A lehetőség és a hattyúdal
Megérkezésünkkor épp egy frissen kapott Időrablók-koncertet hallgat,
amit az idei Szigeten rögzítettek. Kritikusan meg is jegyzi rögtön,
hogy a másik gitárból semmi sem szól, noha a nyáron négytagúra bővültek.
Rákeverjük később ezt a sávot – mondja –, mert megvan video 8-on a
teljes koncert.
– Hogyan kezdődött az Időrablók-sztori? Mióta játszotok együtt?
– Ábrival (Ábrahám Zsolt, gitár) '88 óta zenélünk együtt: először
a Variolában, később meg a Hungarian Draculában. Ezek dark-new wave
formációk
voltak. Aztán jött öt év szünet, amikor csak "szobazenéltünk",
mivel nem volt megfelelő dobosunk. Ezt úgy éltük meg mint időrablást
– innen jött aztán a zenekar neve. '97-ben kezdett fölfutni a zenekar,
ami egyben a hanyatlásunkat is jelentette. A Kispál, a HS7 és a Quimby
előtt játszottunk többször, Pesten is nyomulásba kezdtünk, és több
újságban is pozitív kritikákat kaptunk. És egyre többet kellett volna
próbálnunk, hogy tovább lépjünk. Rajtam kívül viszont senki nem merte
komolyan venni a lehetőséget: a dobosunk (Bárkányi Balázs) vállalkozásba
fogott, Ábri meg '98-ban megnősült, és jöttek a gyerekek. Persze ezt
például a Czutor (Czutor Zsolt, Nyers) – aki ebből él – meg tudja oldani.
Ábri nemrég fölköltözött Pestre a családdal, mivel ott volt munkalehetősége,
és beszállt a NEO-ba gitározni, bár ott csak mellékszereplő. Az Időrablókra
meg csak hébe-hóba marad ideje… Szóval, ebben a projectben most szünet
van.
– Kicsit sterilen szól a zenekar új demo-cd-je, ami talán a hattyúdala
is. Te hogyan látod?
– Valóban hiányzik az a koszos r'n'r-feeling, amit a koncerten
hallani, helyette inkább a billentyűsök kerültek előtérbe. Ez
persze inkább
szükség szülte művészi koncepció, mivel nem volt pénzünk olyan stúdióra,
ahol nagy gitárládákon zúzósan vethettük volna föl az anyagot. Így
viszont fölvettük ingyen, itthon meg kikevertük PC-n.
– Hogyan kerültél kapcsolatba az énekléssel?
– Állítólag már három éves koromban ezzel szórakoztattam egy Finnországba
tartó vonat utasait, amikor apámat látogattuk meg anyámmal, aki ott
„vendéglátózott”. Kamaszkoromban aztán alkalmi zenekart alakítottunk
egy iskolai farsangra, ahol frenetikus sikerrel adtuk elő első saját
blues-unkat, „Zelma néni” címmel. Lehetett volna playbackelni is
valami ismert számot, de már akkor bennem volt az irtózás a kamuzenéléstől.
Playback-szabotázs és újrakezdés
– Úgy tudom, azért mégis volt egy látványos kalandotok a playbackkel…
– Egy Danubius-roadshow-n szerepeltünk az Időrablókkal Szegeden, mivel
akkor még naivan feltételeztük, hogy ezzel bekerülhetünk egy országos
rádióba. A Shy Guys és a Carpe Diem közt léptünk föl mint helyi erők.
