-
A jó közönség fél siker, olvashatjuk a Szegedi Nemzeti Színház 2003/2004.
évi évadjának népszerűsítő plakátján. Ön szerint milyen a jó közönség?
- Azt gondolom, hogy a publikum mindig jó. Ahogyan Bertolt
Brecht is megfogalmazta: A nézőket nem lehet leváltani. Nekünk nagyon
pontosan kell tudni, hogy ez a közösség, aki magából adja a mi közönségünket,
mit vár el tőlünk, és mi merre felé szeretnénk fejleszteni a közízlést,
a szokásvilágot, ami kialakult a Szegedi Nemzeti Színház körül.
- Az előző vezetés alatt eltávolodott egymástól a
város és a színház. Ön hangsúlyozta, hogy a legfőbb cél az ismételt egymásratalálás.
Ehhez az első lépést a Szegedi Szabadtéri Játékok jelentették. Sikerült
ezt a célt elérni?
- Úgy vélem jó úton haladunk, és ennek a gondolatomnak
a jegyében például azzal az ünnepi ráadáskoncerttel, amit a nem hivatalosan
meghirdetett programon kívül szerveztünk, annak hihetetlen ereje volt.
Aki ott volt a téren az tanúsíthatja, hogy jóval többen voltunk, mint
négyezren, ami a teljes befogadóképessége a tribünnek. Ennek a koncertnek
hatalmas városi visszhangja volt, a mai napig megszorongatják a kezemet
az emberek az utcán, hogy a szabadtéri játékok 73 éves történetében ilyen
élményük nem volt és ezt köszönik. Nem azért csináltam, hogy ezt ők köszönjék,
hanem, hogy jelezzem, én távol akarom tartani a politikai csatározásoktól
a színházat, de közel akarom hozni a városhoz. Ennek a szándékomnak megfelelően
gondolkodom a további közelebbviteli technikákon.
- Beszéljünk egy kicsit a kőszínház soron következő
évadjáról. Milyen szempontok alapján választották ki a bemutatandó műveket,
és egyáltalán kinek van beleszólási lehetősége a program összeállításába?
- Javaslattevő lehetősége nagyon sok szakembernek van,
de a döntést végül is az igazgatóság hozza meg. Ezt viszont csak annak
fényében tudja meghozni, hogy az elképzelésekből mi az, ami kigazdálkodható
és mi az, ami nem.
- A szabadtéri után a kőszínházi évadban is megkötötték
az igazgatóság kezét?
- Abszolút mértékben. A költségvetés egy nagyon szigorú
találmány és csak ezen belül szabad a vásár. Ezen belül kellett gondolkodnunk,
és ennek megfelelően terveztük meg a következő évadot, amelyben sok-sok
olyan különlegesség is van, amelyeket büszkén lehet vállalni. Ilyen például
a próza. Pirandello nagyon régen, talán soha nem volt még Szegeden és
mi ezzel nyitunk.
- A bemutatandó operák – Don Carlos, Tosca, Anyegin,
Bánk bán – mind-mind közismert művek. Ezzel szemben a prózai előadások
címei nem biztos, hogy ismerősen csengenek a közönség fülében. Nem tartanak
attól, hogy mert nem annyira ismertek ezek a prózaírók, kisebb lesz a
közönség érdeklődése?
- Úgy gondolom, a legismeretlenebb a szerzők közül Zsolt
Béla neve, aki egy káprázatos író és méltatlanul mellőzött. Egy nemzeti
színháznak pedig kötelessége, hogy a nemzeti irodalmi kincsből merítsen.
Zsolt Béla Nemzeti drogéria című műve egy remekmű. Ennek megfelelően azt
hiszem, hogy remek és különleges előadásban fogjuk tálalni a szegedi és
talán nem is csak a szegedi nézőknek. Ugyanígy, a félig magyar származású
Ödön von Horváth neve sem csenghet ismeretlenül a színházba járó közönség
számára, mégis kevesebbet játszott szerző, aki egészen különleges. A Mesél
a bécsi erdő című darabja hasonlóan a Nemzeti drogériához szintén remekmű.
Ugyanebbe a kategóriába tartozik Pirandello Hat szerep szerzőt keres című
alkotása is. Nekem az a felelősségem, hogy a pénzt, amit felhasználhatok
az csak és kizárólag különleges értékre fordítható. Ez a három prózai
mű az én értékrendemben különleges érték. Ugyanez mondható el a két gyerekdarabról,
a Pinokkióról és a Mumusról is. Ez utóbbi, Bornai Tibor munkája, remekműgyanús.
Nekünk a lehetőségeinkből csak értékspecifikus gazdálkodásra van esélyünk,
hogy noha néha kísérletezünk is, de gyakorlatilag csak különleges előadásokra
fordítjuk a közösség adófilléreit.
- A musical hiányzik az idei palettáról, pedig ez
Magyarországon ma igen népszerű műfaj, Ennek a hiánynak anyagi vagy más
természetű oka van?
- Hiányzik, nem hiányzik, az az igazság, hogy nemigen
találtuk meg a büdzsében a helyét. A musical drága mulatság, de hogy teljesen
mégse hiányozzék, a két gyermekdarabot musicales formában visszük színre.
Tehát képviselve lesz a műfaj, ha nem is felnőttmusical formájában.
- Még nem beszéltünk az operákról…
- Az úgynevezett Vaszy-hagyományt, tehát a kétosztatú
operakultúrát én is nagyon fontosnak tartom, tehát egyrészt a slágeroperák
XXI. századi gondozását és további életét, másrészt a kortárs opera is
nagyon izgat: vagy a klasszikus operák kortárs feldolgozása vagy effektíve
maga a kortárs opera.
