Az elmúlt év végén, Koppenhágában végérvényesen lezárultak a csatlakozási
tárgyalások hazánk és az Európai Unió tizenöt tagállama között. Öt éves
folyamat ért véget (sokan még az EU- csúcs előtti napokban is szkeptikusak
voltak a pénzügyi fejezet lezárásával kapcsolatban) a december 13-i megállapodással,
melynek eredményeképpen 10 állam (Magyarország, Lettország, Litvánia,
Észtország, Ciprus, Málta, Szlovákia, Szlovénia, Csehország, Lengyelország)
kapott hivatalosan meghívást az Európai Unióba. Hasonlóan nehéz időszak
következett ezután, hiszen a magyar állampolgárok felkészítése összetett,
bonyolult, és konszenzust igénylő tevékenységnek tűnt. A közeli, április
12-i népszavazás pedig gyors intézkedéseket sürgetett.
Az Országgyűlés
tavaly december 17-én döntött az Alkotmány módosításáról, amelyhez a képviselők
kétharmadának igenlő szavazata kellett. Ennek értelmében kitűzték az ügydöntő
népszavazás időpontját. A Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz)
február elején fordult Szili Katalinhoz, az Országgyűlés elnökéhez azért,
hogy április 12-én az urnák 19 óra helyett 20 óráig legyenek nyitva, így
a szavazáson a szombatra vonatkozó szigorú vallási előírásokat betartó
személyek is részt vehetnének. A választási eljárásról szóló törvény módosításához
kétharmados parlamenti jóváhagyás szükségeltetett. Első reakcióként az
MSZP, az SZDSZ, és az MDF támogatta a kérést, a Fidesz azonban négypárti
egyeztetést javasolt. Végül a szavazóurnák este kilencig lesznek nyitva
a parlament döntése alapján.
A magyar állampolgárok a 2002. decemberi koppenhágai csúcs, a tárgyalások
hivatalos befejeződése után kezdtek igazán nagy számban s mélyebben érdeklődni
európai uniós témák iránt. A csatlakozással kapcsolatos információk címlapos
hírek, elemző anyagok, interjúk és eseménytudósítások forrásai lettek
a médiában is. A polgárok által felvetett kérdések is konkrétabbak, és
hasonlóan konkrét válaszokat igényelnek. A szakmailag pontos válaszok
megfogalmazása, a média és a lakosság hiteles tájékoztatása részben a
csatlakozási tárgyalások vezetőjének és fő koordinátorának, a Külügyminisztériumnak
a feladata lett.
A Külügyminisztérium immár nyolc éve, 1995 óta folytatja EU- kommunikációs
tevékenységét. Felállította a 19 Európai Információs Pontból álló országos
hálózatot; készíttetett közvélemény-kutatásokat; támogatta az írott és
elektronikus médiát és a civil szervezeteket; képzéseket szervezett újságíróknak,
pedagógusoknak, könyvtárosoknak az EU szervezetéről, tevékenységéről,
értékeiről; kiadványokat jelentetett meg; országos középiskolai EU- vetélkedőt
rendezett; sok városban nagyszabású Európa Napokat szervezett; és standot
állított fel a legnagyobb kiállításokon.
Az Európai Információs Pontok közül kiemelkedően aktív volt a szegedi,
amely különböző rendezvényei, kiadványai mellett EU- s autóval járta az
országot (nem csak Csongrád- megyét!) saját road show-ja keretében. A
Külügyminisztérium EU Kommunikációs és Társadalmi Kapcsolatok Főosztálya
támogatta és támogatja 2003-ban is országos és megyei napilapokban EU-
s oldalak, vagy rovatok megjelenését; segít finanszírozni a helyi televíziókat
országos szinten összefogó Hálózatos Televízió Rt. integrációs sorozatát;
és országos szintű együttműködésre törekszik a helyi rádiókkal is.
