A Produceri Filmgyűrű-díj több szempontból sem mindennapi. Ahogy
az a nevéből is kiderül, producer kapja, és ez nem egy megszokott dolog
Magyarországon. Talán a legőszintébb elismerés is, hiszen a közönség szavaz,
ráadásul úgy, hogy nem is tud róla. Egyszerűen azzal, hogy beül a moziba,
és megnézi a filmet. A rendező-producer egyetért: szerinte is a legnagyobb
elismerés a közönségé, és egyetlen egy díjjal sem cserélné el ezt a mostanit.
A díjat 2000-ben alapította a Pécsi Dohánygyár. Az elismerést a leglátogatottabb
magyar film producere kapja. A film, amire 2002-ben a legtöbben voltak kíváncsiak:
a Valami Amerika. A producer, aki egyben a rendező is: Herendi Gábor.
- Amikor
megnézünk egy filmet, elsősorban a színészek és a rendező nevét figyeljük,
nem hiszem, hogy túl sokan vannak azok, akik a stáblistán a producerét
vadásszák. Csak itthon szorul ennyire háttérbe ez a szakma?
- Igazából ez egy új keletű dolog. A producerség talán a rendszerváltás
óta kezd komoly szereppé válni itthon. Ráadásul ez egy elég hálátlan szerep,
mert Magyarországon nagyon-nagyon nehéz egy film anyagi hátterét megteremteni.
A pénzeket nagyrészt állami pályázatokon lehet elnyerni, ezen kívül elég
intenzív, szívós munkát igényel. Nem is nagyon szívesen csináltam, engem
inkább a rendezés izgatott, de rájöttem, hogy igazából nincs olyan, aki
ebben a dologban mellénk tudna állni, úgyhogy kénytelen-kelletlen egyedül
csináltam végig.
- Melyik a nagyobb kihívás: magyar filmet rendezni, vagy producernek
lenni?
- Talán a producer dolga valamivel nehezebb. A rendezőnek legalább a lehetőségei
megvannak. Amikor az anyagi háttér már biztosított, neki már csak a saját
munkájára kell figyelni és rendezheti a filmet.
- Mikor éri majd meg magyar filmet készíteni?
- Nehéz a válasz. Én a saját példámból tudom, hogy nagyon megéri, mert
a közönség hálája mindennél többet ér, és nagyon jó érzés volt ezt a diadalmenetet
végig csinálni. Ha a rendező elképzelése és ízlése találkozik a közönségével,
az jó.
- A Valami Amerikára több, mint félmillióan voltak kíváncsiak országszerte.
Amikor egy film még csak fejben van meg, egy rendező, egy producer kalkulál
előre, hogy körülbelül mennyien nézik majd meg, a már kész mozit?
- Persze, mindenki eljátszadozik álmában a számokkal. Én is, a sikerre
vágyva, azt gondoltam, hogy a film egy olyan száz-kétszázezres nézőszámot
el tud érni, de ekkora sikerre nem számítottam. Ma Magyarországon százezres
nézőszám már mindenképpen jónak számít. A forgatókönyv alapján azért azt
lehet tudni, hogy ez egy közönségfilm, vagy inkább egy réteg-, vagy művészfilm.
Ezzel be lehet azt lőni, hogy milyen célcsoportnak szól a film, és az
egyezik-e a moziba járókkal. Ha ez a két dolog összejön, akkor általában
már sikerre van ítélve. Persze a legfontosabb az, hogy jó is legyen.
- Rendezői, vagy produceri tervek motoszkálnak a fejében?
- Én továbbra is egy személyben képviselem ezt a két funkciót. Ez már
így kialakult, és bevált. De ez nem egy one-man-show, nagyon komoly csapat
van mögöttem, Mindenképpen szeretnék új filmet forgatni, talán nyáron
sikerül is elkészíteni. A műfajhoz hű maradok, vígjáték lesz, méghozzá
történelmi. A címe: Magyar vándor. Egyelőre nem szeretnék többet elárulni,
de remélem, hogy lesz akkora siker, mint a Valami Amerika!
|