Karesz újságot árul cimboráival, a közösen megszerzett pénzt pedig
elisszák: nem is lehet máshogy túlélni ezt a kilátástalanságot. Aztán
egy hideg éjszakán megböködi egy lány, hogy ne az utcakövön aludjon,
mert megfázik. Így kezdődik az este, melynek során főhősünk követi
a lányt, és egy táncházban köt ki. Megigézve bámulja a moldvai körtáncot
járó embereket, akik a nagyvárosi mentális sivársággal szemben nagyon
is szoros fizikai-lelki kapcsolatban vannak egymással. Ez valami más,
mint amit eddigi élete folymán tapasztalt. A táncház ugyanis előítélet-mentes
és mindenkit befogad. A népzene ezen kívül ősi energiáktól duzzad,
amire szüksége is van a túléléshez.
Az újságárusítás után egyre gyakrabban keveredik táncházba, ahol megismerkedik
Grécivel, a moldvai csángó vendégmunkással, aki szintén hajléktalan,
feketén melózik építkezéseken, esténként pedig a kétfenekű nagydobot
veri a sebes magyarosra. Később megismerjük Szerbet, aki valójában
a délszláv háborúból elmenekülő szabadkai magyar néptáncos, egyébként
pedig „Szerbiában magyar, Magyarországon meg szerb”. A táncház és a
körülötte kialakuló „Betyárok” tánccsoport tehát a hazátlan vándorok,
csavargók, ősi magyar szóval: csángók befogadó- és gyűjtőhelye. Archaikus
közösség ez, amit az archaikus magyar zene tisztelete, élvezete kovácsol
össze - a történelmi Magyarország bármely részéről és társadalmi szegmenséből
is származzék valaki. Ez a szerves közösség áll szemben a modern világ
kiüresedett kapcsolataival, rohanásával, agresszivitásával, konformizmusával:
a táncházon kívüli családi pillanatképek és azok minimális mennyisége
Zsófi és Karesz életéből egyértelműen ezt sugallják.
A főhős „megtérésének”, beavatódásának folyamata szimbolikusan kapcsolódik
össze a filmben szereplő, és lineárisan egymást követő népzenék, és
táncok elsajátításának nehézségi fokozataival: a rendkívül ősi és egyszerű
moldvai körtánctól a széki négyesen keresztül végül eljut a mezőségi
páros táncokig. A filmhez választott népzenei tájegységek szimbolikája
rendkívül erős: mindegyik valamiféle kitaszítottságot, hazátlanságot,
örök vándorlást illetve multikulturalizmust hordoz magában. A csángó,
a cigány, a székely és a délszláv dallamok azonban a közösségalkotás
alapvető kritériumait is szolgáltatják egyben. A multikulturalizmus
és a tolerancia csúcspontját egyébként az a jelenet teszi leginkább
transzparenssé, amikor az aluljáróban doboló afrikai zenészek előtt
kezd kalotaszegi legényesbe Karesz, akik ezt nagy elégedettséggel nézik.
Hitelességet sugározva a leghíresebb magyar népzenészek tűnnek fel
a film jeleneteiben: Sebő Ferenc tekeri a lantot, Zerkula János hegedül,
neje veri az ütőgardont, a Muzsikás húzza a mezőségi táncokat és Sebestyén
Márta énekel, táncol. A fél-dokumentarista szándék, persze, nemcsak
a szereplőkre áll, hanem a kézikamerás felvételek, a közeli-szuperközeli
plánok alkalmazása, és a nagylátószögű objektív is erősíti ezt a szocio-feelinget
- amelyet már jól ismerhetünk a Roncsfilmből vagy a Falfúróból.
A múlt azonban megtalálja Kareszt. Egykori cimborái, akiktől sikerül
elszakadnia, és helyette Grécitől kőműves szakmát „tanulnia”, belerángatják
egy betörésbe, amibe később belebuknak. Hogy mégsem pesszimista hangulatban
fejeződik be a film az annak köszönhető, hogy a záró képsorban Karesz
vidáman muzsikál a rabtársaival a cellában, és van már perspektívája
is: zenész lesz, ha szabadul. Talán Zsófi is vár rá, akinek a fotója
Karesz ágya fölé van ragasztva, és akitől éppen akkor szakította el
a törvény, amikor összejöttek. Illetve akinek újgazdag szüleit sikerült
kirabolni abban az ominózus betörésben.