Hosszú évek
óta magyar díjazottja is volt az idei World Press Photo versenynek.
A természet és környezet kategória második helyezettje végzett biológus,
számos nemzetközi fotópályázaton ért már el eredményeket, emellett rajzol,
néptáncol, népviseleteket varr, de hímzések és szűcsmunkák is kerültek már
ki a kezei közül. Bár fényképezni autodidakta módon tanult, jelenleg több
fotós kurzust is tart a Pécsi Tudományegyetemen. Rendszertanból készül doktorálni.
Tagja két természetvédelmi alapítványnak. Most épp első könyvét készül írni,
de már a másodikat és a harmadikat tervezi. Mindezt 25 évesen.
Szentpéteri L. Józseffel hivatásról és hobbiról beszélgettem.
-
Bár most a természetfotó kapcsán kerültél a köztudatba, az életrajzodból
kiderül, hogy néptáncolsz, népviseleteket varrsz, emellett pécsi egyetemen,
a növénytani tanszéken PhD-zel.
Vegyük sorban: Hogyan kezdtél táncolni?
- A nővéremék osztályában nem volt elég fiú, ezért én is beálltam a szalagtűző
táncba. Szatmári táncokat próbáltunk, a tanár felfigyelt rám, és ajánlott
nekem táncegyütteseket.
A néptánc által kerültem ki egy évre a pittsburghi Duquesne Egyetemre is.
Felvételiztem a néptáncegyüttesébe, a Tamburitzans-ba, ami kelet-európai
folklórt mutat be. Egy két és fél órás műsorral léptünk fel negyven államban
összesen nyolcvan alkalommal. Igazi cigányélet volt. Általában teltházas
előadásaink voltak, fel léptünk ötezer ember előtt, de egyszer Texasban
ötven előtt is.
- Varrás?
- A néptánc hozta magával, mint ahogy a hímzést és a szűcsmunkákat is. A
tánc által szembesültem azzal, hogy a folklórban micsoda értékek vannak
és mennek veszendőbe. Ezeket a ruhákat ritkán hordom, a lényeg, hogy mialatt
elkészül beleásom magam a hagyományokba.
- Biológia, természetszeretet?
- Mindenről a szüleim tehetnek. Mindketten agrármérnökök. Zseniálisan tereltek
minket a testvéreimmel a természet szeretete felé. A mesekönyvek mellett
ott voltak a szép képes szakkönyvek is. Az is meghatározó volt, hogy Debrecen
mellett Hajdúnánáson és Tedejen töltöttem a gyerekkoromat. Tedejen a legszélső
házban laktunk, ott volt az erdő a nádas, a csatorna. Apukám lelkes horgász
volt és én mindig elkísértem. A testvéreimmel mindhárman speciális biológia
tantervű gimnáziumi osztályban tanultunk, majd én a debreceni egyetemen
végeztem biológia szakon, most Pécsett PhD-zek. Amióta az eszemet tudom,
oda vagyok a természetért.
- Mi a kutatási területed?
- A kökörcsinek és más növénykék rendszertanával foglalkozom. Ehhez a témához
egy természetvédelmi projekt vezetett. A természetvédelemmel a Terra Alapítvány
és a Tátorján Alapítvány tagjaként is foglalkozom. Előbbi célja egy környezetvédelmi
szemlélet kialakítása oktatási segédanyagok segítségével, utóbbié a veszélyeztetett
növények megóvása - nevét is egy védett növényről kapta.
- Fotózás?
- Aki biológia területén dolgozik, előbb utóbb mindenki szembesül azzal,
hogy le kell fotózni azt, amivel foglalkozik. Gimnazistaként vettem az első
fényképezőgépemet. Szerettem rajzolni a természetet, de ez nagyon aprólékos
munka volt, rájöttem, hogy a fényképezőgéppel mindez csak egy gombnyomás.
- Arra nem gondoltál, hogy embert fotózz?
- Felmerült már bennem, megpróbáltam úgy felfogni az embert, mint egy érdekes
állatot. Nem túlzottan inspirál a téma.
- Hogy készül egy jó természetfotó?
- Néhány jó fotót készíthet bárki, de sok jó képhez szükséges a biológia.
Komoly kutatás előzi meg egy akciófotó készítését. Rengeteg olyan dolog
van, ami egy laikus számára teljesen lehetetlennek tűnik, pedig pontosan
kiszámítható előre. Persze rengeteget kell a terepen ülni. Vannak trükkök.
Például a beetetés, amikor a megfelelő helyre kitesszük az állat élelmét.
De az is előfordult már, hogy azért leheltünk egy virágot, hogy kinyíljon,
mert csak egy napunk volt, hogy lefotózzuk.
- Keveredtél már kalandokba?