A Külügyminisztérium 06-80-38-2004, zöld számos (ingyenes)
telefonvonala 2003 februárjától működik, szakmai információkat nyújtva
az érdeklődőknek. A sok telefonáló különféle témákban feltett kérdései
és a rájuk adott válaszok folyamatosan bővítik az adatbázist. Az EU- vonalat
tartalmas honlap egészíti ki (www.eu2004.hu),
melyen keresztül szintén feltehetnek az érdeklődők kérdéseket.
Az Országgyűlésen belül a házelnök vezetésével Európai Uniós főbizottság
alakult, melynek tagjai a frakcióvezetők, és azon bizottságok képviselői,
akiket különösen érint a felkészülés ezen szakasza. Ez a testület indította
el azt a végül ötven állomásból álló road show-t, amelyen részt vett mindegyik
parlamenti párt képviselője. Ez a politikai konszenzust is jelezte, bár
sokak szerint nem elég hangsúlyosan (a pártok EU- s nyilatkozatairól később).
A kormány kiemelten kezelte az EU- kommunikációt, ezt jelzi egy tárcaközi
bizottság és az Európai Uniós Kommunikációs Közalapítvány felállítása
is. Baja Ferenc az EU Tárcaközi Bizottság vezetője:
- Az elmúlt év végén a miniszterelnök Úr az én javaslatomat fogadta el
annak a stratégiának és szerkezetnek a kialakítására vonatkozóan, amely
a csatlakozás kommunikációs rendszerét illeti. Mindenképpen szakmai típusú
felkészítésre van szükség, melynek a lényege a kommunikáció társadalmasítása.
Ennek érdekében erősítettük meg a közkommunikációs intézményrendszereket.
A lényeg, hogy a közkommunikációban az információ szabályozott áramlása
folyjon, és a közcélú információk intézményesített társadalmi formában
jussanak el az állampolgárokhoz.
Megerősítették a közmédiumok költségvetését, hogy erre a feladatukra külön
források álljanak rendelkezésre. A Magyar Televízióban
különösen márciusban ugrott nagyot az EU- s tematikájú műsorelemek száma.
Külön filmecskékkel buzdították a nézőket a szavazásra, ahol is színészek,
sportolók, közéleti személyiségek mondták el véleményüket Európáról. A
Híradóban külön blokkban foglalkoztak az Unióval (a blokkot szignál jelezte),
az Este című háttérműsorban pedig a referendum hetében Medgyessy Péter
miniszterelnök és a négy parlamenti párt prominens személye is megjelent.
Új, kulturális, kabaréshow-juk, a Valahol Európa nagy sikerrel fut kéthetente
szerdán (a műsor alatt az MTV logót mozgó, sárga csillagos kör díszíti-
az ötlet az RTL Klubban jelent meg még március elején). A finisben a Napkelte
és Bánó András Sorskérdések című háttérműsora is a csatlakozással foglalkozott.
A Magyar Távirati Iroda külön Európai Uniós mellékletet
indított, a Magyar Rádióban pedig szintén nagyobb terjedelemben
jelent meg az EU. A nyomtatott sajtó sem tétlenkedett, mind a megyei,
mind az országos lapok külön melléklettel jelentkeztek (a Magyar Hírlap
és a Népszabadság igen színvonalas összeállításban), de a kereskedelmi
televíziók is meglepően nagy terjedelemben foglalkoznak a közösségbe való
belépéssel. Az RTL Klub uniós üzenetei (a Gyermek, Ifjúsági
és Sportminisztérium támogatásával) mellett a logóban feltüntetett sárga
csillagos jelképével és a csatorna arcainak kisfilmjeivel is jelezni kívánta:
híve a csatlakozásnak. Nagyobb műsorszám azonban nem készült, a konkurens
csatornán szintén elmaradt a „köz tv” Valahol Európában című műsorához
hasonló produkció (Friderikusz Sándor fantasztikus Európája már korábban
befuccsolt). Mivel az Európai Unióhoz való csatlakozás össztársadalmi
ügy, szükséges volt egy olyan intézmény létrehozása, amely független a
kormánytól- mondta Baja Ferenc a Miniszterelnöki Hivatal kormányzati informatikai
és civil kapcsolatokért felelős politikai államtitkára. Létrehoztuk az
Európai Unió Kommunikációs Közalapítványt. Azért, hogy az államigazgatáson
belül a kormány egységes kommunikációs rendszert működtessen, létrehoztuk
a tárcaközi bizottságot, amelyet én vezetek, és ebbéli minőségemben tagja
vagyok az EUKK tanácsadó testületének. Minden tárca létrehozott egy háromtagú
teamet, melynek tagja az Európai Uniós felkészüléssel, a kommunikációval
és a civil szervezetekkel foglalkozó szakember. A testületek vezetői tagjai
a tárcaközi bizottságnak, valamint néhány országos hatáskörű szerv (pl.
