Nem túlzás
azt állítani, Király Levente olyannyira kedves a szegedi színházjáró közönség
számára, hogy színpadra lépése önmagában garancia a darabok sikerére. Ha
az iránta táplált szeretet elfogulttá is teheti a nézőt, a kritikusok szigorúan
ítélnek. Márpedig ők a Galilei életében nyújtott alakításáért az elmúlt
évad legjobb férfi főszereplőjének járó díjjal jutalmazták, s talán abban
sem volt kis szerepe játékának, hogy Zsótér Sándor munkáját a legjobb rendezésként
értékelték.
-
A Galilei életében olyan gondolati ívet, a kétségeknek, vívódásoknak olyan
fonalát kell követnie a nézőnek, amely önmagában is erős koncentrálás
igényel. Ráadásul mindezt a sajátos játékkal, külsőségekkel olyan miliőbe
helyezték, ami talán még nehezebbé teszi a befogadást. Hogy látja, mennyire
sikerült megbirkóznia a közönségnek a feladattal?
- Kétségtelen, hogy a nézőnek nem könnyű, mint ahogy általában nem könnyű
Brechtet nézni, sőt korábban az a vélemény is általános volt, hogy Brechtet
játszani is nagyon nehéz. Azt sem tudták igazán eldönteni, hogyan kell
játszani, mi az, hogy elidegenítés. Zárójelben teszem hozzá, én soha nem
gondoltam, hogy elidegeníteni kéne, inkább úgy fogalmaznék, nagy mértékben
az értelemre kell hatni. Ha erre az a szó használatos, hogy elidegenítés,
akkor persze az.
Ugyanakkor mondom az ellenkezőjét is: nem hiszek a csak gondolati színházban,
tehát abban, hogy kizárólag gondolatokat kell közvetíteni, hiszen a színház
azért érdekes, mert húsvér emberek csinálják, akiknek valamiféle kontaktusba
kell kerülniük a nézővel. Nekem azt kellett elérnem, hogy Galilei egyénisége
elég érdekes legyen ahhoz, hogy a néző figyelmét lekösse. Ha a közönség
hajlandó gondolkodni a színházban, és nem a rögtön lecsapott labdákat
várja, nem csupán poént poén hátán - ahogy az a felgyorsult élet miatt
mostanában divat -, akkor "belejön" ebbe a játékba, s az első
rész közepe felé megfoghatóvá válik számára a darab. A második felvonás
elején már érzem a feszültséget, ahogy a nézőtéren ülők próbálják rendezni
magukban, hogy most akkor mit is tagadott meg Galilei, miért, és mi is
a tudós lelkiismereti kérdése - amit egyébként Brecht zseniálisan írt
meg az atombomba-kísérletek korában. A visszajelzések azt mutatják, ha
a néző erre rájön, élvezi a darabot.
- Küzdelmes folyamat eredménye az ön által megformált Galilei?
- Semmit sem adnak ingyen ezen a pályán. Rengeteg kételyem van magammal
szemben, amelyekkel meg kell küzdenem. Ha választ találok a kérdéseimre,
tudok örülni a részsikereknek, ha nem, tovább keresem azokat. Ezt azonban
nem egyedül teszem, hanem a rendezővel. Ebben tehát fontos szerep jut
Zsótér Sándornak, de nem hiszek - és megint cáfolom magam - a kizárólagos
rendezői színházban sem. 65 évesen nem vagyok már mai gyerek, éppen ezért
külön büszkeség számomra, hogy egy ilyen fiatal rendezővel együtt tudok
dolgozni, ráadásul úgy, hogy kemény munkával ugyan, de közösen még többet
tudunk kihozni belőlem.
- Van valami titka annak, hogy ilyen sikeresek a közös produkcióik?
- A kapcsolatunk legfontosabb titka a kételkedés, amely közös bennünk.
Hiába vagyok ilyen régóta a pályán, nem hiszem azt, hogy ha valamit jól
csináltam, az úgy lesz mindig, és a következő feladatomat ugyanúgy tudom
megoldani. Sanyi is hasonlóan gondolkodik. Rettentő sok kétellyel és erővel
dolgozik, ami nekem nagyon tetszik. A munkájában mindennek megvan a miértje,
alapos felkészültséggel, mindent logikusan végigvezetve rendez, ezért
nehezen lenne olyasféle vádakkal lebuktatni, hogy bármi is öncélú vagy
oknélküli a színpadon. Ugyanakkor tőlem mint színésztől abszolút elvárja,
hogy embert formáljak, és hagy engem - ami nekem nagyon fontos - az embernek
ember által való ábrázolására. Az avantgárdot, a kísérletezést választók
sokszor annyira elmennek a lilába, hogy az ember már szinte meg is szűnik.
