Vissza a címlapra!

Az SZTE Médiatudományi Tanszékének online magazinja



Topa Ágnes
- adpasc@freemail.hu

A vörös buli



Kormánypártjaink nagyobbika belecsapott a lecsóba, és elárasztotta az országot óriásplakátokkal, amelyeken olyan jelszavak olvashatók, mint bátorság, igazságosság, biztonság és a buli színe... Az utóbbival egy CD is együtt jár.

Az elso hárommal nem nagyon érdemes foglalkozni, hiszen megszokott frázisok ezek már így a választások elott pár hónappal, de az utolsó végtelen lehetoségeket rejt magában.

z MSZP tudván, hogy a 25-35 éves korosztálynál sokkal nagyobb az ellenzéki párt támogatottsága, ringbe szállt a szívük és – nem mellékesen- szavazataik megnyeréséért. A nagytudású marketingesek a szocialistáknál pedig kisütötték, hogy mi mással is lehetne legjobban a fiatalok lelkét megérinteni, mint egy ingyen CD-vel. Persze, hiszen e korosztály tagjainak már derogál beállni ingyen pörköltért, amit a jólelku párttagok oldaltól függetlenül szívesen osztogatnak a választások elotti napokban.

Ám a szuper PR csapatnak a fantáziája ezzel ki is merült, mert a CD-nek ennél értelmetlenebb címet nem is adhattak volna. A piros színrol az ember általában szerelemre, vérre, vagy a stop táblára gondol, nem a bulira. Érdekes lenne megfigyelni, mennyire vonul be a köztudatba ez az asszociáció: ha piros pólót veszek fel, csak éjfélig maradok, ha nadrágom is olyan színu, hajnalig ropjuk?

A számok kiválasztásában nem tudom milyen logika érvényesült, de nem gondolom, hogy a szocialista képviselok egyikére is ráillene a szép lány megfogalmazás (INXS: Beautiful Girl), ha nagyon gonosz lennék- távol álljon tolem! – akkor inkább a zombi (The Cranberries: Zombie), azt sem értem, miért kellene ordítani (Tears For Fears: Shout) – talán ez a buli szériatartozéka?, arról pedig végképp halvány gozöm sincs ki lenne a prédikátor fia (Dusty Springfield: Son of a Preacherman). Azonban ha véletlen valaki megakadályozna minket abban, hogy fergeteges vörös színu bulit csapjunk, a marketingesek becsempésztek egy igazi üdíto indulót, ami útmutatást és bátorítást adhat, a Beastie Boys You Gotta Fight for Your Right (To Party), ami magyarul annyit tesz, harcolnod kell a (bulihoz való) jogodért. Talán ezt a mostani CD fényében a „piros bulihoz való jogodért”-ra is módosíthatjuk.

Biztosan én vagyok híján képzeloeronek, de nem tudom összekötni az MSZP „nagyöregjeit” és a buli fogalmát. A fiatalok felé nyitást én teljesen máshogyan képzelem: a korosztály személyes megszólítása, programok szervezése, támogatás stb. Nem egy ingyen CD, hiszen ha hallgatom, nem Gyurcsány Ferenc, Lendvai Ildikó vagy Hiller István arca jelenik meg elottem, ami nem feltétlen baj, csak ettol még nem érzem magamhoz közelebbinek a pártot és annak értékeit.

Nyakó István, az MSZP szóvivoje szerint a CD azzal ér célt, hogy a fiatalok meghallgatják, és jól érzik magukat. Tiszta kábszer! Belövöd és jól érzed magad! Lehet, hogy az MSZP tudatalatt arra apellál, hogy a fiatalok a diszkóban fu helyett feltetetik a DJ-vel ezt a lemezt és vörös villódzó fényben rángatózva végre drog nélkül szórakoznak?

Persze a hátrányos helyzetuekre megint nem gondoltak! Mi lesz a színtévesztokkel, akik nem látják a piros és a zöld közötti különbséget? Bár könnyu lesz kiszúrni a sok piros ruhás közül azt a pár zöldruhást, de mi van, ha a Greenpeace-esek próbálnak színtévesztonek álcázva beférkozni a partira, hogy a Zengon létesítendo lokátor ellen tiltakozzanak? És lám, a CD megjelenése máris megoldhatatlannak látszó problémákat zúdít a nyakunkba.

Nyakó szerint azonban ez kompakt lemez csak az elso lépés az érdektelen és elpártolt fiatalok meg- és visszahódításában. Vajon mi jöhet még? Csak remélni merem, hogy ha véletlen elkeveredek egy vörös buliba, nem vodka-szegfulevet nyomnak a kezembe, mert akkor én inkább maradnék a narancsnál.

 

2005. október 20.