A funkcionális analfabétizmus nem egyenlő az analfabétizmussal. Ezeknek
az embereknek általában van iskolai bizonyítványuk, de valamiért elfelejtettek
írni-olvasni - mondja Mayer József, az Országos Közoktatási Intézet Felnőttoktatási
és Kisebbségi Központ igazgatója.
- Miért
felejt el valaki olvasni?
- Mert nincs
szüksége arra, hogy nyomtatott anyaggal dolgozzon, hogy ebből informálódjon.
Megelégszik a vizuális információkkal. Feltehető, hogy az idősebbeknél
gyakrabban fordul ez elő, de arra is van esély, hogy a 18-30 éves korosztálynál
jelentkezik, akik nem fejezték be az általános iskolát.
- Feltételezésekről
beszél, nincsnek pontos adatok arról, hogy hány funkcionális analfabéta
van?
- Nem lehet
tudni. Az ország lakosságának 1 százaléka analfabéta, ebből tudjuk becsülni
az arányt. A számítások szerint a felnőtt lakosság körülbelül 10-12 százaléka
funkcionális analfabéta.
- Miért
nem mérik, nincs rá igény?
- Lenne,
de nem biztos, hogy meg lehet csinálni. Egy olyan széleskörű vizsgálat
kellene hozzá, ami minden alacsony iskolázottságú embert érintene. Az
a rémisztő, hogy az elmúlt években voltak olyan felnőttkori szövegértést
firtató vizsgálatok, amelyekből kiderült, a magyar lakosság szövegértési
képessége általában gyenge. A legutóbbi PISA jelentés azt mutatta, hogy
az általános iskolások egy részénél is gondot okoz a szöveg értelmezése.
Ebből nem következik az, hogy ők máris funkcionális analfabéták lennének,
de később azokká válhatnak. Tehát nem kizárt, hogy az előbb említett 10-12
százalék a következő években nőni fog.
- Nem
a képzéssel van gond?
- Az írás
- olvasás tanítással általában gond van. Úgy gondolom, hogy alapképzést
nem lehetne addig befejezni, amíg a gyerek nem tanult meg rendesen olvasni.
Most azon vitatkoznak, hogy 4 vagy 6 évig tartson az alapképzés. Szerintem
nem az éveken van a hangsúly, hanem azon, hogy erős képzettségük legyen
a diákoknak. Most ez nem feltétlen van így, ezért is olyan drámaian magas
a kilencedik évfolyamon a bukások száma. Tehát a tanár hiába mondja el
a tananyagot, a gyerekek nem értik. És nem azért buknak meg, mert hülyék,
hanem mert az alapképzettségük gyenge. Szerintem az igazi nagy probléma
tanárban van: ahelyett, hogy írni, olvasni tanítana, a szakanyagot ,a
szakismeretet próbálja elmagyarázni. A tanár számára nyilvánvalóvá kell
tenni, hogy nem akkor ér véget az alapképzés, mikor vége az első 4 évfolyamnak,
hanem amikor a gyerek megtanult írni olvasni. Mert ha nem, később nagy
problémái lesznek egy-egy munkahelyváltáskor. De ha már felismertük a
problémát, olyan jellegű kurzust kell szervezni, ahol újra megtanítják
írni-olvasni.
- Na
jó, de nem szégyellik az emberek, hogy nem tudnak olvasni?
- De. És
azért sem szeretnek újra beiratkozni az iskolába, mert a többségnek nincs
jó élménye az iskoláról. Nem is lehet ösztönözni, az élet kényszeríti
rá őket, hogy jelentkezzenek ilyen képzésre. Van egy ingyenes alafabetizációs
program, de mostmár egyre több civil kezdeményezés is van, ahol a tudást
meg lehet szerezni. Az igazi probléma az, hogy ma már, ha valaki tud írni,
olvasni, az kevés. A digitális műveltség megszerzése ad igazából esélyt
a boldogulásra, a továbblépésre. Tehát akik nem tudnak számítógéppel dolgozni,
azok hátrányba kerülnek.
- De
azért a kettő összefügg.
- Persze,
hogy kell tudni olvasni hozzá. De azt mondom, hogy az alfabetizációs programot
kellene számítógépes képzéssel is kiegészíteni.
|