Az SZTE Médiatudományi Tanszékének online magazinja


Pintér Anita

Kapj el, ha tudsz
Spielberg vásznán együtt Dicaprio és Hanks



Ma megélhetési bűnözőnek mondanánk. Bár ahhoz túl kreatív. Túl bosszúszomjas, kiábrándult és túl fiatal. Hiszen nem a sokadik évét tölti a munkanélkülisegély-osztó váróban. Mégis a megélhetésért küzd, az elveszett luxus visszaszerzéséért, amibe belop némit az egészséges cinizmusából, nem jön rosszul a benne túltengő élelmesség, s a túlcsorduló színészi tehetség sem. Azt állítja, egyszerűen csak kihasználja azt a naivitást, ami általában jellemző a '60as évek Amerikájában. "Az emberek csak azt tudják, amit elmondanak nekik." S ő mindig mást mond, mint ami a valóság. Nem tudja, hogyan kell repülni, mégis pilótának szegődik, hányni kezd a vér látványától, mégis főorvos lesz, életében nem olvasott még jogszabályt, mégis ügyvédnek adja ki magát. Hihetetlen szituációkba keveredik, s ami még hihetetlenebb, senki nem kételkedik benne. Senki nem gondolja, hogy amit mond, az hazugság, és senki nem hisz neki, mikor száján kicsúszik az igazság.

Hiába tudjuk, hogy önéletrajzból írták a forgatókönyvet, hogy létezik a valóságban Frank Abagnale Jr., aki mellesleg szerepel a filmben, és aki kamaszkori csalássorozatával alapozta meg jövőjét az FBI akadémián, alig hiszünk a szemünknek. A maximális sebességgel pörgő, nyüzsgő jeleneteken látszik, hogy a rendezőnek nem volt könnyű dolga, mert eseménydús életrészletet kellett viszonylag rövid időbe zsúfolnia. Nincs idő magyarázkodni, az első látásra emészthetetlennek tűnő történéséket átgondolni, minden változás olyan viharos gyorsasággal zajlik, ahogyan a főszereplő életében történhetett. De épp a sebesség miatt azon sincs idő morfondírozni, azért szeretjük-e a történetet, mert a vásznon oly rég látott Leo örvendezteti meg embertársait újabb és újabb nyakatekert színjátékkal, vagy azért, mert Tom Hanks hekusszerepe picit összetettebb, mint egy szívtelen bilincsverőé. Hiszen bármennyire illik a kisfiús báj, egy minden (nemcsak női) fejet elcsavarni képes mosoly szerepe épp Dicapriora, hiába az emberséges zsarukosztüm alatt a komisz fiatalt apáskodva felkaroló Tom játéka, vagy a fiát mindenben támogató édesapa (Christopher Walken) szeretetre méltó figurája, az odaadó apósjelöltet alakító Martin Sheenről nem is beszélve; itt azért mindent a sztori visz el. A sztorit pedig elsősorban a valódi Frank Abagnale-nek köszönhetjük, és persze Spielbergnek, aki képes volt minket megnevettetni.

És e csaknem kétórányi önfeledt nevetés kedvéért még azt is megbocsátjuk, hogy két nappal később már leginkább csak a jól hangzó címre emlékszünk, meg arra az érzésre, hogy juj de Frank után csinálnám.




 

2003. február 20.