- A bérletfüzetben nem látni kortárs operát…
- Előkészületben vagyunk, de szeretnénk megvárni vele
a Kisszínház újjáépítését.
- Ez mikorra várható?
- 2005. márciusára, de egy operát előkészíteni óriási
munka ám. A kortárs opera mindenesetre igen fontos eleme a színházvezetői
gondolkodásunknak, és ebben kiváló partnerek állnak rendelkezésünkre.
Ilyen a színháztól eltávozott Oberfrank Péter éppúgy, mint Molnár László,
az új operaigazgató. Ezt a szellemiséget képviselik a fiatal rendezők
is, Kovalik Balázs például, aki egyébként a szezon végén a Se villa se
borbély felújításával fog visszatérni Szegedre. Almási Tóth András is
szívesen rendezne majd operát és még egy csomó fiatal, operával szenvedélyesen
foglalkozni vágyó növendék is jelentkezett.
- Ennyire kedveli a fiatalokat?
- Nekem, aki már nem vagyok egészen fiatal, mániám a fiatalság.
A helyzetbehozásuk egyik fontos főigazgatói feladatom. Ez egyébként nem
elsősorban életkori kérdés. Gregor József telekkönyvileg nem fiatal, mégis
fiatalokat megszégyenítő lendülettel rendezi Verdi Don Carlosát életében
először. Az ő személyében rendezőt avatunk.
- A bérlettájékoztatót tanulmányozva úgy tűnik, mindenki
megtalálhatja a maga és pénztárcája számára ideális bérletet. Mégis vegyünk
egy konkrét példát, mondjuk a diákbérleteket. Itt milyen igényeket vettek
figyelembe?
- Az iskolákkal való egyeztetés után a színház szervezési
osztálya felel a bérletterjesztésért, amely ez ügyben nagyon nagy tapasztalatokkal
rendelkezik, és igen kiváló kapcsolatrendszert épített ki az oktatási
intézményekkel. Ennek alapján állították össze a diákbérletek kínálatát.
- Mennyire számít a diákságra, mint potenciális színházlátogatóra?
- Annyira, hogy túl a bérleti lehetőségeken, bérleten
kívüli elképzelésekkel is foglalkozunk. Visszahívjuk a nyitó díszelőadást,
A gyertyák csonkig égnek-t, meghívunk Lope de Vega-előadást Budapestről
Udvaros Dorottyával és Rátóti Zoltánnal, A kertész kutyáját. Meghívunk
továbbá egy Shakespeare-vígjátékot is Básti Juli főszereplésével. Emellett
bemutatjuk az Emigránsokat, amire elsősorban az egyetemi ifjúság jelenlétére
számítunk, hiszen a premier is az egyetem rendezésében, az Őszi Kulturális
Fesztivál keretében lesz.
- Ezt konkrétan hol láthatjuk?
- A Szegedi Várban, ahol reményeink szerint a darab sok
előadást fog megélni. A színpad alatt pedig az Understage-színházat próbáljuk
létrehozni, ahol késő esti late night-show jellegű produkciókat szeretnénk
színpadra vinni.
- Mit takar a late night-show kifejezés?
- Azt, hogy fél tizenegykor kezdődik az előadás. Elsősorban
itt is az egyetemistákra számítunk. Kinéztem két olyan művet, ami biztos,
hogy az egyetemi hallgatók számára nagyon izgalmas lesz és esténként olyan
70-80 egyetemistának ezt el tudjuk játszani ott a színpad alatt.
- Melyek ezek a művek?
- Az egyik már egy meglévő előadás, a Kálloy Molnár Péter
által zseniálisan játszott Kucó című színdarab, és Fekete Gizinek találtam
egy amerikai monodrámát, egy érdekes sorsú hölgynek a történetét, amelyet
szeretnénk oda berendezni. Tehát vannak mindenféle jelek arra, hogy a
közönség minél szélesebb rétegét meg tudjuk szólítani, és különösen szeretnénk,
ha az egyetemi ifjúság is színházbajáró lenne.
- Főigazgatóként ez lesz az első évadja. Gondolom
fontos, hogy a szegediekben milyen kép alakul ki az új színházvezetésről.
Az évad végén Székhelyi József mivel lenne maradéktalanul elégedett?
- Semmivel. Ez nem olyan foglalkozás, hogy maradéktalanul
elégedett lehessen az ember.
- Akkor mikor mondhatná el, hogy egy jó évet zárt?
- Azzal lennék elégedett, ha a gazdasági számításaink
beválnának, ha a költségvetési kereten nem lépnénk túl, mert nem ízlésem
a túlköltés. Az viszont ízlésem, hogy a kereten belül maradva semmiféle
szakmai sebet ne kapjon a műsorterv. Azt hiszem, hogy azok az elképzeléseink,
amelyeket a műsorfüzetben szerintem nagyon ízlésesen nyomtattak, azok
nem pusztán egy üres és tartalmatlan, ámde csinos kis sajtókiadványok,
hanem azt a tartalmat, amit árasztanak, azt meg is tudják valósítani.
Végezetül hadd engedjem meg magamnak azt a mondást, hogy az ígéret szép
szó, ha megtartják már nem ígéret. Azt gondolom, amit megígérek, azt be
akarom tartani, és ezért nem várok ünneplést. Ez a kötelességem. Erre
vagyok szerződve.