Könyveiből
világszerte több millió példányt adtak el, irodalmi főművéből forgatott
filmtrilógia eddig bemutatott két része nézettségi és jegyeladási rekordokat
döntöget: J. R. R. Tolkien népszerűsége fél évszázada töretlen, sőt, növekedni
látszik.
Sikerének
okait több aspektusból magyarázhatjuk - mint ahogy nyilvánvalóan ezzel
kísérletezett az a konferencia is, melyet Szegeden az MTA székházában
rendeztek meg február 6-8. között.
A Magyar Tolkien Társaság, az SZTE Angol-amerikai Intézete és Médiatudományi
Tanszéke, valamint az MTA Szegedi Bizottságának Modern Filológiai Munkabizottsága
közösen szervezte a tudományos találkozót egy olyan szerző irodalmi szövegeivel
kapcsolatban, amelyek szakmai szempontú befogadása, kanonizálása még várat
magára.
Magyar
Tolkien Társaság
Az
interneten szerveződő társaság 2002. júniusában tartotta alakulóülését
a Szegedi Tudományegyetemen. Célja J.R.R. Tolkien műveinek, illetve
az általuk inspirált művek magyarországi megismertetése. Tisteletbeli
elnöke a Gyűrűk Ura fordítója, Göncz Árpád volt Köztársasági Elnök.
Az MTT saját definíciója szerint nem "fölérendelt szervezet"
vagyis nem akarja tagjai munkáját meghatározni, hanem inkább csak
a Tolkiennel foglalkozók kapcsolattartását segíti.
A társaság budapesti székhelyű, de gyorsan fejlődő vidéki csoportjai
vannak, csoportok érdeklődés vagy lakóhely szerint, egyelőre szervezeti-jogi
keretek és megszorítások nélkül szerveződnek.
A tagság nincsen korcenzushoz kötve, óvódástól az aggastyánig bárki
részt vehet a MTT munkájában.
A társaság szervezeti felépítése felettébb egyszerű:
vezető szerve a közgyűlés által választott Elnökség (elnök, alelnök,
titkár, négy elnökségi tag), legfőbb döntéshozatali szerve a Közgyűlés,
amely évente kétszer ülésezik, és minden megjelenő tag egy-egy szavazattal
bír. Az Elnökség munkáját és egyéb szervezeti kérdéseket a 3 tagú
Felügyelő Bizottság ellenőrzi.
A Magyar Tolkien Társaság főbb csoportjai között találjuk a Tudományos
Szekciót, amelynek tagjai elsősorban irodalom- és kultúrtörténészek.
nyelvészek alkotják, valamint a Kreatív Szekciót, amelynek tagjai
azok lehetnek, akiket Tolkien művei további alkotásra ihletnek.
Bővebben: www.tolkien.hu
|
A "Tolkien
a tudományterületek között: párhuzamok, szövegek, használatok"
című konferencia huszonegy előadása a humán tudományos megközelítések
szinte teljes spektrumát bemutatta az angol szerző regényeire vonatkozóan:
irodalomelméleti, komparatisztikai, filológiai, filozófiai, pszichológiai
és kommunikációelméleti szempontok alapján vizsgálva a szövegek egyes
rétegeit. Ezekből aztán a vájtfülű újságírók - mint mi is - "kihallhatták"
a tudós berkekbe is - stílszerűen - begyűrűző siker kimondatlan okát,
ami ezen közösségen belül nem más, mint hogy a szövegek a legkülönfélébb
értelmezéseknek adnak fantáziadús táptalajt.
Mi a péntek
délutáni interpretációs játékra látogattunk el kollégámmal, amely a "Tolkien
és és az elméleti megközelítések" címet viselte. Az előtérben
számtalan angol nyelvű könyv volt kapható Tolkien nevével fémjelezve -
amelyek nagy részéről azonban kiderült, hogy vagy nyelvészeti tanulmányokat
tartalmaznak vagy semmi közük az angol íróhoz. Maga az eredeti Középfölde-mitológia
ugyanis hasonlóan működik más, jobbféle fantasy- vagy sci-fi-univerzumokhoz:
alapanyagot képeznek "rajongó" írók számára a továbbírásukhoz
- ahogy ezt az egyik előadó egy cigiszünetben informálisan megsúgta nekem.
Az előadók köre egyébként igen változatosnak volt mondható: a középiskolai
tanártól az egyetemi hallgatókon át a bölcsész-PHD-sekig az ország humán
értelmiségének számos rétege képviseltette magát.
A
félórás csúszással kezdődő délutáni szekcióülésen - a kiírtakkal ellentétben
- az SZTE Angol Tanszékének tanára, Kiss Attila elnökölt, aki a 40-50
fős közönség előtt elhangzó négy előadás megállapításait igyekezett koordinálni
és összefoglalni, illetve az előadások után fellángoló - néhol igencsak
heves - vitát moderálta.
