A dagonyázás ideje vs. Ibrahim Ferrer
Első
nap kora este már rossz ómenként gyülekeztek a fejünk fölött a sötét felhők.
Sokat nem is kellet rá várni, hogy el kezdjen ömleni a mezőgazdaság által
régóta hiányolt eső. A szigetlakók, persze, meg lettek volna e nélkül
is, ugyanakkor viszont az időjárás még Aigner Szilárd számára sem kívánságműsor.
Az idei év egyik praktikusnak tűnő újítása, a lépsejt-forma gumi járólapok,
amelyek a portól lettek volna hivatottak védeni a látogatók szemét-száját-tüdejét,
funkciójukat vesztve a balestveszély alapvető forrásaivá változtak lévén,
a vizes-sáros lapokon az enyhén illuminált emberek estek-keltek. A későbbi
napok folyamán aztán már hatékonynak bizonyultak némileg a por ellen,
az első két napon viszont nem igazán keltettek túlzott bizalmat a közönségben.
Aztán egyszer csak mégis elállt, éppen, amikor a Világzenei Színpadon
kezdett bele műsorába az angol-indiai Nitin Sawney, brazil,
indiai, amerikai és ki tudja még, milyen származású barátaival. A repertoár
is kb. ilyen ilyen multikulti harmóniába torkolt: a soul és a bossa nova
találkozott az indiai ragákkal, virtuóz énektechnikával és a jazzel. Közben
elénk áll egy félmeztelen, saras srác, kezében két sörrel, és érthetetlen
artikulációval próbálja beszélni anyanyelvét, a magyart: " –
Cig…, cigit, tudná'…?", miközben lázasan gesztikulál, és próbál
a szemembe fókuszálni, de láthatóan nem sikerül neki. Adunk neki cigit,
aztán elhajtjuk, hogy pihenjen egyet, mert elég megviseltnek tűnik ahhoz
képest, hogy még csak az első napon vagyunk.
A
Buena Vista Social Club veterán énekesének, Ibrahim
Ferrernek koncertjére úgy nyolc-tízezren lehetnek kíváncsiak:
vitathatatlanul ez az este egyik leghúzósabb programja, mi is beállunk
tehát a tömegbe. Nyilván nem motiválatlan attól a ténytől a közönség,
hogy néhány hete vett búcsút többmilliós rajongótáborától és e földi siralomvölgytől
Compay Segundo, Ferrer barátja és zenésztársa – megnézi
hát, aki tudja, az utolsó mohikánok egyikét, hiszen lehet, hogy évek múlva
erre sajnos már nem lesz lehetősége. A hetvennyolc éves élő legenda látogatása
a közönség rendkívüli szimpátiáját vívja ki, amelyet hatalmas vastapsokkal
ad a tudomására. A tejszínű öltönyben és elmaradhatatlan micisapkában
megjelenő egykori cipőpucoló pedig énekel – az érzelmek meg elborítják
a nézőteret. A nem kevesebb, mint 18(!) zenészből álló zenekar a kínzó
fájdalom és a kirobbanó jókedv közti teljes érzelmi skálát salsába és
rumbába foglalja, virtuóz fúvós és billentyűs szólókkal fűszerezve. Másfél
órára Kubába csöppenünk, Castro nélkül, szegénység nélkül,
emelkedetten, ahol csak a szivar- és marihuánafüst, nomeg a rum illata
kavarog a levegőben. A tapsvihar szűnni nem akaróan zúgott, ami két ráadásra
is rábírta a legendás társaságot.
Bár
az eső elállt aznapra, az eredménye jelentős maradt: indult a dagonyázás.
Az iszapbirkózó lányoknak nyilván nem kellett föllocsolni a ringet…
Végigjárva az elektronikus tánczenei helyszíneket, meg kellett állapítanunk,
hogy az eső ellenére rengetegen gyűltek össze mind a Cinetripben,
mind a Tilos Sátorban, mind pedig a Magic Mirrorban.
