Ma megélhetési
bűnözőnek mondanánk. Bár ahhoz túl kreatív. Túl bosszúszomjas, kiábrándult
és túl fiatal. Hiszen nem a sokadik évét tölti a munkanélkülisegély-osztó
váróban. Mégis a megélhetésért küzd, az elveszett luxus visszaszerzéséért,
amibe belop némit az egészséges cinizmusából, nem jön rosszul a benne
túltengő élelmesség, s a túlcsorduló színészi tehetség sem. Azt állítja,
egyszerűen csak kihasználja azt a naivitást, ami általában jellemző
a '60as évek Amerikájában. "Az emberek csak azt tudják, amit
elmondanak nekik." S ő mindig mást mond, mint ami a valóság.
Nem tudja, hogyan kell repülni, mégis pilótának szegődik, hányni kezd
a vér látványától, mégis főorvos lesz, életében nem olvasott még jogszabályt,
mégis ügyvédnek adja ki magát. Hihetetlen szituációkba keveredik, s
ami még hihetetlenebb, senki nem kételkedik benne. Senki nem gondolja,
hogy amit mond, az hazugság, és senki nem hisz neki, mikor száján kicsúszik
az igazság.
Hiába tudjuk, hogy önéletrajzból írták a forgatókönyvet, hogy létezik
a valóságban Frank Abagnale Jr., aki mellesleg szerepel a filmben,
és aki kamaszkori csalássorozatával alapozta meg jövőjét az FBI akadémián,
alig hiszünk a szemünknek. A maximális sebességgel pörgő, nyüzsgő jeleneteken
látszik, hogy a rendezőnek nem volt könnyű dolga, mert eseménydús életrészletet
kellett viszonylag rövid időbe zsúfolnia. Nincs idő magyarázkodni, az
első látásra emészthetetlennek tűnő történéséket átgondolni, minden
változás olyan viharos gyorsasággal zajlik, ahogyan a főszereplő életében
történhetett. De épp a sebesség miatt azon sincs idő morfondírozni,
azért szeretjük-e a történetet, mert a vásznon oly rég látott Leo örvendezteti
meg embertársait újabb és újabb nyakatekert színjátékkal, vagy azért,
mert Tom Hanks hekusszerepe picit összetettebb, mint egy szívtelen
bilincsverőé. Hiszen bármennyire illik a kisfiús báj, egy minden (nemcsak
női) fejet elcsavarni képes mosoly szerepe épp Dicapriora, hiába az
emberséges zsarukosztüm alatt a komisz fiatalt apáskodva felkaroló Tom
játéka, vagy a fiát mindenben támogató édesapa (Christopher Walken)
szeretetre méltó figurája, az odaadó apósjelöltet alakító Martin
Sheenről nem is beszélve; itt azért mindent a sztori visz el. A
sztorit pedig elsősorban a valódi Frank Abagnale-nek köszönhetjük, és
persze Spielbergnek, aki képes volt minket megnevettetni.
És e csaknem kétórányi önfeledt nevetés kedvéért még azt is megbocsátjuk,
hogy két nappal később már leginkább csak a jól hangzó címre emlékszünk,
meg arra az érzésre, hogy juj de Frank után csinálnám.