Magyar népmesék,
Leo és Fred, Mesék Mátyás királyról, Mondák a magyar történelemből - ugye
ismerősen hangzanak ezek a filmcímek? A kecskeméti rajzfilmstúdió nagysikerű
sorozatai, sokan rajtuk nőttünk fel. Azé a stúdióé, amelynek ma is 75 országban
vásárolják a filmjeit, az európai országoktól kezdve Szingapúrig, Dél-Afrikától
Bangladesh-ig vagy éppen Iránig. 1971-ben alakult, a budapesti Pannónia
Filmstúdió kecskeméti műtermeként, és ambíciózus alkotóival rövid időn belül
kivívta magának az elismerést. A stúdió munkatársainak sikereit a falakat
díszítő díjak, oklevelek tömkelege jelzi.
A kecskeméti mesegyár azóta is rendületlenül ontja a filmeket, de a három
évtized alatt jelentős változások történtek. A privatizáció óta a cég a
munkatársaké lett, tevékenysége is kibővült.
Kezdetben
csak a Pannónia Filmstúdió és a pécsi stúdió létezett rajtunk kívül -
kezdi a rajzfilmgyár történetét Mikulás Ferenc, aki 1971 óta az
intézmény igazgatója. - Sok volt a munka, folyamatosan dolgozhattunk.
A Magyar Televízió számos filmet rendelt tőlünk, rajzfilmeket és reklámfilmeket
is. Ma más a helyzet. A rendszerváltás óta fogyatkoznak a
stúdió hazai megrendelései. Minimálisra csökkentek, pedig azelőtt ezek
tették ki a munka kilencven százalékát. Megváltozott a piac, a külföldi
megrendelések kerültek előtérbe. A nagy európai stúdiók pedig főleg a
Távol-Keletre, Kínába viszik legyártatni a filmjeiket, úgy
olcsóbb. Ez annyit jelent, hogy a kijelölt stúdió megkapja az irodalmi
művet, esetleg a figuraterveket, a forgatókönyvet és a legyártást pedig
rábízzák. Ez megnehezítette, hogy a stúdió folyamatos munkát tudjon biztosítani
munkatársainak, főleg olyat, amit jó szívvel
csinálnak. Már nem tudják egyensúlyban tartani a külföldi megrendeléseket
és a saját munkákat. A létszám leszűkült. A kezdetekkor még hatvan tagból,
plusz 100-150 külsősből álló csapatot ma körülbelül harminc állandó munkatárs,
illetve az esetenként igénybevett,
elsősorban külföldi alvállalkozók alkotják. Utóbbiakkal az igazgató egy-egy
produkcióban való részvételre köt szerződést.
Természetesen most is gyártanak saját történeteket, egész estés filmeket,
tévésorozatokat. De évente több ún. szerzői film is elkészül, amely egy-egy
alkotó saját munkája. A pénz azonban, amiből gazdálkodhatnak, kevesebb.
Régen sokkal több egyedi film és sorozat került ki a kecskeméti stúdióból.
- Több helyen is pályázunk a filmötleteinkkel - mondja az igazgató. -Különböző
szakmai kollégiumoknál, a Magyar Történelmi Filmalapítványnál, ORTT-nél.
Persze, ha kapunk is támogatást, az összegből a filmnek csak egy részét
finanszírozhatjuk. A többit magántőkéből teremtjük elő. A stúdiónak átlagosan
200 millió forint árbevétele van egy
évben, de ez változó, hiszen vannak nagyon-, és kevésbé munkaigényes produkciók.
Igény kétségtelenül lenne a régi, nagysikerű sorozatokhoz hasonló filmekre.
Akiktől azonban pénzt várhatnának az elkészítésükhöz, azoktól- így az
MTV-től - nem sokat
remélhetnek. Pedig a költségek jelentősek: Egy egész estés film például
200-300 millió forintba kerül, és körülbelül másfél év alatt készül el.
Ez attól is függ, hogy hány
ember dolgozik rajta, átlagosan százan vesznek részt a munkában.
Mindezek ellenére az igazgató úgy látja, a Kecskemétfilm Kft. most is
erős potenciállal rendelkezik. A jelek szerint azonban nagyobb sikereket
érnek el filmjeik külföldön, mint
itthon. Példaként említi a Laura csillaga című, egyik újabb sorozatukat.