Az első előadó Szamosi Gertrúd, színtelen, unalmas hangon olvasta fel
egyébként izgalmas gondolatokkal bíró előadását, nem csoda, ha a röviddel
előtte elfogyasztott kávé mintha ellenkező hatást gyakorolt volna rám,
szóval, nagyon küzdenem kellett, hogy ébren maradjak. Az minden esetre
kiderült, hogy A Gyűrűk Urát Szamosi a hatalom szubjektumra gyakorolt
hatásának allegóriájaként olvassa, ahol a hatalom az információbirtoklással
és a varázslással függ össze. A hatalom centruma az Egy Gyűrű, amelynek
mindenki csak úgy lehet "urává", hogy egyszersmind szolgájává
is válik. A hatalom erejét pedig csupán a humanizmussal lehet ellensúlyozni,
legyőzni - mondta Szamosi.
Másodikként
a Pécsi Tudományegyetemről érkező Gyuris Norbert tartott meggyőző előadást
a Gyűrűk Urának szerzőség-problémáival kapcsolatban. Kiindulásként rámutatott
arra, hogy a regény alapja - a regénybeli fikció szerint - a Piros Könyv:
maga A Gyűrűk Ura csak újraírása annak. Ha viszont elfogadjuk ezt a játékszabályt,
akkor az elbeszélés folyamán olyan illogikus, paradox narratívákba botlunk,
olyan strukturális "ficamokkal" szembesülünk, amelyek vagy az
újraírás-fikciót hiteltelenítik, vagy ennek a - ahogy baudrillard-i fogalommal
Gyuris kifejezte - szimulakrum-szerzőnek a mindentudását ill. létét. A
szerzői szerep széttöredezettsége és megfoghatatlansága kapcsán a téma
klasszikusaira, Barthes-ra és Foucault-ra hivatkozva magyarázta meglátásait.
A harmadikként az emelvényre lépő Regős Pál a szöveget a hatás felől vizsgálta
meg: miért van az, hogy ilyen intenzíven hat ránk ez a regény, miért tűnik
annyira "életszerűnek"? Szerinte ennek fő oka a szöveg-világ
hihetetlenül aprólékos kidolgozottsága és a fikcionális történelem rendkívüli
konzisztenciája. Ezt segítik a verbális tradíciók, a tárgyi emlékek és
az ősöreg szereplők is, határozott köteléket teremtve a fikcionális múlt
és jövő között.
A szekció záróelőadásában Oppelt Csaba főként a fantasztikumról beszélt
- részben Tolkien példáján keresztül. A fantasztikum történeti és elméleti
áttekintése után rendkívül érdekes kérdéseket fogalmazott meg Oppelt:
hogyan határozható meg a fantasztikum és vajon mi az antinómája, inkább
a horrorisztikus Lovecraft vagy a mítoszias Tolkien tekinthető a fantasztikum
adekvát kifejezőjének, műfajnak vagy modornak kell-e inkább definiálni
a fantasztikumot, stb? Oppelt meggyőző válaszokat adva ezen lényeges kérdésekre,
elmondta azt is, hogy jó, ha tudjuk: a fantasztikum és a ráció komplementer,
egymást kiegészítő dolgok, az ellentétüket csak a 19. századi pozitivizmus
vezette be a köztudatba, addig ilyenről szó sem volt - most pedig, minthogy
a pozitivizmus minden területen megbukott, egészséges lenne felülvizsgálni
a fenti oppozíciót, hiszen lehetséges, hogy a regény sikerét valójában
ennek a komplementaritásnak a felismerése indokolja.
Miután
fotós kollégám már a harmadik előadás után távozott lévén, kezdett fehérből
zöldre váltani az arca - talán a sok elméleti okfejtéstől készült ki -,
úgy gondoltam, követem a példáját és meglátogatom a középföldi büfét,
ahol, persze, egy darab lembast sem lehetett kapni. Miután a nagytermetű
orkként vicsorgó büfésasszonyság kis híján letépte a fejem azt hallván,
hogy Sprite-ot merek kérni, barátságos Gandhi-mosoly kíséretében kiegyeztem
egy baracklében, majd kimentem elszívni egy cigit. Közben meg eszembe
jutott, milyen jó is Gandalfnak, hogy elhajózott Nyugatra, hiszen ha itt
élne közöttünk, a valódi nyugati civilizációban, biztos legyaknák őt is,
hogy ne szívjon pipafüvet a büfében, mert azzal sérülnek a nemdohányzók
jogai.
Welcome to the real world again!
|