Már az elején láttuk, hogy ez ilyen gatyaletolós szórakoztatóipari
project, ezért inkább önként hülyét csináltunk magunkból, minthogy
komolyan vegyük. Balázs fölvett egy rasztaparókát, és egy darabig tényleg
úgy tett, mintha ütné a dobot, aztán megunta, fölállt és szaladgálni
kezdett a dobszett körül. Ábri annyira ugrált, hogy hanyatt esett,
majd úgy maradt fekve miközben hihetetlenül röhögött. A zene ez alatt,
persze, szólt tovább. Egyébként a megtévesztés annyira amatőr volt,
hogy még mikrofonállványt se tettek elém, és úgy kellett tátognom a
cd-re, amiből elegem lett, és akkor is tovább tátogtam, amikor az ének
már rég’ elhallgatott. A közönség egy része meghökkent, a többiek viszont
látták a helyzet abszurditását, és röhögni kezdtek. A műsor végén Boross
Lajos döbbenten jött oda: nem igazán értette ezt a szabotázst.
– Hogyan nyergeltél át az Ambersmith-re?
– Az Ambersmith-be tavaly nyáron szálltam be, amikor az Imi, az énekes/gitáros
srác visszajött Írországból, és közben meg föloszlott a régi fölállás.
Így ő lett „az” Ambersmith, mivel a szövegeket és nagyrészt a zenét
is ő írta. Újjászervezte a zenekart, én meg belevágtam.
– Idén már másodszor vagytok német turnén. Minek köszönhető ez a népszerűség?
– Imi volt kint pár éve Berlinben, ahol megismerkedett néhány kiadó
embereivel, és adott nekik demot, meg föltöltött néhány számot a netre.
Pozitív visszajelzések jöttek, és az egyik kis kiadó kiadott egy EP-t
2000-ben, a 2001-es turnén pedig már nagy tömeg fogadta őket mindenhol:
nem voltak ismeretlenek. Persze a németek egyébként is nyitottak az
újdonságra. Tavasszal aztán már az új fölállás utazott Hamburgba, Berlinbe,
Frankfurtba meg Prágába, júniusban pedig Münchenben és Párizsban koncerteztünk.
De azért még nem szívesen halnék meg, mivel három nap alatt csak nagyon
keveset láttunk Párizsból – szóval, oda még feltétlenül vissza kell
mennünk. Erre egyébként jövő tavasszal van esély.
– Milyen szereposztásban írjátok a zenéket az Ambersmith-ben?
– Általában Imre megírja, aztán közösen hangszereljük.
– Nem hiányzik a zeneírás?
– Itthon továbbra is dolgozom zenéken: néhány sávot följátszok,
aztán egymásra keverem. De az tényleg hiányzik, hogy az Időrablókkal
közösen
próbáljunk, játszunk – és közben jöjjenek az ötletek. Én egy olyan
„közösségi alkotó”-típus vagyok: úgy szeretek zenét írni, hogy
mindenki hozza az ötleteit, aztán próba közben összecsiszoljuk.
– Olyan ambícióid nincsenek, hogy néha te énekelj Imre helyett?
– Vokálozom. De amúgy, amikor Imi megkeresett, hogy menjek basszgitározni
hozzá, örültem neki, ugyanis akkor évente már csak néhányszor koncerteztünk
az Időrablókkal, a programjaim közé befért, és valójában régi vágyam
volt, hogy egy zenekarban ne én legyek a frontember, mivel az nagyon
fárasztó feladat. Figyelni, hogy ne nyúlj mellé a gitáron, közben
meg az énekre és a szövegre is koncentrálni… Jobban bejön ez a háttérlazsálás.
Igaz persze, hogy attól még az Időrablók szívügyem marad, hogy
jelenleg
az Ambersmith-ben játszom – de az most jegelve van. Imi nagy pozitívuma
az is, hogy ő is úgy áll a zenéléshez, hogy az az első, a munka
csak azért kell, hogy fedezze annak költségeit. Máshogy nem lehet előrelépni
ezen az úton.
– Óhatatlanul fölvetődik, hogy egyik énekes a másikhoz mérje magát.
Szerinted melyikőtök hangja passzol jobban a zenétekhez?