a KSH) képviselője. A bizottság felügyeli az ágazati stratégiák kialakítását
és végrehajtását, erről tájékoztatja a kormányt, és kapcsolatot tart az
Európai Bizottság Magyarországi Delegációjával.
Az államtitkár elmondta: három szakaszból áll(t) a csatlakozással kapcsolatos
tájékoztató tevékenység. Az első részben a lakosság minél
nagyobb részét informálják arról, hogy vegyen részt a népszavazáson, és
ott véleményt alkosson. A második fázisban az egyes területi,
illetve ágazati célcsoportok felkészítése következik, a csoportok saját
érdeklődési körének megfelelően. A harmadik szakasz a
csatlakozás után kezdődik, itt már arra kell koncentrálni, hogy a magyar
érdekek is megfelelően érvényesüljenek az EU- ban.
Kétségtelen, hogy a népszavazásra való felkészítés sikere legnagyobb mértékben
az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány (EUKK) munkája
alapján mérhető.
A májusig tartó kampány legfontosabb reklámtenderét a Young and Rubicam
(feladata: a reklámtevékenység, médiavásárlás és a kommunikáció többi
ágának koordinálása 280 millió forintért) nyerte. A testület egyébként
mintegy 700 millió forintot osztott szét direkt marketingre, PR- tevékenységre
és klasszikus reklámra. Somody Imre elnökhelyettes szerint a kampány kettős
célja az érzelmi azonosulás megteremtése (az igen válasz megteremtése)
és a korrekt tájékoztatás volt.
A közalapítvány az érdemi munkát februárban kezdte. Február 19-én indította
telefonos szolgáltatását (a direkt marketing, a telefonos infóvonal működtetése
és ügyfélkapcsolati stratégia a GGK Direct Kft. dolga
lesz, 219 millió forintért): a 181-es hívószámú telefonos szolgáltató
rendszer sikeresnek mondható, hiszen egy tíz nappal az indulás után készült
felmérés szerint húszezer hívás érkezett. A leggyakoribb kérdések a nyugdíjakra
és a bérekre vonatkoztak. A hét minden napján 8 és 22 óra között lehet
telefonálni. Az érdeklődök mintegy 80%-ának azonnal tudtak válaszolni
a munkatársak ebben az időszakban. Aki olyan kérdést tett fel, amire nincs
azonnali válasz, azt a központ a válasz beszerzése után telefonon, e-mailben
vagy levélben tájékoztatta. A kérdések alapján bővítették a rendszer tudásbázisát.
Az EUKK különböző pályázatokat hirdetett meg, melyek
közül jelentős forrás (70 millió forint) jutott a civil szervezeteknek.
A 131 pályázatból 19 szervezet kapott támogatást (pl.: Magyar Madártani
és Természetvédelmi Egyesület, Diák- és Ifjúsági Újságírók Egyesülete),
a legtöbbet az Európa Ház Egyesület kapta, hét millió forintot. Az EUKK
minden magyar háztartásba levelet küldött, melyben a miniszterelnök tájékoztatta
a lakosságot, hogy az EU kommunikációjának ügyét az e célra létrehozott
közalapítvány koordinálja a jövőben. Dr. Palánkai Tiborral közösen pedig
kérték a lakosság aktív együttműködését. Ez az akció 345 millióba került.
