Örökségünk
címmel indított útjára verses és prózakötet-sorozatot egy eleddig nem
túl ismert könyvkiadó vállalkozás, a Trikolor Könyvkiadó Kft. a közelmúltban.
A sorozat fő célja, hogy az élő irodalom "legjavát" hagyományozza
az utókorra, "hitelesen" összegyűjtve.
A
sorozat különlegességét elvben az adja, hogy a köteteket maguk a - jórészt
a nép-nemzeti kánonba tartozó - szerzők szerkeszthetik meg. A Mészöly
Miklós munkásságát bemutatni szándékozó kötet, a Pannon töredék is azt
vallja, hogy a benne szereplő szövegeket maga a szerző válogatta. Mivel
az író tavaly júliusban elhunyt, e kötet körüli szerkesztői munkája -
bár nem lehetetlen - erősen kétségbe vonódik. A kötetben szereplő novellák,
elbeszélések, "kép- és hangsorok" (Ottlik műfaj-megjelölése)
egyértelműbben tükrözik Mészöly monográfusának kánonját, mint a szerzőét.
Annál is inkább, mert a szerző 1989-ben már készített egy - könnyelműen
szólva - hasonló könyvet, mely akkor elnyerte a kitüntető Év Könyve díjat
is. Különös, hogy ez az új, "hiteles" válogatás nem követi a
díjnyertes - és jóval hitelesebb - régi szerkezetét, és olyan alapvető
írások hiányoznak belőle, mint a Magasiskola, a Jelentés öt egérről vagy
a Bolond utazás - hogy csak a legfájóbb hiányosságokat említsem.
Mindezektől függetlenül maga a könyv persze igen kitűnő Mészöly-szövegeket
tartalmaz, melyeket érdemes megismernünk. Nem is a válogatáskötet ellen
van kifogásom, hiszen minél több Mészöly-szöveg hozzáférhető, annál jobb.
Ebből a könyvből is megismerhető az író tömör, szikár, sűrítéses technikájú
és narrációközpontú prózája, mely eltérést jelent a Kosztolányi-Márai-Ottlik
képviselte vonaltól, de egyben visszatérést a Krúdy-szerű, asszociációs
próza irányába. Mészöly nem mond történetet, nem anekdotázik, hanem a
jelentéktelen körülmények pontos feltérképezésével vállalkozik valami
örökké érvényeset és az emberre jellemzőt bemutatni. A szerző e kötetbe
beválogatott írásai a dél-dunántúli tájból - legfőképpen Szekszárd és
környéke - kiindulva a fény és a sötét szimbolikus ellentétével, az emberi
lét alapkérdéseivel, a történetek elmondhatatlanságával, a leírás lehetetlenségével
és a realizmus mint írói technika kudarcával foglalkoznak. Csak az a zavaró
ebben az új kötetben, hogy nagyon erősen akarja aláhúzni a szerinte egyetlen
helyes Mészöly-recepciót, és eközben a halott, tehát védekezni képtelen
szerző mögé bújik. Bár, jobban belegondolva, ez a módszer igencsak beletartozik
abba a közép-európai közérzetbe, melyről Mészöly annyit beszélt.
Mészöly
Miklós: Pannon töredék. Trikolor Könyvkiadó Kft. 2002.
|