Útközben az árakat tanulmányozva arra a meggyőződésre jutottunk, hogy
azok nem szabadultak el túlságosan a Szigeten, hiszen egy korsó Arany
Ászok 200 forintba, egy unikum négyszáznegyvenbe, egy girosz pedig 600-ba
került. A TOI-TOI-ok nemcsak az első nap voltak használatra alkalmas állapotban,
hanem – meglepő módon – a későbbiekben is – bár lányoknak a "használatra
alkalmas" állapotú vécék száma – az általunk megkérdezett hölgyek
szerint – idővel jelentősen szűkült, úgyhogy maradt a combizom-edzés.
*
Az est folyamán sajnos kevesebb lettem egy hosszú nadrággal, amely nem
bírva a kommandós kiképzést, szétszakadt, és mivel Pesten nem volt nálam
sem megfelelő mennyiségű pénz, sem pedig másik nadrág, kénytelen voltam
hazautazni, és kihagyni a másnapi esődömpinget. Beszámolómat így tehát
a harmadik nappal folytatom.
Mexikói,
balkáni és mindenféle őrület
Ha nem táborozik kint az ember a Szigeten, akkor igen
sok érdekes dologról marad le: önmagunk városi elszállásolása óhatatlanul
az elkényelmesedés veszélyével jár. Ugyanakkor viszont nem elhanyagolható
tény, hogy akkor megy tusolni az ember, amikor akar, és nem kell sorban
állni érte órákat. Persze, közlekedni is sokáig tart, még ha Pest belvárosából
is indulunk – a bevezető híd előtti tömeget nem is említve.
Szóval, így marad le az ember az Asian Dub Foundation
koncertjéről, akiket ugyan látott már két éve, meg régebben, de azért
bizakodik, hogy valami újat is láthat tőlük. Valahogy mégse támadt óriási
hiányérzetem, mikor az utolsó taktusokra a Nagyszínpad elé verekedtem
magam. A Morcheebaval hasonló deja vu-m volt, még ha
egy fél órát láttam is belőlük, így tehát elvágtattam a világzenei
színpadhoz, ahol a Los de Abajo csapott a húrokba.
A rézfúvosokkal megerősített, gitárosokból, billentyűsből és dobosokból
álló mexikói formáció valami egészen elementális elegyét adta a közép-amerikai
mulatósnak és a ska-nak, megspékelve némi punk őrjöngéssel. A hatás leírhatatlan
volt. A két-haromezres közönség együtt tombolt, énekelt ezekkel a színpadi
őrültekkel, akik a tequila-szagú koncert végén beugráltak a tömegbe, az
pedig lelkesen "úsztatta" őket. Az meg, hogy ez a Sziget házirendjével
ellentétes, nem túlzottan izgatott senkit. A(z enyhe) normaszegés is része
a Sziget-feelingnek.
A Besh o drom hasonlóan eksztatikus hatású táncmulatságba
vitte a PECSA színpad közönségét, de közelebb, mint Mexikó: csak
ide a közelbe, a Balkánra. A kilenctagú zenekaron nem nagyon mutatkoztak
a kimerültség jelei annak ellenére, hogy aznap már a második koncertjüket
adták. Másfél óráig úgy fújták a trombitát, a szaxofont, olyan tempóval
ütötték a cimbalmot és a dobot, hogy mindenkiben fölforrt a vér, és a
szőke német srácok ugyanúgy ugráltak a zenére, mint a szomszédos Rádió
C sátrából átkíváncsiskodó romák. A balkáni cigány, szerb, muszlim
és még ki tudja, milyen zenék katyvasza robbanásszerűen fölpörgetett mindenkit,
elfeledtetve a pottyantós vécéket és a srebrenicai vérengzést. Bárhogy
is akarják a helyi politikusok ezeket a népeket összeugrasztani, ez a
vitalitástól duzzadó zene ellenszegül az ilyen kísérleteknek, olyannyira
egységbe forrnak benne a szomszédos kultúrák.
