Elmondom mi történt velem és a családommal ebben a hónapban. Meghalt
a nagymamám, karamboloztunk és totálkáros lett az autónk, csőd közelbe
került a családi vállalkozás, a nagyapámat meg kellet műteni, ezért
senki nem meri neki megmondani, hogy a nagybátyám vadi új lakásában
csőtörés volt és az összes csempét, amit ő rakott fel, leverték a vízvezeték
szerelők, az asztalos lelépett kétszázezer forintnyi anyagelőleggel,
a festők tönkretettek két darab százötven éves bútort, ráadásul megfenyegettek,
hogy szólnak a roma rokonaiknak és palacsintaként fogunk beköltözni
az új lakásba, és ha ez nem lenne elég egy könyvelési hibából kifolyólag
az adóhatóság háromszázezer forintot követel a családon.
Ha ezt így valakinek elmondom, nem hiszi el. Ennyire nem lehet szar
az élet, hogy mind ez megtörténjen, ráadásul egy hónapon belül. Azt
kell mondanom az élet szar, és ez a valóság. Na de mire való a mozi,
ha nem arra, hogy az ember egy kicsit felejtsen, és boldog emberekről
szóló történetekkel egy kicsit felvidítsa magát.
Na már most. Elmegy az ember a moziba. Megnézi a műsort, és kiválasztja
a Ken Park című látomást, amit a világ összes filmfesztiválján jelöltek
valamilyen kitüntetésre. Újszerű látásmód, a lényegre világító előadás,
nyers igazmondás és az explicit képi kifejezés hangzatos jelszavaival
eladott film felkelti elcsigázott elménk érdeklődését. A vége főcím
után pedig következik a totális összeomlás. Meg kell jegyeznem nem
a katarzis miatt, hanem azért, amit csak ezzel lehet kifejezni: még
ez is!
Miről is van szó. Adott egy közepes minőségű pornófilm, két híradós
anyag és egy pár emberi dráma, amit már százan százféleképpen elmondtak.
Újdonságérték tehát nulla. A naturális képek nem megdöbbentőek, hanem
gusztustalanok. Mi újat lehet mondani a gyilkolásról az Amerikai pszichó,
az Isten városa, vagy a Született Gyilkosok óta. Az explicit szexjeleneteknek
pedig negyed annyi művészi értékük van, mint Maya Gold Apácazárda című
eposzának. Mindezek az összetevők egymásra halmozva még akkor sem okoznak
döbbenetet, ha külön-külön megállítanának minket egy percre.
A cím egy fiú neve, aki az első harminc másodpercben, egy gördeszkás
gyakorló pályán, mindenki szeme láttára teljes nyugalommal kiloccsantja
az agyvelejét. Huh, kirázott a hideg. Van egy kettősgyilkosság is,
amit egy zavarodott tini követ el a nagyszülein, részletesen elmesélve,
de meg nem mutatva, az okokat is csak sejteni lehet. Ennyi a borzongásról.
Nem fogok rosszat álmodni este.
A családi drámák száma három. Egy kiöregedett szurkolólány nyalatja
magát lányának a fiújával, akit aztán meghív a családi vacsorára. A
felesége halálát feldolgozni nem tudó, bigott vallásosságba menekülő
papa, rajtakapja a lányát egy kis hancúron és ezért elveszi feleségül.
Munkanélküli, alkoholista mostohapa alázza a nevelt fiát, azért mert
titokban szerelmes bele és ezt egy éjszakai szopással bizonyítja neki.
A mama meg nem fogadja el a valóságot. Ennyi. Mint kiderül a csemeték
lelki életében nem okoznak túl nagy törést a történtek, és vígan folytatják
csoportszexes összejöveteleiket. Ja és a srác, akiről a film kapta
a címét azért lett öngyilkos, mert a barátnője teherbe esett, slusszpoénként
a film végére már senki nem emlékszik a nevére.