Hornby most
melléfogott. A Fociláz és a Pop, csajok, satöbbi után az Egy fiúról a londoni
író harmadik, magyar fordításban megjelent regénye, és gyaníthatóan az olvasók
"Öt Legjobb Hornby-könyv"-listáján is csak a harmadik helyre szorul.
Na, nem mintha olyan rossz könyv lenne ez. De egy kisfiú zaklatott élete
egyszerűen nem lehet sikeresebb, mint a nők, a zene, vagy a foci. Pedig.
Hornby úgy tesz, mint főhőse, a tizenkét éves Marcus, akinek fogalma sincs
a divatról: cikis a frizurája, cikis a ruhája, olyan cipőt hord, amilyet
már nem is gyártanak, és Snoop Doggy Dog helyett Jodi Mitchellt hallgat,
azaz: nem érdekli, mi a menő manapság. Mellőzte a focit (bár a legismertebb
Arsenal-szurkolóként kötelességének érezhette csapatának legalább ötszöri,
jelentéktelen megemlítését), és kisebb jelentőséget tulajdonít a zene életformáló
szerepének (bár Kurt Cobain halála alaposan bekavar a könyv végén).
Egy gondtalan világ lustája, a harmincnyolc éves Will Freeman fehér foltot
fedez fel a becserkészhető nők térképén: az egyedül álló, gyermekes anyákat.
A kezdeti vadászsikerek azonban - egy Will szempontjából - óriási kellemetlenséggel
járnak: szabályosan ráakaszkodik egy apátlan, különc kisgyerek. Ő Marcus,
akinek szó szerint az élete függ egy apa-mintától: az iskolában módszeresen
kínozzák, míg anyja depresszióba menekül. A fiú életéből kimaradt egy fontos
szakasz: a gyerekké válás kora. Nincs egyetlen barátja sem, nem tudja, ki
az az MC Hammer, és azt hiszi, hogy Kurt Cobain a Manchester Unitedben focizik.
Az a Will pedig, akinek harmincnyolc életéve ellenére az a legfőbb gondja,
hogy mindennap megnézze a délutáni tévés vetélkedőket, tökéletes lenne az
elmaradt időszak pótlására. Csakhogy ő ezt nem így látja.
Az egy fiúról-ban nem egy kupameccstől rándul görcsbe a gyomor, hanem a
depressziós anya öngyilkossági kísérletétől. Nemcsak kinevetik az embert,
ha cikis zenét hallgat, hanem be is verik a fejét. Nem váratlan szakítás
miatt lesz értelmetlen az élet, hanem mert nem soha nem is volt értelme.
Nem egy új barátnő, vagy az új futballszezon lesz a legfontosabb, hanem
egy kisfiú élete.
Ami viszont tipikusan hornbys: a végtelenül önző, az udvariasságot csak
hírből ismerő és szombat esténként kangörcsben szenvedő londoni hím, a hihetetlen
logikával megírt belső monológok, a szinte már gonosz módon kidolgozott
és az olvasó agyában robbanó veszekedések, a hol bájos, hol sziporkázóan
szellemes poénok, feszültség, remegő kezek, kialvatlan szemek, egyszerű
emberek bonyolult érzései. És a felismerés: te jó ég, ez a Hornby már megint
rólam ír!
|