pedig
műfajtörténet. Kincses Károly, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója
a kurzusvezető, ő viszi a történeti rész gerincét, a többi előadó pedig
egy-egy területnek a magyarországi talán legfontosabb képviselője. Amire
még nagyon büszkék vagyunk, hogy az országban egyedül nálunk volt az elmúlt
három évben tanár továbbképzés mozgóképkultúra és médiaismeret ügyben.
Ezen képzés sikere és az iránta tanúsított érdeklődés motivált bennünket,
hogy a bölcsészkaron ilyen nappali tagozatos képzést is kezdeményezzünk.
A médiatudományi tanszék vállalta, hogy elkezdi ennek a tárgynak az előkészítését
és akkreditálását. Talán nem is olyan sokára már lehet erre a képzésre
jelentkezni ’A’ szakként. Azt gondolom nem kell ecsetelni, hogy miért
fontos, hogy ez a tárgy bekerüljön az iskolákba, hiszen a mozgóképes környezetszennyezés
olyan mértékű mai világunkban, s az ebben való eligazodás annyira nehéz
a mostani gyerekeknek, hogy elkerülhetetlen, hogy a vizuális kultúrával
is foglalkozzanak.
- A nyáron
átalakítási munkálatok folytak a Grand Caféban, ez mit takar, mi változik?
- A kulturális
minisztérium jelentős összeget szánt most arra, hogy a vidéki art mozik
komfortfokozatát, technikai felszereltségét növeljék és mi igen nagy összeget
nyertünk. Ezáltal új burkolatot kapott a moziterem, új hangtechnikát szereztünk
a gépekhez, s a hangszigetelést is megoldottuk, ezért mind gyakrabban
tervezünk koncerteket is. Továbbá a moziszékek cseréje is folyamatban
van, szeretnénk mobil székeket szerezni, hogy különböző alakzatokat hozhassunk
létre a vetítőteremben, tehát akár kisebb színházi produkciókat is tudjunk
fogadni. A kávézóba légkondicionálást és füstelszívó berendezést is beszerelünk,
új lesz a festés és a pult is. Mindenképpen kényelmesebb lesz így, de
ami a legfontosabb, hogy technikailag korszerűbb.
|