(több, mint négyszázezren vissza is küldték a válaszlevelet) Március 18-án
adták postára a közalapítvány által összeállított tájékoztató füzeteket.
A tervek szerint kétmillió füzetet kézbesítettek. Mindenki, aki kérte,
kapott egy általános uniós tájékoztató füzetet is az általa megjelölt
témakörökön kívül.
Somody Imre még februárban elmondta, hogy az EU- népszavazáson legalább
66 százalékos részvételt és 66 százalékos igen szavazatot várnak. Átlagos
eredménynek tartanák a hetven százalékos részvételt és a 72 százalékos
igen-arányt, a maximális sikernek pedig a hetven százalékos részvételt
85 százalék pozitív válasszal.
Ugyancsak február 19-én indult az óriásplakát és reklámfilm akció. A plakátokon
és a szórólapokon néha provokatívnak számító kérdések is szerepelnek:
"Lesz-e az unióban mákos guba", "Jók-e a csajok az EU-
ban?" vagy "Tényleg egyetlen méretben kapni óvszert az Unióban?"
A reklámfilmekben különböző nézettekkel bíró emberek „békülnek ki” a kampány
idejére, például Siklós Mária és Jordán Tamás, Gera Zoltán és Kovács Zoltán,
Dopeman és Kozsó, Laci bácsi és Stahl Judit, Gálvölgyi János és Dolák-Saly
Róbert vagy éppen Vitray Tamás és Friderikusz Sándor.
A kampány első szakasza nagy visszhangot keltett, sokan sikeresnek, sokan
bugyutának tartották, többen pedig azt rótták fel, hogy az általános információk
nem erősítették meg az igen vagy a nem érzést. Deutsch Tamás a Fidesz
MPP részéről április 9-i sajtótájékoztatóján úgy vélekedett: a kampány
megosztotta a társadalmat. Az EUKK záró sajtótájékoztatóján viszont sikeresnek
ítélték meg a munkát. A német Frankfurter Allgemeine Zeitung figyelemre
méltó teljesítménynek nevezte március végén a népszavazás kommunikáció
előkészítését. Carola Kaps szerző szerint az ország politikai megosztottságának
felszámolását is jelentheti a referendum sikeressége, amely a közalapítvány
munkájának is köszönhető lenne.
Sajátos szerepe volt a kampányban az Európai Tájékoztatási Központnak
(ETK), amely az Európai Bizottság Magyarországi Delegációjának információs
központja. Az 1998. december elsejétől működő központba bárki bemehet
az utcáról is akár információért. Hivatalosan nem vett részt a népszavazás
kampányában, mindenesetre azzal, hogy kiadványaikkal feltöltik a Külügyminisztérium
által működtetett EU Információs Pontokat, jelentősen hozzájárulnak a
tájékoztatáshoz. Az ingyenes szolgáltatások körébe tartozik: Internet
hozzáférés, kiadványok (EU Info, EU Tények, Mit? Honnan? Hogyan?), brosúrák
kiadása, előadások szervezése.
A társadalom majd’ minden szegmense, közéleti szereplők nyilvánították
ki véleményüket a csatlakozással kapcsolatban. Külön felhívást intézett
az állampolgárokhoz a Kurt Levin Alapítvány, az RMDSZ, az Országos Érdekegyeztető
Tanács, Habsburg Ottó a Páneurópai Unió elnökeként, az apostoli nuncius,
Budapest város önkormányzata.
Természetesen szót kell ejteni az ellentáborról is. A Jobbik Magyarországért
Egyesület, a Magyarok Világszövetsége (az elutasító nyilatkozatot követően
a kanadai tagozat felháborodását fejezte ki), és a Magyar Igazság és Élet
Pártja hivatalos nyilatkozatai mellett számtalan EU- ellenes röplap került
az utcákra. A csatlakozást ellenzők még konferenciát is tartottak Budapesten.
A Magyarországi Zöld Párt ráadásul a MIÉP mellett televíziós hirdetésekben
szólítja fel az állampolgárokat a nem szavazatokra.
