Gyulay
Endre Szeged-Csanád megyei püspök talán az egyik legfontosabb ember a régióban.
Véleménye, hozzászólásai mindig mindenben irányadóak, függetlenül attól,
hogy egyházi vagy világi kérdésekről van szó. Az alábbi interjúban az egyház
és az egyetem kapcsolatáról éppúgy beszél, mint a valóságshow-kkal folytatott
harcáról, illetve az oly sokat emlegetett katolikus megújhodásról.
- Milyen
most a magyar katolikus egyház és a Szegedi Tudományegyetem kapcsolata?
- Nagyon régóta nagyon jó a kapcsolat. Sok éve már, hogy különösebb gond
nélkül tudunk együttműködni az egyetemmel. Nagyon jó együtt működési szerződésünk
van a különböző karokkal, szakokkal. Nem egy kurzusra lehet hozzánk áthallgatni,
és a mi növendékeink is lehetősége van arra, hogy a különböző szakok bizonyos
óráit felvehessék. Emellett az egyetem vezetői közül sokakat mondhatok személyes
jó ismerősömnek, barátomnak is.
- Történt-e valamilyen változás az elmúlt években ezen a téren?
- Nincsen, hiszen kezdettől fogva partnerei, szövetségesei voltunk és vagyunk
egymásnak.
- Legalább olyan fontos a jó viszony az oktatókkal, a hallgatókkal. Ebben
az egyre inkább elvallástalanadó világban mennyien fordulnak az egyház felé?
- Kollégiumunk, a Szent Imre Kollégium körülbelül száz hallgatónak nyújt
nyugodt körülményeket a tanuláshoz. Katolikus Ifjúsági Egyesületünk, a Milleniumi
Kávéház egyaránt népszerűek és látogatottak. A fenti egyesület és intézmény
rengeteg előadást szervez, koncerteket, felolvasó- és vitaesteket bonyolít
le, egyszóval élnek, pezsegnek ezek a szerveződések. Emellett kisebb csoportokban,
ha szabad így mondanom bázisközösségekben is terjed a katolikus életvitel.
Ezeknél a közösségeknél a mélyebb vallásosság figyelhető meg, de ők is ugyanúgy
szerveznek vitaesteket, előadásokat, mint a már említett "világibb"
intézményeink. Elég szép számban vannak jelen a városban, bár nem olyan
nagy számban, mint, amit mondjuk a katolikus hallgatók jelenléte megkövetelne,
de alapnak mindenképpen használható. Elégedett vagyok a munkájukkal, körülményeikhez
képest tisztességgel végzik munkájukat.
- Mostanában, ha a katolikus egyház megjelenik a sajtóban szinte mindegyik
cikkben szólnak a megújhodás jelentősségéről. Sokan Erdő Péter megválasztásától
is azt remélték, hogy ez a folyamat felgyorsul.
- A kimondott szavak akkor érnek valamit, ha az ember tudja, hogy a tartalma
micsoda. Fogalmam nincs, hogy ezeknek a cikkeknek a szerzői, és azok, akik
ezekben az írásokban megszólalnak, mit értenek megújulás alatt. Ha arról
van szó, hogy az egyház jobban fog dolgozni, mint eddig, akkor azt válaszolom:
nem tudom, hogy lehetséges-e ennél jobban dolgozni. Ha arról van szó, hogy
föladja azokat az elveit, amiket eddig képviselt a szabadságnak, a liberalizmusnak
az oltárán, akkor azt válaszolom az egyház önmagát köpné szembe. Ezért nagyon
nehéz a megújhodásról beszélni.
- Akkor máshogy kérdezem: véleménye szerint azzal, hogy Erdő Péter nevezték
ki Paskai bíboros helyére másfajta szellemiség lesz az uralkodó az egyházi
vezetésben vagy minden marad a régiben?
- Nagyon összetett ez a kérdés. A magyar katolikus egyház a világegyháznak
a része. Ennek a kormányzása a Vatikánban II. János Pál pápa kezében van.
Ennek a világegyháznak püspökségei vannak. Minden egyes egyházmegye püspöke
a maga módján tökéletesen szuverén. Én nem tudok és nem is akarok beleszólni
például az esztergomi egyházmegye dolgába és az esztergomi érsek sem szól
bele az én munkámba. Annak idején a tizenkét apostol is végezte a saját
munkáját, és nem szóltak bele egymás dolgába. A magyar egyháznak a II. Vatikáni
Zsinat óta lehetősége van arra, hogy - a zsinatnak az előírásait betartva
- a püspöki konferencia vezetőjét megválassza, és ne a Vatikán nevezzen
ki valakit az élére. A püspöki kar közös dolgaiba van beleszólásuk, azonban
egy-egy egyházmegye belső ügyébe nincsen.
- Simonyi Gyula közgazdász, teológus szerint a magyar katolikus egyház olyan,
mint egy nagy tankhajó. Ha elfordítjuk a kormányt, akkor idő kell neki,
amíg irányba fordul. Elfordult-e a kormány, és ha igen, akkor irányba fordult-e
már a tanker?
- Ezek a blöffök mindig nagyon szépen hangzanak. Azonban konkrétumok nincsenek
mögöttük. Mondják meg világosan, mi az, amit kívánnak az egyháztól. Például:
adja föl a cölibátust - nem fogja föladni; legyen szabadabb a házasodás,
akár azonos neműek is kössenek házasságot - nem fogja sohasem hagyni. Nem
fog az egyház zátonyos vizek felé hajózni, és elsüllyedhet. Vannak dolgok,
amikben haladni tud az egyház és vannak, amikből nem engedhet. A tudomány
és az egyház az utóbbi időben párhuzamosan haladt előre. Azonban a tudomány
néha elhagyta az egyházt, és nagyon sokszor szembefordult vele. Ezekre az
ütközésekre az egyház mindig nemet fog mondani. Az egyház sohasem fogja
feladni az elveit.