Mindemellett nagy dolog, ha egy rendező a színészében gondolkodik. Márpedig
ő elmondta - és ezzel nagy terhet tett a vállamra -, hogy ha én nem vagyok,
nem rendezi meg a Galileit. S ez így volt Az ügynök halálával és a Falstaffal
is.
- Közös munkáik sorában a következő a Lear király…
- Jaj, arról nem szeretnék most beszélni! Megint a kétely gyötör. Sokmindent
el kellene és el lehetne játszani benne, de képes vagyok-e rá?
- Ilyenkor a környezetéből merít vagy önmagának kell tisztáznia a kétségeit?
- Csakis magamnak! Sanyi ugyan mindenféle lehetőségeket ad nekem, amivel
segít, de a kishitűségemet nem tudja leküzdeni. Ilyenkor a családomnak
is nagyon nehéz lehet: kicsit elviselhetetlen vagyok.
- Nem faggatom tovább erről, de annyit azért erősítsen meg: ennél a szerepnél
sokkal többet nem kívánhat egy színész.
- Persze, a Lear mindannyiunk álma, de a korábbi szerepeimmel is nagy
álmaim teljesültek.
- A kritikusok díja értelmezhető annak üzeneteként, hogy ma azon az úton
érdemes haladni, amelyekre önök léptek, vagyis - konkrétan a Galilei esetében
- érdemes kísérletezni?
-
A színházat sokan felfedezik, és újra meg újra felfedezik, miközben az
örök és állandó, de ezt majdnem olyan nehéz megfogalmazni, mint az, hogy
mi az a tehetség. Kísérletezni viszont nemcsak hogy mindenkor érdemes,
de kell is. Ma nem lehet úgy játszani, mint a húszas években. Kicsit mindig
haladni kell a közönséggel, de kicsit mindig a közönség előtt is kell
járni, mégsem annyira, hogy ne értse a színházat.
- Mintha egyre többet hallatnának magukról a vidéki társulatok, ahogyan
a Pécsi Országos Színházi Találkozó is jelentős publicitásra és népszerűségre
tett szert, no és a kritikusok legnagyobb elismerését is egy szegedi produkció
nyerte el. Mindez azt jelzi, hogy minőségi változás ment végbe a vidéki
színjátszásban?
- Nálunk a vidéki szó egyfajta kellemetlen felhanggal bír. Ennek volt,
és talán van is alapja. 1945 előtt sok utazótársaság járta az országot.
Ezeket osztályozták, s mitagadás, a harmadosztályúak már valóban sok hiányossággal
küszködtek. Azután országszerte felépítették az állami színházakat, de
a különbségek ezzel nem mosódtak el.
Nem zavar, ha vidéki színésznek neveznek. Teljes mértékben felvállalom,
bár megvan a véleményem róla, mert én színész vagyok, mindenféle jelző
nélkül. Attól nem leszek jobb, ha Pesten játszom, és nem leszek rosszabb,
ha vidéken. Igaz, mivel mi vízfejű ország vagyunk, minden a fővárosra
koncentrálódik, ettől értelemszerűen mindenki oda igyekszik. Így a dolgok
rendje szerint ott több a jó színész.
A vidéki színházak összességében mégis sokat javultak nívójukban, talán
azt is mondhatnám, hogy sőt! Ez persze nem lenne ildomos, mert magam is
vidéki vagyok, s még szó érné a ház elejét, pedig valóban nem az elfogultság
szól belőlem.
- Több, mint négy évtizeddel ezelőtt pályakezdőként szerződött Szegedre,
ahogy a fia is ifjú színészként lett a társaság tagja. Összevetve az ön
akkori és a fia mostani lehetőségeit, milyen változásokat lát?
- Attilának azzal a nehézséggel is meg kellett küzdenie, hogy az én fiam.
Ő, és csakis ő félt azoktól a mondatoktól, hogy "Ja, Te vagy a Király
Levente fia…", de ez egy valamirevaló fiatalt nagyon is bánthat.
Ezt a terhet lassan leküzdötte, sőt idővel engem fognak "a Király
Attila apja"-ként emlegetni.