Ma már konkurenciáik is vannak: a kecskeméti Firka Rajzfilmstúdió, vagy
a pesti Varga Stúdió. Velük együtt tudnak működni. Utóbbi például elsősorban
külföldi filmeket
gyárt. Az igazgató nem sok javulást vár az uniós csatlakozástól. Valószínűleg
csak még drágábban készülnek majd a filmek, a külföldi stúdiók Távol-Kelettel
való együttműködése pedig csak erősödik majd. Reménykedik, hogy az új
média-és filmtörvény kegyesebb lesz a magyar animációhoz. Hiszen azt gazdasági
és politikai szempontból is érdemes lenne védeni, támogatni. Akkor közös
igazán Európa, ha a kultúra területén is közös.
Horváth
Mária rendező Mikulás Ferenchez hasonlóan a kezdetektől tagja a rajzfilmstúdió
társulatának. Szerzői filmjeiért számos szakmai kitüntetést, köztük a
Balázs Béla-díjat is elnyerte. Az elismerésekre büszke, de mint mondja,
sosem tartotta őket fontosnak. Ő annak idején beleszeretett ebbe a szakmába.
A pécsi művészeti gimnáziumban ötvösnek
tanult, majd kíváncsiságból jelentkezett a készülő kecskeméti stúdióba
munkatársnak. A rajzfilmkészítés minden fázisában kipróbálta magát, saját
filmjeit ezért többnyire
maga viszi végig az egész gyártási folyamaton.
A rendezőnő
legkedvesebb filmje a 1993-ban a zsűri különdíját elnyert Zöldfa utca
66. Szívesen emlékszik vissza arra, hogy szinte az egész stúdió segített
neki az
elkészítésében.
- A kezdettekkor húszan voltunk - idézi fel a múltat. - Egy "animációs
akadémiát", azaz egy előkészítőt kellett elvégeznünk munkába állásunk
előtt. Az egy év elég volt ahhoz, hogy rájöjjek, megtaláltam a számomra
ideális munkát. Szerencsés vagyok, mert a munkám egyben a hobbim is, viszont
zavar, ha nem fér bele az életembe más. Ez gyakran előfordul, ha sokat
kell dolgozni. Az utóbbi egy évben az új, tizenhárom részes Népmeséken
dolgoztunk, de több bérmunka is volt a berlini stúdiótól. Ilyenkor annyi
a feladat, hogy külsősöket is alkalmazunk, román, bolgár, cseh animátorokat,
illetve szerződtetünk munkaerőt a pécsi és pesti stúdióból is. Ez a hajtás
reggeltől estig igénybe vesz. Szívesen vállalok bérmunkát, mert alkalmat
ad a közös munkára, kommunikációra, de kellemesebb a saját film készítésének
magányában elmélyedni. Ott érvényesül igazán az alkotói szabadság. A Népmesék
a rendezőnő szíve csücske. A népszerű sorozat huszonöt éve fut. Talán
a világon nincs még egy ilyen, melyet a Föld legtávolibb országában is
kedvelnek. Kíváncsi voltam, mi lehet ennek a titka, hiszen Jordániában
például nem igazán ismerhetik az emberek a magyar kultúrát.
- Ismeretlen és egzotikus a szemükben a magyar népmese. Tetszik nekik
a formavilága. Mindenki számára érthető, egyaránt szól gyerekekhez és
felnőttekhez. A stúdió életében ez a sorozat a változatlanság. Állandóság,
de ugyanakkor új is, hiszen a legújabb részek már korszerű technikával
készültek.Horváth Mária négy művével szerepelt a legutóbbi kecskeméti
animációs filmfesztiválon. Két népmesével, a fesztivál szignálfilmjével,
illetve az Állóképek című szerzői filmmel. A rendezőnővel is előfordult,
hogy nem kapott egy filmötletére támogatást, az utóbbi néhány évben azonban
mindig sikerrel járt.