A Lelkiismeret 88 csoport hazaárulónak nevezte Orbán Viktor volt miniszterelnököt,
amiért elfogadta Medgyessy Péter meghívását az április 16-i athéni aláírásra.
A pártok közül a kormányzati szerep ellenére az MSZP és az SZDSZ is önálló
kampányt indított február közepén.
- Az európai uniós tagságnak és csatlakozásnak nincsenek hátrányai, csak
nehézségei vannak, amelyekért azonban a végeredmény bőven kárpótol - mondta
Kovács László, az MSZP európai uniós kampányindítóján. Az MSZP mintegy
30-40 millió forintból finanszírozott, utcai szolgáltató kampányt folytat
az április 12-i népszavazás sikeressége érdekében. Mozgósított a Fiatal
baloldal is újszerű kiadványaival.
A Szabad Demokraták Szövetsége a MEO Kortárs Művészeti Galériában rendezte
meg a Gondolkozz Európában című kampánynyitó rendezvényét. Az esten Darvas
Iván felolvasott Kertész Imre: Sorstalanság című művéből, majd Albert
Györgyi újságíróval, Kuncze Gáborral, a párt elnökével, Haris György vállalkozóval,
Jancsó Miklós filmrendezővel, Konrád György íróval, Mohácsi Viktória miniszteri
biztossal és Rajk László építésszel beszélgetett. Az SZDSZ különböző kiadványokat
készített.
A Fidesz MPP, a kormánypártiak szerint nem állt ki teljes mellszélességgel
a csatlakozás mellett, kétségeket ébresztett az állampolgárokban. Az „Igen,
de…”- kampány a kormánypártiak szerint megtévesztette az embereket. (A
Fidesz az egyetlen parlamenti párt, amelyik honlapján a kezdőlapon nincs
jelen az uniós zászló)
Orbán Viktor szerint az Európai Uniós csatlakozásról döntő szombati referendum
után mindannyian Európa polgárai leszünk, a kérdés csak az, hogy miként
lehet mindenki az integráció nyertese. A volt kormányfő április hetedikén
hétfőn az Info Rádió Aréna című műsorában úgy fogalmazott: összefogásra
van szükség ahhoz, hogy mindenkit a győztesek oldalára lehessen állítani.
A fideszes politikus úgy ítéli meg, hogy a csatlakozásig, illetve azt
követően is célzott kormányzati felzárkóztató programokra van szükség.
Leszögezte, hogy a Fidesz a parlamentben minden olyan döntéshez partner,
amely a felzárkóztatást, az esélyek növelését szolgálja. Említette, hogy
a Fidesz-frakció hamarosan javaslatot terjeszt a Ház elé, hogy az unióból
érkező direkt támogatások ne legyenek adókötelesek. Orbán Viktor kisebb
hezitálást követően elfogadta a miniszterelnök meghívását Athénba.
A Magyar Demokrata Fórum kezdetektől kiállt az Európai Uniós csatlakozás
mellett, mi sem jelzi ezt jobban, minthogy önálló internetes magazint
tart fenn honlapján, amelyen folyamatosan mozgó formában tárulnak elénk
a legfrissebb uniós információk. Boross Péter is ott lesz a görögországi
ceremónián.
A MIÉP „Így nem !” jelszóval mond nemet az EU- csatlakozásra. A Független
Kisgazdapárt nem tett egyértelmű nyilatkozatot a népszavazásra vonatkozóan,
honlapján a csatlakozási tárgyalások minőségét kritizálta. A Munkáspárt
igent mond április 12-én, de honlapján igen terjedelmesen foglalkozik
a jövővel, a hatásokkal, következményekkel.
A kampányban sorsdöntő szakasz a referendumot közvetlenül megelőző egy
hét. Nagyüzemet is tartottak politikusaink ennek szellemében. Medgyessy
Péter például a Gerbeaud cukrászdába hívta a kormány képviselőit, ahol
egyebek közt részt vett több közéleti személyiség is.