– Más a stílusunk. De azt megbeszéltük, hogy én jobban éneklem, mivel
képzettebb a hangom. Viszont én itt nem akarok énekelni. Imit azonban
állandóan csesztetem, hogy menjen el énektanárhoz végre, mert rosszul
képzi a hangokat, és ez a hangszalagjait tönkre fogja tenni. A
tavaszi turné végén is már csak hörgött. Egyfajta jeladásnak tekintem
azonban,
hogy az „In the park” c. számot legközelebb már én fogom énekelni…
Ráadásul, most már "vizuális referens" is vagyok, nemcsak
basszusgitáros, mivel a jövő heti drezdai koncertünkre épp az éjjel
vágtam össze egy hetven perces "kisfilmet" abból, amit
a tavaszi német-cseh turnén forgattam Super 8-ra. Ez lesz majd
a háttér
a koncerten. Van egyébként már kisjátékfilm-ötletünk is, amit esetleg
kliphez használunk majd. Ez egy európai nagyvárosok közti futós
road-movie lenne…
Kaland a Super 8-sal
– A Super 8 Filmklub ötlete hogyan merült föl bennetek? Milyen szerepet
vállalsz te ebben?
– Már 12 éves korom óta foglalkozom filmezéssel. A Super 8 az az átmeneti
műfaj, ami a profi filmforgatás és a VHS között áll: megvan az illúzió,
hogy filmre dolgozol, de még meg tudod fizetni. Mondjuk, egy ötperces,
megkomponált kisfilmet húszezer forintból ki tudsz hozni, és annak
nem homevideo hatása van – habár az egész Super 8 valójában ilyen funkcióval
indult nyugaton. Szóval, vonzódni kezdtem a film kreatív lehetőségeihez,
a fordított felvételhez, a vágással való manipuláláshoz, és a filmszerű
megjelenéshez. Elsőként egyébként horrort forgattunk a Gyevi temetőben,
amiben céklalével imitáltuk a fröcsögő vért, és ez igazán látványosra
sikerült. Hosszú ideig pihentettem ezt a tevékenységet, és csak ’99.
körül futottam össze a Sziszivel (Szokol Szilárd, a Super 8 Filmklub
másik alapítója), akiről kiderült, hogy szintén gyűjti a Super 8-kat
meg a régi vetítőket. Aztán egy koncerten kitaláltuk, hogy vetítsünk
háttérnek ilyen régi felvételeket, ami annyira bejött mindkettőnknek,
hogy ő új lendülettel vetette bele magát a gyűjtésbe, és meg nyersfilmeket
vásároltam, és forgatni kezdtem. Tavaly aztán megalakítottuk a Super
8 Filmklubot, aminek 2002 májusában szerveztük az első fesztiválját.
Olyan vendégeink voltak, mint Jancsó Miklós és Prokopp Dóra. A cél
valójában az, hogy ezeket a retro-feelinges filmeket bemutassuk a nagyobb
közönségnek is, mivel baromi érdekes atmoszférájú ez a határműfaj,
ráadásul, még a ’40-es évekből származó filmjeink is vannak!
– Gyártanak még egyáltalán Super 8-t?
– Nyugaton mindig is gyártottak, itthon viszont csak Pesten lehet egy-két
helyen kapni. A film és az előhívás egyébként odakint sokkal olcsóbb,
mint nálunk, ahol ez sosem volt elterjedt tömegcikk. Ugyanis, mire
viszonylag fölfutott volna itthon, addigra éppen megérkezett a videokamera
és a VHS-technika, ami teljesen kiszorította ezt a félamatőr műfajt.
Támogatókra lenne szükségünk, de mint minden filmes közösség, mi sem
nagyon számíthatunk magunkon kívül másra. Ennek ellenére már jelen
voltunk az idei SZIN-en (Szegedi Ifjúsági Napok), és elég pozitív visszajelzéseket
kaptunk az ottani party-vetítésekről. Várjuk további alkotótársak jelentkezését
is, mert szeretnénk változatosabbá tenni a perspektívánkat, és minél
több produkciót bemutatni a jövő évi fesztiválon.
|