A Cinetrip felé véve az utat a pult előtti iszonytató tömegből egyszer
csak kinyúl egy kéz, és elkap: "– Hello Robi, mit iszol?".
Újfent nyugtázom, hogy ezer éve nem látott országos cimborákal fut össze
az ember a Szigeten. A szalmabáklákból összerakott elektronikus tánczenei
helyszínről kifolynak az emberek, valószínűleg a Cinetrip – nemzetközi
népszerűsége okán – kinőtte saját kereteit, és ideje lenne növelni a kapacitását.
A pultosok ugyan pörögnek-forognak, de a tömeg akkora, hogy az átlag sorbanállási
idő kb. húsz perc! Persze, a rutinosabbak már tudják, hol lehet legyorsabban
sört venni, és hová kell menni szórakozni, programokat nézni – még ha
ez gyakran nem is esik egybe.
A
gigasátor, a Pörgés Party Aréna a drum 'n' bass mennyország és a finn
szauna közös nevezőjét mutatja aznap este: az aranyfogú Goldie
és Dillinja pörget. Az angol dj-producer-színészt sajnos már
nem láttuk, de hát a bőség zavara és a választás kényszere is a Sziget
részévé vált az évek alatt. Dillinja tört ütemei hatására viszont óhatatlanul
megindul az ember lába – a dj pedig úgy játszott a felfokozott hangulatú
tömeggel, ahogy akart. Miután tízpercnyi bentlént után rongyosra izzadtuk
magunkat, úgy döntöttünk, továbbmegyünk a Mokka Cuka nevű helyre.
Itt meg is pihenhettünk volna, hiszen még ülőhelyek is mutatkoztak, közben
viszont rájöttünk, ez azért van, mivel az aktuális bakelithuszár éjjel
kettő körül jó szirén módjára mindenkit becsalt a tánctérre. Mi sem tudtunk
ellenállni. A lányok is helyesen mosolyogtak ránk odabennt, így tehát
valahogyan ottragadtam a Szigeten másnap reggelig.
Tömegelés,
dub és a gagyi apológiája
A szombati nap a tömegelésről híres már évek óta – ez
most sem volt másképp. Közben a kedvező időjárásnak köszönhetően a sárdagonyából
kezd kialakulni a már szokásosnak nevezhető por, illetve a lájtos szilikózis.
A szigetlakók többféleképp óvják átmeneti lakhelyüket: sokan a szelktív
hulladákgyűjtőkbe pakolják a műanyagot, mások ászokos korsókat gyűjtőgetnek,
és abból képzett háromméteres oszlopokkal rohangálnak, hiszen a környezetvédelem
mellett ez némi privát és azonnali haszonnal is jár lévén, x darab leadása
után sört vagy pólót is begyűjthetnek érte. A pólókra visszatérve egyébként
"Az év pólója" kitüntető címet idén vitán felül a "Sörért
dugok" feliratú szerezte meg. Sajnálkozva konstatáltam azonban,
hogy lányokon nem láttam ilyet, pedig az illető hölgy nyilván hatalmas
sikert aratott volna férfitársaim körében. A hímsovinisztákat is megörvendeztette
persze a Sziget a vizespóló versennyel, így nemcsak spontán módon kaphatott
pipihusiból a területen kószáló férfiember.
Este
nyolckor kezdett a Žagar a Wan2 sátorban, amire
hihetetlen sokan voltak kíváncsiak, de az idő előrehaladtával sem akaródzótt
a zenekarnak az izzadságszagú erőlködésből fölengedni. Minthacsak valamiféle
unalmas melót végeztek volna ahelyett, hogy örömzenét játszanának. Az
egyetlen kivétel talán a billentyűs zseni, Zságer Balázs volt,
node ez ugye tímvörk, és így összhatásában elég gyenge volt a műsor. Ha
unják a többiek a projectet, inkább ne csinálják, minthogy ilyen illúziromboló
produktumot mutassanak be.