Április kilencedikén az Országgyűlésben a már említett road show záróakkordjaként
Áder János, Dávid Ibolya, Kovács László, Szili Katalin, Medgyessy Péter
és Mádl Ferenc szólalt fel. A köztársasági elnök egyébként korábban a
Die Presse című lapban így nyilatkozott:
- Most, amikor komolyra fordul a dolog, akadnak aggályok, s ennek oka
alighanem az, hogy a szabad verseny nehézségeket és problémákat is hoz
magával, s ez a lakosság bizonyos rétegeinél aggályokat kelt, és visszafogottságot
vált ki, ezért csökkent az eufória a kezdetekhez képest. A fenntartások
egyik oka, hogy a tárgyalások legvégén „az Európai Unió nem mutatott túlzott
nagyvonalúságot”.
Erre a hétre lett készen a Magyarország mi vagyunk! akció keretében készült
fénykép, melynek lényege az volt, hogy minden megyeszékhelyen lefotózták
az embereket, és az így összeállt képpel köszönti majd az ország Európát.
Április 9-én a Budapest Aréna volt a színhelye a "hozománygálának".
A sokórás, monstre műsor három részében népzene és néptánc, klasszikus
muzsika és könnyűzene kap helyet. Az igazi sztárparádé névsorából most
csak egy név: Kocsis Zoltán, aki a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli
majd. A program mindenki számára ingyenes.
Egy nappal a népszavazás után, április 13-án, vasárnap Budapest több pontján
lesznek rendezvények, melyek - a várakozás szerint - már a csatlakozási
szándék megerősítését köszöntik. Zenekarok, énekesek, családi és gyerekprogramok
váltják majd egymást a város különböző pontjain.
A népszavazás ügydöntő, költsége 3 milliárd 824 millió forint. A Gallup
március 7. és 12. között az ország 67 településén 989 ember megkérdezésével
végzett reprezentatív felmérése szerint tízből hatan jó dolognak tartják
a csatlakozást, ami 8 százalékkal több mint februárban.
A lakosság 74 százalékának magas a szavazási hajlandósága; biztosra a
megkérdezettek 58 százaléka mondta, hogy részt venne egy "holnap
rendezendő" uniós népszavazáson, ami egy hónap alatt 3 százalékos
növekedést jelent. A csatlakozást a lakosság 64 százaléka támogatná, ez
5 százalékponttal több, mint egy hónappal ezelőtt. Az EU- tagság ellen
16 százalék voksolna, ugyanannyian, mint február azonos időszakában.
A biztos szavazóknak 78 százaléka mondta, hogy a tagság mellett szavazna,
ami nem változott az előző havi adatokhoz képest. Arra a felvetésre, hogy
"általában szólva, ön szerint Magyarország európai uniós tagsága
jó dolog lenne, rossz dolog lenne, vagy nem lenne se rossz, se jó dolog",
a megkérdezettek 57 százaléka úgy válaszolt, hogy "jó dolog lenne".
Az uniós tagságot csak 15 százalék tartja rossznak. A lakosság 17 százaléka
úgy vélekedett, hogy a tagság se nem jó, se nem rossz, és 11 százalék
nem tudott, vagy nem akart válaszolni a kérdésre.
Az európai uniós tagságot 2000 elején 55 százalék tartotta jó dolognak,
a legmagasabb értéket 2002 szeptemberében regisztrálták, akkor a mostaninál
10 százalékponttal többet, 67 százalékot mértek.
Az egy hónappal ezelőtti adatokhoz képest jóval többen - a felnőtt lakosság
43 százaléka - számítanak személyes előnyre a csatlakozás után. Az uniós
tagságból februárban még a lakosság 36 százaléka számított előnyre, 42
százalék mondta, hogy nem vár ilyesmit.
Amennyiben a népszavazás eredményes és érvényes Medgyessy Péter nyugodt
szívvel írhatja alá az Unió soros elnöki tisztjét betöltő Görögországban
a csatlakozási szerződést. A tagállami ratifikációkat követően pedig Magyarország
2004. május 1-jétől hivatalosan is az Európai Unió tagjává válik.
|