- Kezdem
azt hinni, hogy én emlékszem rosszul, és ez nem is így volt. Anyám
szerint hajlamos vagyok legendákat gyártani az életemről és a
pályafutásomról. Erre viszont tényleg emlékszem, és biztosan nem véletlenül:
valaki azt mondta nekem, hogy nem kell énekórákra járnom, mert nem
vagyok erre alkalmas. De nagyon kedvesen mondta, és különben is úgy
voltam vele, hogy prózai színész leszek, és annak nem fontos, hogy
tudjon énekelni. Azért megpróbálok különbséget tenni aközött, hogy
mennyire szeretek énekelni, és hogy mennyire éneklek elfogadhatóan,
vagy mennyire tudom kifejezni magam a zenében. Lehet, hogy az a baj,
hogy túlságosan szeretem, és még mindig vannak kételyeim, hogy szabad-e
egyáltalán ezt nekem csinálni…
- Ez a bizonyos mondat nagyon sok gátlást is okozott. Akárhányszor
az éneklésről beszél, mindig tele van öniróniával..
- Talán nem is gátlás ez. Tény azonban, hogy: amikor zenés szerepeket
kaptam nagyon sokszor eszembe jutott ez a mondat, és arra gondoltam:
te jóisten, hogy jövök én ahhoz, hogy énekeljek!. Mikes Lilla, a Korona
Pódium „szellemi anyja”, hihetetlen szívóssággal és erőszakossággal
rávett arra, hogy föllépjek nála kilenc évvel ezelőtt, és a lemez dalait
is nála kezdjem el énekelni. Tulajdonképpen neki köszönhettem, hogy
rájöttem: mekkora örömet jelent egyedül ülni egy csomó emberrel szemben,
és énekelni nekik. De félni nem félek.
- Kezdő színészeket gyakran beskatulyáznak bizonyos szerepekbe. A
pályáját a Pécsi Nemzeti Színházban kezdte, ahol sokszor játszott bonviván
szerepeket. Nehéz volt ebből kitörni?
- Egyáltalán nem. Szegvári Menyhértnek és Nógrádi Róbertnek köszönhetően
csodálatos szerepeket kaptam. Volt olyan nap, hogy három előadást játszottam:
délelőtt gyerek darabot, délután a Cigánykereket és este a Hamletet.
Azt hiszem, fiatal színésznek nem adathat meg ennél szebb, tartalmasabb
pályakezdés. Szerencsére voltak nálam sokkal bonvivánabb alkatok a
társulatban, úgyhogy nekem csak egy-egy kirándulás volt egy ilyen szerep.
Én inkább táncos komikus karakter voltam.
- Egy színész, ahogy halad előre a pályán, úgy fejlődik, és kap egyre
komolyabb szerepeket, feladatokat. Ugyanígy van ez az énekléssel is?
- Az a baj, hogy mire az ember a fejével megtanul énekelni, mire
a sok énektanártól összetanulja azt a rengeteg mindent, addigra elveszti
a hangja azt a rugalmasságot, és alkalmasságot, amivel kifejezi mindazt,
ami a fejében megvan. Erre mondják, hogy mire egy színész összeiszik
magának egy arcot, addigra nem tudja megtanulni a szöveget… A korral
ez tényleg így van: az ember a fejével egyre jobban tudja a tökélyt,
csak már nem nagyon engedelmeskednek a kifejező eszközei, a teste,
a hangja, és talán a lelke. Elég sok önálló estet énekeltem mostanában,
és néha azt gondolom, hogyha nem adatna meg valamiért, hogy prózai
színészként dolgozzak - vagy lennék olyan bátor és mondjuk nem ebben
az országban élnénk -, akkor biztos, hogy egy évre leállnék, és csak
énekelnék. Most abszolút ezt érzem…. Valakit megkérnék, hogy szervezzen
nekem egy egyéves koncertkörutat, mondjuk havi hat koncerttel, és körbejárnám
Franciaországot, vagy Angliát. Egyre jobban hiszek abban, hogy azt
a pár dalt, amit éneklek, érdemes elénekelni, mert ezek olyan dalok,
amik szólnak valamiről.
- Elég mozgalmas év áll Ön mögött, és a következő sem lesz túl nyugodt.
A Radnóti Színháztól átszerződött a Nemzeti Színházba. Egy elég botrányos
előéletű színházba ment át egy olyan helyről, ahol a társulat gerince
volt. Mikor tud kialakulni egy biztos talaj a lába alatt?
- Nagyon is biztos talaj volt a lábam alatt, egy kicsit el is voltam
kényeztetve az elmúlt kilenc évben, a Radnóti Színházban. Nagyon nehéz
döntés volt, hogy eljöjjek onnan, és előbb született meg ez a döntés,
mint a Jordán ajánlata, hogy szerződjek át hozzá. Én sokakkal ellentétben
hiszek abban, hogy ebből a színházból lehet valamit csinálni. Magamról
meg azt gondolom, hogy talán nem vagyok annyira hülye, és nem kapok
olyan sok pénzt, hogy valami biztonságra való vágy, vagy anyagi szempontok
miatt szerződjek át a Nemzetihez. Nagyon sokszor nem sikerült engem
megvásárolni - gondolom én nagyon nagyképűen magamról… Abban bízom,
hogy ebből kialakul valami. Nem tudom mennyi idő kell hozzá: egy év,
két év, öt év. De lehet az is, hogy nem fog ez az egész addig sem tartani,
vagy én nem bírom majd egy év múlva. Azt gondolom, hogy az a tény,
hogy Babarczi Lászlóval, és Mohácsi Jánossal dolgozhatok együtt az
első évben, egy visszatérést jelent valami olyasmihez, amit mindig
is nagyon szerettem. Ha velük dolgoztam, akármi is lett a végeredmény,
mindig értelmes, jó munkák voltak.
- Mégis, mi volt az igazi oka annak, hogy eljött a Radnótiból? Mennyire
könnyen, vagy mennyire haraggal engedték el?
- Azt hiszem, elkezdtem öregedni, és azt éreztem, hogy én már nem
is vagyok annyira fontos. Mások lettek fontosak, és ezt nagyon nehezen
viseltem. Olyan lettem, mint egy öreg primadonna.
- Ez elég nárcisztikusan hangzik…
- Azt hiszem az ilyesmit mindenki nagyon nehezen viseli. Ez nem is
csak a saját lényemnek a fontossága. Nagyon ostobán, valahogy azt éreztem,
hogy amikor Kaposvárról nagyon nehezen, több évnyi invitálás után átjöttem
a Radnótiba, valami olyan, másfajta gondolkodást tudtam meghonosítani
pár kollégámmal együtt, ami azelőtt nem volt ebben a színházban. De
az is lehet, hogy ezt én túlzom el… Most viszont azt érzem, hogy eltelt
egy csomó év, és valahogy ugyanoda kezdünk visszatérni, mint ahol tíz
évvel ezelőtt tartottunk. Nem sikerülnek annyira az előadások, nincs
bennük elég ambíció, kivéve persze a nagyformátumú rendezéseket. Elgyengültünk,
elfáradtunk, elöregedtünk? Nem tudom. Valami történt, amit én se látok
elég tisztán. Azt érzem, hogy valami felé megy a színház, amerre én
már nem akarok a színházzal menni.
- Fiatal színház fiatalságot hoz?