Ám ha azt kéri, általában tegyek különbséget egy fiatal színész lehetőségeit
tekintve, azt kell mondanom, a kezdőknek mindig nagyon nehéz a dolguk,
hiszen bizonyítaniuk kell. A mostaniak megítélését azonban azért nem vállalhatom,
mert míg régen zömmel a főiskoláról kerültek ki a pályakezdők, ma már
magániskolák tucatjai léteznek, ezeket pedig nem ismerem eléggé. Viszont
most is sok tehetséges fiatallal találkozom, és örülök, ha segítségért
fordulnak hozzám.
- Egy kolléganője épp arról panaszkodott a közelmúltban, hogy a ma legfiatalabbjai
már kevésbé akarnak tanulni a tapasztaltabbaktól, nem követik például
a próbáikat a nézőtérről.
- Ezt egyénisége válogatja. Ha egy megoldhatatlannak látszó feladat elé
kerülnek, ami számukra is nyilvánvalóan az idősebb kollégának nem jelent
nehézségét, a saját érdekük, hogy tanácsot kérjenek tőle. A szakma tanulható
része rendkívül fontos, ezzel ugyan gyakran adósak maradnak, de a hátrányukat
- ha okosak - ledolgozhatják. Azt nagy gondnak látom, hogy a fiatalok
valós kapcsolatai is olyanok, mint egy mélytenger alatti búvópatak. A
felszínen az van, hogy "jó vagy nálam, bírlak", de amikor történik
valami, és a szívük hangosan kezd dobogni, akkor sem tudják azt mondani,
hogy "szeretlek, és nem tudok nélküled élni". A színésznek pedig
ezt ki kell tudni mondani, úgy is, hogy hazudja a szerelmet, úgy is, hogy
könyörög a boldogságért, úgy, hogy szétfeszítik az érzelmek, és még ezerféleképpen.
- Ehhez azért kell némi élet- és színészi tapasztalat, bölcsesség is…
- Igaz, és a tehetséges ember sokat is érik. Hogy azt mondhassuk, a színész
nem csinál semmit a színpadon, és az mégis érdekes, no ahhoz kell a sok
idő. Amögött a semmi mögött egy egész élet áll. Az ifjú ember tehetsége
az, hogy képlékeny a lelke, az agya.
- Három éve azt nyilatkozta, a fia mostmár közelebb engedi a munkáihoz.
Mára talán már a bemutatóinak is elmaradhatatlan vendége?
- Persze, de ez korábban is így volt. Nézni szabadott, csak nem véleményezhettem,
nem segíthettem neki. Mivel leolvadt a hátáról az a bizonyos atyai púp,
mostmár színészkollégák vagyunk. S szerencsére jól csinálja ezt a mesterséget!
-
Attila is elmondja a véleményét az ön alakításairól?
- Igen. Egyébként aranyos fiú, merthogy elég jó színésznek tart.
- Koltai Tamás úgy nyilatkozott, akár egyetlen munkájáért is megérdemelné
a Kossuth-díjat. Megfogalmazódhat egy művészben olyasféle gondolat, hogy
"Tudom reálisan szemlélni a munkámat: ennyit és ennyit letettem az
asztalra, s éppen ennyiért kaptak mások ilyen és ilyen díjat…" vagy
ennyire azért nem fontos az elismerés?
- Dehogyisnem fontos! A legegyértelműbb visszajelzés arra, hogy értékelik
az ember munkáját. Koltai megevett már egy kis sót a kritikusi pályán,
úgyhogy az már önmagában rettentően jólesett, hogy ezt leírta, de a Kossuth-díj
ma már politika, azt meg én nem szeretem. Miután egyik félhez sem tartozom,
értelemszerűen nem kaphatom meg, bár most is felterjesztettek. Nagyon
jól esne, de mivel ilyen a helyzet, csak mosolygok rajta. Az összes díjamnak
épp azért tudok annyira örülni, mert ilyesféle elkötelezettségek nélkül
kaptam őket. Anno az ország legfiatalabb Jászai-díjasa voltam, s nem tettem
érte egyetlen lépést se.
- A színészet még mindig öröm és játék önnek?
- Nem lettem gazdag ember, de azzal foglalkozhatok, amit szeretek. Ez
a hobbim is. Jól érzem magam a bőrömben. Örülök, ha más színházakhoz hívnak,
és annak is, hogy azt mondhatom, nem megyek. Ezt nem értik, de nem is
kell érteniük. Ez az én dolgom!
|