Tizenhat gondolat,
tizenhat festmény, s legalább száz különféle alkatrész. Szögek, kóláskupakok,
bunzenlánggal megégetett harisnyanadrág, babszemek, CD lemezek, telefonok,
kulcsok, pisztolyok idézik meg a Bibliát, a Tiszát, a technika villámgyors
fejlődését, és azt, hogyan tükröződik e nyüzsgő sokaság egy művész fejében.
A Bartók Béla Művelődési Központ földszinti termében december elejétől január
harmadikáig tekinthetők meg Hemmert János képei.
- A tárlat
az elmúlt öt év terméséből áll. A mostani kiállítás premier számukra,
vagy láthatta már a közönség őket máshol is?
- A hódmezővásárhelyi tavaszi tárlaton mint meghívott vendég vettem részt,
s ezek közül kettőt: a Régiségvizsgálat és A telefónia bábeli tornya címűt
ott is kiállítottam. A 9. Táblafestészeti Biennálén az olasz intézetben
is szerepelt festményem, Budapesten a Duna Palotában a Meteorit kép mutatkozott
be a Szeged-est alkalmával, valamint a XII. Rajzpedagógusi Tárlaton a
Mars-Szondát láthatták.
- Jó néhány
mű foglalkozik a Tiszával, de az űrkutatás és az informatika is több munkának
adott ihletet. A meglevő alkatrészekhez kapcsolódó gondolatok határozzák
meg a témákat, vagy a megálmodott képhez keresi a megfelelő tárgyakat?
- A kettő kiegészíti egymást. A gondolat jön, ahogy a költő fejében muzsikálnak
a versek. Régóta foglalkoztatott például, hogy Illés prófétát vajon ufó
vitte-e fel az égbe? Ha reggel úgy ébredek, hogy látom magam előtt a kész
képet, lerohanok a műhelybe megkeresni a megfelelő dolgokat, vagy elmegyek
egy roncstelepre. Régebben a gimis tanítványaimtól is kaptam ''ajándékokat''.
Rendcsináláskor sem dobok ki semmi megunt kacatot.
- Mennyi
idő alatt készül egy kollázs a klasszikus olajfestmény munkaidejéhez képest?
- A munkaidő körülbelül ugyanannyi, mintha csak festéket használnék. A
komponálás is hasonlít a klasszikus festészethez. A műtermemben satu és
fűrészek között is mozgok. Miután mindent felraktam és körberajzoltam
a farostlemezen, leveszem őket. Megfestem a háttért, aztán kezdődik az
igazi kézműves munka. Minden tárgyat egyujjnyi vastagra lefűrészelek,
és végül műgyantával felragasztom őket. Az alkatrészek az én zenekarom,
a karmester dirigálásának pedig szót kell fogadniuk. A művek egyébként
soha nincsenek készen. Ha a tárlatról hazaviszem a képet, sokszor igazítok
rajta.
- Posztimpresszionista,
realista alkotásokkal indult a pályán. Miért hagyott fel a hagyományos
festészettel?
- Nowa Hutában láttam Kruciak betonba ragasztott munkáit. Ez volt a döntő
élmény. A kollázsok azon kívül, hogy festmények, szobrok és domborművek
is egyszerre. Izgatott ez a sokoldalúság. De nem raktam le örökre az ecsetet.
A motorcsónakommal máig gyakran tekergek a Tiszán, olyankor mindent lerajzolok,
ami tetszik. Kiállítást viszont ezekből nem rendezek. A kollázsaimat azonban
nem szánhatom lakásdekorációra.
- Mi lesz
a sorsuk a tárlatok után a képeknek?
- Múzeumba valók, vagy közintézménybe. Kilenc található a Móra Ferenc
Múzeumban, van néhány a Radnóti Gimnázium tanári szobájában is. A Szegedi
Televízióban levőt nagyon szeretem. Az a címe, hogy Gyenge műsor, erős
néző. Egy képernyőbe ütöttem bele egy baltát, s mellette van két papucs.
Sokat otthon őrzök, de a festmények időnként vándorolnak kiállításról
kiállításra.
- Mi a
célja velük, mit mondanak a képek a műélvezőknek?
- A Lengyelországban és Jugoszláviában látott képek sokszor polgárpukkasztó
szándékkal készültek, míg az enyémeknek komoly gondolati tartalmuk van.
Szeretem, ha a tárlataimon a látogatók hangosan felnevetnek, mikor rájönnek,
hogy az alkatrészek honnan valók. De a legjobb az, ha elolvassák a címet,
és azzal együtt értik meg a mondanivalóját.
- Szegeden
a szakma hogyan fogadta el az ön stílusváltását?
- Ezerkilencszázhatvan táján nehéz dolgom volt. A Szabadka-Szeged tárlatcserére
először küldtem kollázsképeket. D. Fehér Zsuzsa művészettörténész, aki
az egész országban felügyelte a művészeteket, arra intett, hogy térjek
vissza az ecsethez, nem divat nálunk a ragasztásos technika. Amikor a
szegedi kollégák is meghallották, tíz éven keresztül persona non grata
lettem. Azonban lassanként mindenhova meghívtak, úgy, mint régen, s mindenhonnan
kizsűriztek. Ezerkilencszázhatvanhatban aztán végre városi zsűri engedélyezte
a tárlatomat. Nagy öröm volt.
- Mi adott erőt a szakma negatív bírálata ellenére a folytatáshoz? Tudta-e,
hogy a közönség szereti-e vagy sem?
- Egyszer régen történt, hogy zsűri engedélye nélkül vittem képeket a
szegedi konzervgyár klubjába. Az ott dolgozóknak nagyon tetszettek, és
azt állították, olyanok a munkáim, mint a fékcsikorgás. A Radnótis tanítványaim
is szerették a képeket olyannyira, hogy rajzórán maguk is készítettek
montázsokat, amiket kiállítottunk az iskolában. A mostani tárlatmegnyitón
alig fért be a tömeg a terembe. Azonban a vendégkönyv bejegyzésein kívül
semmi nincs, amiből következtethetnék az érdeklődők számára és véleményére.
- Mi a
következő meglepetése számunkra?
- Munka alatt van a lebombázott, fölrobbantott vasúti híd emlékművének
a tervezése és kivitelezése. A tervpályázatot beadtam, a szárnyaskerekeket
már meghegesztették a rendező-pályaudvaron, az emléktábla szövege lezsűrizve,
kifaragva várja, hogy tavasszal a helyére kerüljön.
|