- Legutóbb a Tiszán a díjnyertes fotósorozat készítése közben. Elfelejtettem,
hogy hol van a löszpad vége, és zutty a nyolc méteres vízbe. A fényképezőgépet
reflexszerűen magasba emeltem, beletelt egy kis időbe, míg kievickéltem.
A leghúzósabb esetem egy hortobágyi bivalycsorda fotózásánál történt velem.
Épp elkészültem a fotózással, és nem vettem észre, hogy felőlem fúj a szél.
Mivel nem lehet kellemes többszáz kilós állatok patái alá kerülni, őrült
futás lett a vége.
- World Press Photo előtt milyen fontosabb eredményeid voltak?
- A kisebb nemzetközi pályázatok mellett fontosnak tartom, hogy az UNEP
által 2000-ben kiírt "Focus on Your World" című pályázatán jutalmazták
az egyik beküldött fotómat. Ez a pályázat azért is sokat jelentett, mert
ezután kölcsönözte nekem a Canon cég azokat a felszereléseket, amelyekkel
többek között a mostani díjnyertes képeket is készítettem
- Miért pont a tiszavirágzást választottad témául?
- Nagyon jól tudtam, hogy ez a sztori csakis érdeklődést válthat ki. Ennek
az állatnak már az élete is hihetetlenül drámai. Három évig fejlődik a víz
alatt lárvaként, aztán több millió kel ki egyszerre és három óra alatt el
is pusztulnak. Ilyenkor tényleg megőrül az egész természet. Ehhez járul
még a dolognak az az oldala, hogy ez a jelenség egykor egész Európában elterjedt
volt és mára már főleg csak Magyarországon létezik.
- Mit hozott neked a World Press Photo?
- Csak az első helyezettek kaptak pénzdíjat, úgyhogy én "csak"
a nyilvánosságot kaptam, de ez nagyon sokat jelent.
A díjat 12 képre, a teljes fotósorozatra kaptam, de a békás kép lett a leghíresebb.
Bejárta az egész világot. Volt, ahol a kiállítást nem is a fődíjas fotóval
reklámozták, hanem ezzel a képpel. Nagyon jól esett, hogy amikor Amszterdamban,
a díjkiosztáson kivetítettem a képet, felhördült a terem. Itt tartottam
életem egyik legjobban sikerült előadását is. Mire sorra kerültem már annyira
nyomott volt a hangulat a sok véres téma után, hogy bár egy komoly előadással
készültem, mégis arról kezdtem beszélni, hogy érezheti magát az a béka a
terülj - terülj asztalkámnál. Az egész terem nevetett, megkérdezték miért
nem mentem humoristának.
- Itthon hogy fogadták az eredményt?
- Vegyesen. Megnyilvánult a jó magyar "dögöljön meg a szomszéd tehene
is" mentalitás, de azok, akik kicsinyes vádakkal illettek és gyalázkodtak
csak a biológiához és a fotózáshoz való hozzá nem értésüket árulták el.
Persze nem ez volt a jellemző. Korniss Péter barátjaként üdvözölt. Felhívott
pl. egy Amerikába kitelepült debreceni orvos, aki könnyeivel küszködve mondta
el, hogy neki, mint Tisza mellett felnőtt embernek mennyire sokat jelentenek
a képeim.
- Annyi mindennel foglalkozol. Elsősorban minek tartod magad?
- Biológus fotós néptáncos kézművesnek. Nem szeretném egyiket sem elhagyni.
Hiányérzetem van, ha csak biológusnak mondanak Nem szeretem, ha fotósnak
hívnak, és gyűlölöm, ha fotóművésznek titulálnak. A természet a művész,
nem a fotós. A biológia és a fényképezés a fő profil, ezzel szeretnék pénzt
keresni. Magyarországon ez nem fog menni, viszont külföldön élni sem vagyok
hajlandó, tehát marad, hogy itthonról dolgozom külföldnek. Távlati tervem,
hogy szakújságíró legyek. A lényeg: feldobni egy sztorit, mint pl. a tiszavirág
és a nagyvilág tudomására hozni. Ismeretterjesztő munkát végezni, közérthetően
és széles körben. De pusztán a szöveg nem elég, nagyon jól kell fotózni
hozzá. Michael Nicols a National Geographic fotósa egyszer készített egy
szenzációs anyagot Afrikában egy vidékről, amit le akartak rombolni, ezek
után természetvédelmi területnek nyilvánították. A fotóval lehet hatni,
és kell is.
- Ennyi minden mellett, hogy jut idő a szórakozásra, magánéletre?
- Sehogy. De nincs rá igényem. Mindent, amit csinálok, szeretek. Ha hiányát
érezném a kikapcsolódásnak, valamit biztosan elhagynék. Egyelőre nagyon
jól érzem magam így.
|