- Más volt a jó, és más a rossz a régi rendszerben - mondja.- Kaptuk a
hazai pénzt, hazai produkciókra. Békésebb körülmények között, nyugodtabban
dolgozgattunk. Nem számított az idő olyan mértékben, mint most, amikor
inkább bérmunkát csinálunk, és nagy a hajtás. Gyakran érezzük úgy, hogy
a fejünk felett van a pallos. A stúdió 1990-ben kft.-vé alakult. A munkatársak
azóta társtulajdonosai a cégnek. A szabadságnak azonban ára van. Gondot
okoz, hogy kijönnek-e a pénzből. Elkelne a segítség, véli Horváth Mária,
jó lenne, ha az
ország többet áldozna a rajzfilmiparra. Talán az Európai Unióhoz való
csatlakozás tágabb lehetőségeket nyújt majd a pályázásra, és ha valóban
jó a filmötlet, több pénzt kapnak
az elkészítésére.A pangás a rajzfilmszakmában az egész országra jellemző.
Nagy a vándorlás: a szakmabeliek ma már többnyire vállalkozóként dolgoznak,
és oda mennek, ahol keresik őket. Gyakran a konkurensekhez. Sajnos ezt
már természetesnek
veszi mindenki, hiszen a stúdiók nem tudnak elég munkát biztosítani a
számukra.
Pál Nagy Balázs animátor, rendező, aki 1983-ban, friss diplomásként került
a rajzfilmstúdióba Nyíregyházáról, ma már szintén vállalkozó. Nyíregyháza
és Kecskemét között ingázik. Előbbin magánstúdiót működtet az üzlettársával,
Kecskeméten pedig besegít régi munkahelyén. A két cég gyakran dolgozik
egymásnak. Amíg állandó munkatársa volt a stúdiónak, reklám-, oktatófilmek,
népmesék készítésében vett részt. A kilencvenes évek elején kérték fel,
hogy képezze az újonc kollégákat a stúdióban, majd később igazi tanárként
is kipróbálta magát: a kecskeméti művészeti szakközépiskola animáció tagozatosainak
tanította és tanítja ma is a rajzfilmes szakma rejtelmeit.
- Beállítottság
kérdése, hogy mennyire tanítható a rajzfilmkészítés a fiatal generációnak
-mondja. - Aki elhivatott, akit érdekel, annak megtanítható. Különösen
a felnőtteknél vettem észre, hogy fűti őket a tettvágy. Ők már elhatározták,
ezt akarják csinálni, ezért szívesen vállalják a "taposómalmot".
Persze, a diákok közül is kerülnek ki sikeres animátorok. A régebbiek
közül soknak már saját cége van. Az is előfordul, hogy valakinek van a
szakmához tehetsége, de nem érzi az időt. Ez, illetve némi színészi adottság
elengedhetetlen ezen a területen.Ami az elmúlt néhány év változásait illeti,
véleménye
szerint probléma, hogy az az animációs tudás, ami tíz éve még tökéletesen
használható volt, ma már nem elég. Nehezebbek a filmek, megnőttek az igények.
Az új generáció
pedig nagyon felkészült. Képezni kell az animátorokat, ha az elvárt szintnek
meg akarnak felelni. A munkatempó változó: ha sok a megrendelés, rengeteg
a munka. Haza is kell vinni belőle. Ha viszont pangás van, akkor a pénz
is kevesebb. Itt teljesítménybérezés működik,
ami a mennyiséget és minőséget egyaránt megkívánja. Meg lehet élni a keresetből,
de keményen kell dolgozni. 8-10 éve jobban lehetett keresni ezzel a munkával.
Attitűd
kérdése, hogy valaki hajlandó-e erre az életformára vállalkozni, áldozni,
vagy sem, véli Pál Nagy Balázs. A magánstúdió működtetése szakmailag sikeres
ugyan, vallja be, de anyagilag kevésbé jövedelmező. Mégis folytatja, mert
számára jelenleg az anyagiak másodlagosak. Az első az, hogy azt csinálhatja,
amit szeret. Vajon megéri?
A kecskeméti animációs stúdió nagyhírű, európai viszonylatban is elismert
intézmény. Csaknem nyolcvan országot szórakoztat. Ha fellendülhetne az
iparág, talán lehetnének új vizipókjaink, Leóink és Fredjeink. Ők is bejárnák
az egész világot.
|