- Wildmann János az Egyházfórum főszerkesztője viszont azt mondja, hogy
“a posztmodern korhoz az egyháznak alkalmazkodnia kell. Az emberekkel szót
kell érteni, és nem volna szabad csupán dogmákat ismételgetni.”
- Wildmann úr kiválóan képzett teológus. Csak éppen az a baj vele, hogy
liberális. A liberális vonal az egyházon belül föl akar szabadítani mindent,
és el akarja hagyni mindazt, ami értéke az egyháznak. Ez azonban képtelenség.
Természetes dolog, hogy szót kell érteni az emberekkel, és mi szót is értünk.
A papjaim rendszeresen látogatják a családokat, beszélgessen a hívőkkel.
Az, amit a Wildmann úr elképzel, miszerint nyugaton már sokkal liberálisabb
az egyház, azt valójában nem tudjuk vállalni. A II. Vatikáni Zsinat világosan
kijelölte az egyháznak az útját. Ezt kell nekünk követni. Ma egy olyan társadalomban
élünk, ahol alkalmazkodni kell. De alkalmazkodni nem az elvek feladásával
kell, hanem a gyakorlattal. Hiába akartam a hatvanas években szerzetesrendeket
indítani vagy gyűjteni be volt tiltva, nem lehetett. Föld alatti mozgalmak
próbáltak kibontakozni, de hivatalosan nem volt rá mód. Alkalmazkodnunk
kell, de az egyház kereteiből nem tudunk kilépni, akár tetszik akár nem.
- A kisegyházakkal, például a Jehova tanúival vagy a Hit Gyülekezetével
most nem éppen felhőtlen a kapcsolatuk. Normalizálódhat ez valaha?
- Évszázadokkal ezelőtt is szakadtak ki egyházak a római katolikus egyház
testéből. Velük a párbeszéd megindult, a szeretetkapcsolat megvan, mert
ők is szeretetkapcsolatban akarnak élni a római katolikus egyházzal. A mostani
kis egyházakkal kapcsolatban nem hiszem, hogy én vagy bármelyik püspöktársam
kiátkozó szavakat használt volna akár a szószéken, akár a hétköznapi életben.
Ezzel szemben a Jehova tanúi azt állítják, hogy mi vagyunk az Antikrisztus,
gyűlölni kell minket. A Hit Gyülekezete ugyanezt mondja: ők az egyetlen
igaz egyház, mi tévedünk és a többi. A gyülekezet vezetője engem név szerint
nem egyszer említett istentiszteleteiken nem éppen pozitívan szólva tevékenységemről.
Úgy érzem, hogy nem a mi részünkről van szeretetlenség és aktív harc ellenük,
hanem az ő részükről. Amennyiben a gyűlölködő hang, ami állítólag az elveikből
következik megszűnik, akkor lehet valamilyen kapcsolatot felvenni. Amíg
ők “karddal” jönnek ellenünk, addig meggondoljuk, hogy szóba álljunk-e velünk.
- Annak idején, mikor elindultak a valóságshow-k felemelte a hangját, bízva
abban, hogy szavai megértésre találnak. Most újra mennek ezek a műsorok,
s nincs bennük túl sok változás. Elérte, amit akart, vagy belenyugodott
abba, hogy ezeken nem lehet érdemben változtatni?
- Annak idején három-négy igazgató szólt, hogy próbáljak csinálni valamit.
Az ő hatásukra néztem bele a műsorba, és írtam meg a cikkemet. Az ORTT hatmillió-nyolcszázezer
forintra büntette azt a bizonyos adót, miközben a valóságshow előtt egy
reklámperc nyolcmillió forint. Így nemigazán volt értelme. Megtettem, amit
megtehettem, az már nem az én hibám, hogy ilyen büntetés született. Azóta
sem néztem ezeket a műsorokat, és nem is kívánok velük foglalkozni. Igazából
nem a valóságshow-kkal van a probléma. Nem hiszem, hogy a magyar társadalom
ennyire primitív lenne. A sajtónak emelni, és nem süllyeszteni, zülleszteni
kellene a kultúra színvonalát. Olyan tudósokat, művészeket, értelmiségieket
kellene bemutatni “reklámozni”, akik igazi példaképek lehetnének. Azóta
egyébként a Magyar Katolikus Püspöki Kar vezetői is “fölébredtek”, és hasonló
cikket írtak, mint én akkor - hasonló hatékonysággal. Se erkölcs, se Isten,
se magyar kultúra nem számít. A pénz a fontos. Nagyon szomorú, hogy egyedül
a haszonhozás számít.
- Idén aranymisézni fog…
- Igen, állítólag eljutottam az ötven évhez…
- Készül erre a misére? Nem hiszem, hogy ez egy átlagos, hétköznapi mise
lesz…
- Hétköznap lesz, pünkösdhétfőn, ami azonban ünnep Magyarországon, a liturgia
szerint pünkösdvasárnap az ünnep. Hétfőn lesz tehát. Úgy csinálom, hogy
meghívom az évfolyamtársaimat, és közösen fogunk misézni.
- Hányan vannak?
- Kilencen. Ebből nyolcan biztosan itt lesznek. Együtt tartanánk meg a megemlékezést,
s adunk hálát Istennek, hogy idáig megtartott minket.
|