-
Paál István idején nagyrészt a politikum tette kimagaslóan népszerűvé
a színházat. Ez a hatás elmúlt. Ma mivel lehet becsalogatni a tehetséges
embereket a színpadra?
- Igaz, hogy politikai áthallásokkal működött 1990-ig
a magyar színház, de úgy vélem, ma már más színházi kultúra dívik. Bizonyos
dolgokat most is csak a színház mondhat el, így az - bár ez lehet, hogy
naiv gondolat – ma is népszerű. Az általam kiválasztott darab, Gyurkó
László Szerelmem, Elektra című drámája is örök emberi problémákról szól,
a szerelem, a hatalom, a hazugság kérdéseiről.
- Ennek ellenére mégiscsak beleütköztök a politikába,
épp a választott szerző kérdéses kanonizációja miatt.
- Azt történt, hogy én ebbe a darab beleszerettem. Tudom,
hogy Gyurkót ma sokan kommunistának könyvelik el, és ismerem a Kádár-könyvét
is, de engem nem ez érdekel. Megpróbáljuk tiszta lappal indítva, a saját
felfogásunkban eljátszani a darabot. Egyébként a szerző nagyon örült a
megkeresésnek, és a darab jogdíját is elengedte nekünk.
- Paál István színháza rendkívüli hatású volt. Lehet
azt a kezdeményezést folytatni?
- Azt tudni kell, hogy Paál István után is voltak Szegeden
egyetemi színpadok, és elszórtan ma is vannak. Például a Kormos Tibor
vezette egyetemi színpad nagy hatással játszotta el a Macbeth-et a rendszerváltozás
környékén. A Paál-féle színházban engem elsősorban a műhelymunka fogott
meg, az, ahogyan dolgoztak. Hogy politizáltak, azt szerintem a kor indukálta.
Én a műhelymunkát, a rendszeres, komoly színházcsinálást akarom folytatni,
ebből a szempontból kötődöm Paál Istvánhoz. A mostani bemutatók ennek
a leendő műhelynek az esélyét jelentik. A novemberi előadások végén, a
játék után szeretnék fórumot tartani a nézőkkel a TÁK-ban, ahol jelentkezhetnének
azok, akik érdeklődnek a műhely iránt. A „profik”, Simó Zsófi és Boncz
Ádám jelenléte is kedvcsináló bizonyos szempontból. Abban bízom, hogy
a darab sikere továbblendíti majd a SZESZ-t. Izgulok, mert a mai előadást
Galkó Bence is megnézi. Az ő véleménye is segít eldönteni, hogy bohóckodás,
vagy komoly munka-e, amit végzünk.
- Ha komolyan veszik, a színház költséges műfaj. Hogy
sikerült a darab anyagi vonzatát előteremteni?
- Minimális pénzből akartam megrendezni a drámát. Kevés
kellékkel dolgozunk, a plakátokat és a szórólapokat pedig az EHÖK finanszírozta
számunkra. Ennek ellenére máris kétszer annyit költöttem a zsebpénzemből
az előadások létrehozására, mint amennyit szántam rá. Ez hosszútávon nem
működik. Ha a közönség visszajelzéseiből az derül ki, hogy nem pojácáskodás,
amit művelünk, akkor bejegyeztetjük magunkat mint öntevékeny egyetemi
csoportot. Bízom benne, hogy ez megkönnyíti majd bizonyos források elérését
is.
-
A darab az őszi kulturális seregszemlének is része. A meghirdetett október
13-i előadáson túl láthat még benneteket a közönség?