Az est húzóneve tagadhatatlanul a Moloko volt a Nagyszínpadon,
amiből kb. húsz percet láttam, amikor ráébredtem, hogy ez a langy zene
engem nem érdekel: túl fehér nekem ez a funky-pop. Így hát meglátogattam
a backstage-et, ahol végre gyorsan kaptam sört és leülhettem. Miután pedig
így leültem, egyre jobb számokat kezdett el játszani az általam gyorsan
leírt zenekar, és már azon kezdtem agyalni, ki kellene talán menni mégis
– de a fárdtság így a negyedik napon már kezdett erősebbnek bizonyulni,
mint a kósza szándékaim. Szóval, a Moloko koncert utolsó fél órája tényleg
pörgős, profi és izgalmas volt egy remek hangú énekesnővel – a koncert
első részét meg felejtsük el.
A
Moloko után vad kószálásba, telefonálásba és sms-ezésbe kezdek, ahogy
ezt mindenki teszi a Szigeten, aki célzatosan akar valakivel összefutni.
Más kérdés, hogy egy koncereten állva vagy éppen egy táncos party közepén
a legkevésbe sem hallja/érzi meg az ember a telefoncsörgést, dehát bízni
kell a véletlenekben. Közben Durex-sapkás vagy Pöttyös Túró Rudi-pólós
embereket látni mindenfelé, amelyet néha színesítenek az algidás műtetkós
szigetlakók, és a fejünk fölött elhúzott az imént egy repülőgép is, ami
Arany Ászok- transzparenst húzott maga után. A reklámdömping is a Sziget
részévé vált az évek alatt, bár annak azért örülhetünk, hogy némi kreativitás
azért mostanra már szorult a marketnigesekbe, és nem szórólapokkal tömködik
tele az emberek kezét, zsebét – majd onnan a kukákat.
" – Itt vagyok kint, a Nagyszínpadnál!" – ordítja a
telefonba egy rutintalan srác, aki nem kap észbe, hogy rajta kívül még
kb. húszezren mondhatnák el ezt a mondatot: nem árt tehát, ha az ember
kisebb míting pojntokat jelöl meg, ha találkozni akar a vonal végén lévőkkel.
A Sziget az a sajátos egyhetes kultúrdömping, amelynek minden napján másokkal
lehet egész estéket végigmulatozni: ennek jegyében aztán én is új társaságra
váltottam, és velük próbáltuk megközelíteni a Siemens sátrat,
ahol az Emil Rulez játszott. Persze, naiv próbálkozás
volt a Hajós András fémjelzte produkcióra bejutni, hiszen
a tévés-népszerűségnek köszönhetően az emberek kicsordultak a sátor oldalán.
Ekkor sodródtunk el a Táncdalfesztivál sátorhoz, ahol évente
rendszeresen megfordulok, hiszen olyan kádári múltat idéző sztárok fordulnak
meg itt, mint Soltész Rezső, Aradszky László
vagy éppen a Korda-Balázs kettős. Szombaton éppen Szűcs
Judith lépett föl, aki – a sátor hagyományainak megfelelően –
gépről kísértette magát. Szokás szerint itt is teltház volt.
Hogy mi a Táncdalfesztivál sátor sikerének a titka? Talán az ember gyerekkori
nosztalgiája ezen számok iránt, vagy az, hogy a hazai kommersz zeneiparnak
olyan emblematikus képviselői lépnek föl, akik annyira gagyik voltak annakidején,
hogy azt már élvezetes hallgatni. Minden esetre ma már nem nevezhető tucatzenének
az, amit művelnek – inkább igazi kuriózum. Más kérdés, hogy a V-tech-et
vagy az Ámokfutókat vajon hallgatják-e majd egykor úgy,
mint most pédául Soltész Rezsőt. Visszatérve a '70-'80-as évek örökifjú
dívájára, Szűcs Judith-ra, az énekesnő olyan hangulatot varázsol, hogy
a punkok a dizsibojokkal karöltve ropják a Zorbára, az Eleonórára
és a Gyere, táncolj még-re – Szűcs-kortárs embert egy darabot
sem látok. "– Di-di-di-di-didergek…" – üvölti kórusban
a dalszöveget a közönség, miközben a sátor átlaghőmérséklete úgy negyven
fok lehet – persze, a sör és a csordaszellem gyakran csodákat képes produkálni.
