Márai Sándor világhírű regényének színpadi adaptációjával kezdi idei évadját
a Szegedi Nemzeti Színház. A Pesti Magyar Színház vendégjátékában A gyertyák
csonkig égnek című darab főszerepeit a Nemzet Színészei, Agárdy Gábor és
Avar István játsszák. Márai könyvét Pozsgai Zsolt alkalmazta színpadra,
a darabot Iglódi István rendezésében láthatja a szegedi közönség.
A
gyertyák csonkig égnek talán nem a legjobb kötete Márainak, azonban kétségtelen,
hogy az utóbbi években Kertész Imre Nobel-díjas regénye mellett ez volt
az a könyv, amely a magyarok közül világhírűvé vált, és több hétig vezette
az európai könyv-sikerlistákat.
A színpadra átdolgozás félő, hogy ártott a regénynek,
melynek egyik legfőbb erénye az elbeszélői szerkezet, az az óriásmonológ,
amelyben Henrik elmeséli életét, és ami színpadon talán visszaadhatatlan.
A történet talán önmagában nem is elég erős: arról van ugyanis szó a regényben,
hogy két gyerekkori barát közül az egyik szemet vet a másik feleségére,
a nej nem áll ellen, majd elhatározzák, hogy megölik az útjukban álló
férjet. A gyilkosságot azonban Konrád, a barát képtelen elkövetni, és
a biblikus bűnöktől megrettenve a trópusokra menekül. A férj fokozatosan
megismeri a történetet, elhidegül a feleségétől, aki néhány év múlva –
férje megvetésétől kísérve – meghal. Pontosan negyven évvel később a két
barát ismét találkozik, és egy megrázó estén és éjszakán át igyekeznek
(pontosabban a megcsalt férj igyekszik) megfejteni a negyven évvel ezelőtti
ügyeket. A regény népszerűségét valószínűleg ez adja: egy régmúlt, férfias,
becsületes, tisztességes világ felidézése, amely örökre elveszett.
Abban biztos vagyok,
hogy a főszereplők által képviselt kétfajta világot – a katonait és a
művészit, vagy kosztolányisan fogalmazva a homo moralis és a homo aestethicus
világait – a két színész nagyszerűen fogja megjeleníteni. Kíváncsian várom
azonban, hogy e két kiváló színész és a kitűnő rendező milyen további
fogásokkal és eszközökkel teszi élvezhetővé az önmagában némileg közhelyes
történetet.
|