- Hogyan
értékelnéd a Pinceszínház eddigi kulturális tevékenységét? Mennyire
stabilak az ehhez szükséges gazdasági alapok?
- A két
dolog szorosan összefügg. Januárban leszünk két évesek, és elmondható,
hogy képesek voltunk túltenni magunkat a kezdeti nehézségeken:
megtanultuk, hogyan kell költekeznie a színháznak, illetve hogyan kell
előteremteni az ehhez szükséges forrásokat. A legfontosabb: mindig
ki kell jönni az adott költségvetésből, tudni kell beosztani a meglévő
pénzeket! Kicsit értetlenül is néztem a Szegedi Nemzeti Színházat,
ahol hihetetlen pénzekből sem tudtak megfelelően gazdálkodni. Ott 2-300
milliók úsztak el, még nálunk, ha három forint hiányzik, azt is elő
kell teremteni valahonnan.
Visszatérve
az első másfél évad értékelésére először is a kezdetekről kell beszélnünk.
Meglehetősen kaotikus volt
az első időszak, hiszen a színház megnyitása egybeesett a pince átalakítási
munkálatainak végével. Ez azt jelenti, hogy a nyitó előadás, a Darvasi-darab
bemutatóján a jelenetre úgy estem be, hogy előtte két perccel tettem
le a cementeszsákot. Ehhez járult még, hogy pénz híján semmiféle
előkészített marketingmunka nem folyt a teátrum érdekében. Meghívott
előadóink azonban
teljesen megértőek voltak, bár ilyet előtte aligha láthattak. Az
eltökéltségünket ahhoz a szerbiai színházéhoz tudnám hasonlítani, ahol
a háború alatt
is telt házzal ment minden előadás annak ellenére, hogy több színészt
orvlövészek gyilkoltak meg, mikor épp a fellépésükre tartottak. Szóval,
nyitásra mi ebbe a színházba mind anyagilag, mind személyes energia
tekintetében mindent beleöltünk, bár akkor még csak a munka elején
jártunk, hiszen egy ilyen intézményt működtetni is kell, ami szintén
rengeteg erőt követel.
Ennek eredményeként
viszont tavaly bemutattunk egy Darvasi-darabot és egy Spiró-drámát
- melynek kapcsán megjegyzem,
a tavalyi évadban a nagyszínház egyetlen kortárs magyar drámát
sem tudott színpadra állítani. Mi bevállalunk ilyen, anyagilag kevésbé
kifizetődő produkciókat is, hiszen a művészszínházi vonal is a
koncepciónk
része. Részben ennek segítségével egy törzsközönséget is szeretnénk
megnyerni, kialakítani, ami az egyik legjobb reklám a számunkra.
Másrészt hívunk színvonalas külső produkciókat is, neves művészekkel
- például
Koltaival, Hernádival, Udvaros Dorottyával, Rudolf Péterrel és
másokkal - akiket ismer és szeret a közönség, és akik szintén megfizethetetlen "marketingmunkát" jelentenek
a Pinceszínháznak. Vannak még tájelőadásaink, amikor különböző
fesztiválokon - idén nyáron például az első alkalommal megrendezett
Szegedi Várjátékokon
- lépünk fel, illetve saját szervezésű fesztiváljaink, mint a novemberi
nagy sikerű kabaré és humorfesztivál. Ezen kívül helyt adunk a
Paál István Stúdiószínháznak és a Super 8 Fesztiválnak is.
- Hogyan
jön össze a 12 és félmilliós éves költségvetésetek? Az anyagilag veszteséges
előadások kompenzálását hogyan oldjátok meg
- Ha a kiadási
oldalunk több, mint a bevételi, olyan produkciókat hívunk meg, ami
egyszerre igényes és biztosítja a kieső összegek ellentételezését
is. Ez viszont nem ad hoc-jellegű, hanem a programstruktúra szerves
része. A költségvetés alapját a pályázati pénzek és a szponzori felajánlások
adják, de sajnos el kell mondani, hogy igencsak fogynak Szegeden a
nagy cégek, amelyek korábban támogatták, támogatni tudták a színházat.
- Most,
hogy a Tantusz Kamara megszűnt létezni, a Kisszínházat pedig "felújtják",
számítassz-e a nézőszám emelkedésére?
- Jobb
lenne, ha működne már a Kisszínház, hiszen akkor egy utcában két
színház is volna, és így a kisszínházi bemutatók után a nézők egy
része biztosan kísértést érezne, hogy lejöjjön hozzánk is, és nálunk
is megnézzen egy-egy produkciót. Ezek a kulturális helyszínek nem tekinthetők
konkurensnek, hiszen mást és mást játszanánk, és együttes jelenlétük
nem kioltaná, hanem erősítené a "tömegvonzó"-képességüket.
Ez lehetne a szegedi Színházak Utcája.
- Milyen
terveitek vannak erre az évadra?
- Október
25-én Karinthy: Dunakanyar c. művét mutatjuk be a kávézóban, ahol kényelmes
és hangulatos fotelokon, kanapékon lehet majd végignézni
az előadást. Ez egy izgalmas kísérlet is egyben, hiszen egyúttal a
nézőket is bevonjuk a színházi térbe, ugyanis a díszlet a kávézó berendezése
lesz, az atmoszférát és a statisztériát pedig maguk a vendégek alkotják.
Novemberben a már említett kabaré és humorfesztivált rendezzük meg,
januárban pedig, a második szülinapunkon bemutatjuk Schwajda György:
Himnusz c. komédiáját. Március 15-én előadnánk Paál István Petőfi-rockját
a múzeum előtt, egyetemistákkal, teljesen nonprofit alapon, ami végre
nem egy színészhakniról szóló nemzeti ünnep lenne, hanem újraélesztené
a forradalom lendületét, szellemét, lelkesültségét. Úgy gondolom ugyanis,
hogy a mai fiataloknak is van mi ellen lázadni, tiltakozni a világban.
- Hogyan
vélekedsz a Szegedi Nemzeti Színház új vezetéséről?
- Nagyon
nehéz helyzetben vette át a vezetést Székhelyi József, akit egyébként
mind színészileg, mind emberileg rendkívül nagyra tartok.
Nyilván rájött azonban már ő is arra, hogy a színészmesterség és az
igazgatás, vezetés két teljesen különböző terület, és ez utóbbi igencsak
hálátlan feladat tud lenni, főleg ilyen válsághelyzetben. Kőkemény,
gazdasági racionalitáson alapuló döntéseket kell meghozni, amiért egyesek
utálni fogják, mások meg szeretni. Másrészt szerintem, meg kell keresni
a felelősöket, akik fittyet hánytak a költségvetésre, és, bizony, szankcionálni
kell őket.
- Végül egy
családi kérdés. Úgy hírlik, Farkasházy Réka, a Barátok közt Mónikája
és a feleséged unokatestvére hamarosan szülni fog, és
emiatt megromlott a sorozat producereivel a viszonya. Elképzelhető-e,
hogy sorozatos pályafutása végeztével gyakrabban látjuk nálatok vendégszerepelni?