Mindenki felszabadultan vigyorog, énekel, táncol, mégha nem is a Sláger
Rádiót hallgatja egyébként. A kortalan művésznő pedig rutinosan mozgatja
meg a hátsó sorokat is.
Továbbállunk
a Csónakházhoz, megtalálva dugihelyet, ahol nem csak aranyásókat
csapolnak, és gyorsan leülünk, amíg a Zion Train el nem
kezdi koncertjét. Akkor viszont gyorsan be. A Wan2 fullosan áll, ami nem
véletlen, hiszen a tizenöt éves zenekar az angol elektro-dub úttörői és
legnagyobb mesterei közé tartozik. A hihetetlenül pörgős koncerten a közönség
nagyon érzi a zenét, és tombol. A levegőben közben folyamatosan masszív
ganja-szag terjeng. A zenekar roppant hálás, megígérik, hogy még visszajönnek
Magyarországra, de a közönségnek ez kevés: ráadást követel, ami kétszer
is eredménnyel jár.
A kettő után véget érő koncertet követően a Dub4U játszik
ugyanott, ami gyakorlatilag a Ladánybene 27 dub-projectje:
ugyanaz a fölállás is, azzal a kivétellel, hogy Miksa,
az énekes és egyben kopasz raszta ezúttal valami bilentyűs hangszeren
és a sampleren is tevékenykedik. A beállás viszont iszonyú sokáig tart.
"– Mit tökölnek ezek ennyit hajnal háromnegyed háromkor, amikor
már mindenki kész van, meg úgyis mindegy, hogy hogy' szólnak?!" –
mondja, csak úgy magának egy dreadlock-srác mellettem. Egyetértek – és
még rajtam kívül igen sokan mások is, mint az lemérhető az elszivárgó
emberek számán. Végül három után nem sokkal belekezdenek egy Bob Marley-feldolgozásba,
de a sátor közönsége addigra már harmadára csökken. Én is megyek, mert
kissé kezdek már zombivá válni főként, ha belegondolok, hogy még milyen
utazási tortúrák várnak rám, mire hazaérek.
Az amortizáció
kezdete és egyéni vége
Néhány óra alvás után újra itt vagyunk a Szigeten. Kezdődik
a helyszín viszonylag gyors amortizálódása: a fű már kikopva, a mai söröspohár-termés
szétdobálva a színpadok körül, meg egyébként is kánikula marcangolja megfáradt
testünket. Vasárnapra már az újságíró is elfárad. Néha kifújja az orrát
és elborzad a fekete por láttán – tehát elkezdi kímélni magát. De már
délután kint van a De-phazz koncerten, ami hatkor kezdődik
a Nagyszínpadon. A
zenekar zseniális, vérprofi teljesítményt nyújt, a nézőtér teljesen megtelik
a korai időpont ellenére. A fekete énekes felszabadultan ironizál hátul
kiszakadt nadrágján, de a csuklója sincs éppen "jó
bőrben": befáslizva tartja a mikrofont kezében. Mindezek ellenére
olyan easy-funkot ad elő, hogy végigsétálva a kordonok között a tömeg
imádni kezdi – miként a zenekar rendkívül csinos, de kissé tartózkodóbb
énekesnőjét is, aki lenge ruhája és tűsarkai miatt érthetően nem jön le
a színpadról, bárhogy is díjjaznák ezt a kigúvadt szemű rajongók. A németként
aposztrofált együttes legkevésbé a germán kultúrához áll közel.
Persze, ez érthető is, ha egy vegyes színű társaság ilyen izé, elektro-funky-easy-jazzt,
vagy olyasmit játszik. A nagyszerű produkcióban a kimunkált hangú énekesnő
és az énekes épp annyira passzol egymáshoz hangszínben, amennyire a zenekar
tagjaként funkcionáló dj. a többi zenészhez. A teljes összhang pedig olyan
össznépi békemosolyt csal az arcokra, hogy még akkor is fesztelenül vigyorogtak
az emberek, amikor egy óra után nyilvánvalóvá vált, hogy az istennek se
akarnak visszajönni, hiába viaskodott második ráadásért a közönség.
A 2003-as
Szigetre 353 ezer napijegyet adtak el, ami ugyan nem jelent új nézőcsúcsot,
de az első két esős nap kiesése a későbbi napok forgalmából kompenzálódott.
Rekordot döntött viszont a Sziget a szombati napon, amikor is 62 ezren
látogattak ki egyszerre a fesztiválra. A Pannon GSM – mint kiemelt
támogató – előfizetői majd' kétmillió telefonhívást kezdeményeztek
a Szigetről, és az elküldött SMS-ek száma is jóval félmillió fölött
volt.
Kétszer annyi WC-t és tusolót használhattak a látogatók, mint tavaly,
és a vendéglátóhelyek száma is szaporodott. A szelektív hulladékgyűjtés
következtében 4 tonna(!) műanyag gyűlt össze, aminek egy részét újrahasznosítják.
A rendezvényen a tavalyinál 40 %-kal kevesebb bűncselekményt jelentettek
be, és a legsúlyosabb balesetet kategóriája is kimerült egy fáról
lehulló látogató töréseiben. Az altruizmus csúcsát viszont minden
bizonnyal azok a mártírok képzik, akiktől 1200 egységnyi vért vettek
le idén a Szigeten a Vöröskereszt munkatársai.
Ez a mennyiség a főváros egyheti vérszükségletét fedezi. |
Az éhség nagy úr, ezért aztán betájoljuk a backstage-et,
ahol HS7 tinipopját hallgatva komótosan megvacsorázunk/ebédelünk(?),
és csak a Fun Lovin' Criminals kezdetére dugjuk ki az
orrunkat. Az amerikai sztárzenekar zúzós rock'n'roll-ja a gyomrunkig hatol,
ahol fölmorajlik az előbbiekben elfogyasztott chilli con carne. Az ugrálás
következtében meg is mozdul, így tehát leteszünk róla, és a továbbiakban
csak a folyamatosan cigarettázó énekes-gitárost és a lelkes közönséget
figyeljük. A bankrablós Scooby snacks c. slágerszám ismétlésében
ki is merül a ráadás, a Bono-féle bőrmellényt viselő Huey
pedig megköszöni a lelkesedést, majd elhúznak a jobboldalon. Sika, kasza,
léc - hogy egy hazai klasszikust idézzek.
Koncert után egész véletlenül sikerül bejutnunk a Cinetrip táncterére,
ahová eddig még nem – de most már megértem, hogy miért. Ahogy ezt aktuális
riportalanyom mondja: "– Ez nagyon tuti "bootleg", szóval
mindent rákevernek mindenre, de leginkább nu-scool-break alapokkal
dolgoznak…" A lényeg, hogy a vasárnapi pihenőnap végül táncmulatságba
torkollik, ahonnan csak egy óra múlva tudom magam kirángatni, a hulla-közeli
állapot tüneteit érzékelve magamon.
Ha pedig a duracell kimerül és a pénztárcánk is bemondja az unalmast,
akkor nem marad más hátra, mint búcsút venni a leharcolt Szigettől egy
időre, és vehemens regenerációba fogni. Jövőre veletek ugyanitt!
|