Polgár Emese, a szegedi kommunikáció szak egykori hallgatója,
a Szegedi Egyetem című folyóirat volt kulturális rovatvezetője ma az RTL
Klub egyik legnépszerűbb műsorának, a Barátok közt-nek sajtófelelőse.
A "Szeress most!" indulása óta e műsor médiakapcsolatait is
ő felügyeli. Interjúnkban mindennapi munkájáról, a bulvársajtóról és a
sorozatok társadalmi felelősségéről kérdeztük.
-
Milyen egy átlagos napod a munkahelyeden?
- A munkám
legnagyobb részét a sajtókapcsolatok irányítása (interjúk szervezése,
újságcikk-témajavaslatok kidolgozása, fotózások) teszi ki. Ezen kívül
felügyelem mindkét sorozat weblapját, ezekre aktuális képeket és szövegeket
küldök. Folyamatosan terveztetek és gyártatok autogramkártyákat, PR-ajándékokat,
továbbá rendezvényeket szervezek, illetve különböző kereskedelmi feladatokat
látok el a cégnél. Nem unatkozom, az biztos…
- Marad
időd arra, hogy nézd is a sorozatokat?
- Inkább
úgy fogalmaznék, rendszeres olvasója vagyok a sorozatok forgatókönyvének,
hiszen előre tudnom kell, hogy hogyan bonyolódik a cselekmény ahhoz, hogy
a sajtót időben tájékoztatni tudjam egy-egy fontosabb eseményről. Egyébként
mielőtt elkezdtem dolgozni a cégnél, rendszeres nézője voltam a Barátok
közt-nek, és ha otthon vagyok, most sem mulasztom el megnézni, persze
azért így nem olyan izgalmas, mert tudom, mi fog történni…
- A hazai
PR talán egyik legnagyobb teljesítménye, hogy Erdélyi Tímea helyett Szabó
Erika vette át a sorozat egyik legnépszerűbb alakjának, Tildának a szerepét.
Milyen erőfeszítéseket kellett tenned ennek elfogadtatásáért?
- Hasonló
fordulatokra egy sorozat életében szerintem mindig fel kell készülni.
Külföldi társainknál is volt példa arra, hogy a karakter megmaradt, csak
egy másik színész vette át szerepét. A jó megoldás titka abban rejlik,
hogy a nézőket a sajtó segítségével időben fel kell készíteni a fordulatra.
Nálunk ez úgy történt, hogy már az új Tilda keresése is nagy nyilvánosságot
kapott, sőt, az egyik napilapban szavazni is lehetett a "döntősökre".
Aztán persze jött az első forgatási nap, Szabó Erika első feltűnése, az
első rajongói levelek és így tovább. A nézőket gyakorlatilag részeseivé
tettük az eseményeknek attól fogva, hogy Erdélyi Tímea bejelentette távozását.
- Az
RTL Klub nemrégiben új sorozatot indított, melyet ugyanattól a cégtől
rendelt meg, amely a Barátok közt-öt is készíti. A sorozat vasárnap, a
TV2 egyik legnépszerűbb közéleti műsorának adásideje alatt fut. Valóban
ennyire kegyetlen a két csatorna között a médiaháború? Miért véli az RTL
Klub, hogy a könnyedebb stílussal megverheti a Naplót, és bejött-e eddig
a számítása?
- Ezeket
a kérdéseket valójában az RTL Klubhoz kellene intézned, hiszen a csatorna
vezetése dönti el, hová teszi az új műsorokat, nem a műsorkészítő cég.
Kétségtelen, hogy ez az időpont hagyományosan a hírműsoroké, és itt nem
csupán a Naplóra gondolok, hanem az MTV-re is, ahol hosszú éveken át futott
A Hét című műsor. Nehéz feladat megváltoztatni egy jól rögzült nézői szokást,
és nem is fog menni egyik napról a másikra, de panaszra nincs okunk: egy
hónap után már kialakulóban van a "Szeress most!" rajongótábora.
- A Barátok
közt már szerepel a legnépszerűbb műsorok toplistáján. Ez nyilván egy
több millió forintos vállalkozást jelent a mindennapokban, melynek elemi
érdeke a bizalmi viszony megteremtése a sajtóval, főleg annak "bulváros"
részével. Ugyanakkor az effajta sajtó munkatársairól legendák keringenek
szakmai körökben. Mennyire nehéz megteremteni a megfelelő kapcsolatot
velük?
- Megcáfolom
a kérdésben megbújó szarkazmust: mivel több mint másfél éve dolgozom együtt
a bulvársajtó munkatársaival, egyértelműen állíthatom azt, hogy nem felkészületlenek.
Már csak azért sem lehetnek azok, mert a legtöbb lapnál mindig egy meghatározott
újságíróval dolgozom együtt. Ez azt feltételezi -- napi, heti kapcsolatról
lévén szó --, hogy ő jól ismeri a sorozatot és a szereplőket. Megnyugtathatlak
tehát, ezek az emberek a saját szakterületükön ugyanannyira képzettek,
mint mondjuk, egy közéleti lap munkatársai a politikai kérdésekben.
- Észrevehető,
hogy a sorozatok mindig igyekeznek megpendíteni közéleti, társadalmi problémákat,
ezért a "licenctörténet" (standard házasságtörés, nem kívánt
terhesség, ifjúkori bűnözés, transzszexualitás, homoszexualitás) mögül
néha elősejlik a magyar társadalom is. Ki szabályozza, hogy mikor mennyi
"komolyság" fér bele a sorozatba, és hogy az milyen módon tálalódik?
-
A Barátok közt és a "Szeress most!" nem tűzte zászlajára a népnevelés
vagy a közerkölcs javításának feladatát. Mindkét sorozat egyszerűen szórakoztatni
akarja nézőit, miközben olyan témákat is felvet, amelyek jelen vannak
a mindennapi életben. A "licenctörténet" kifejezést nem tudom
értelmezni: ez egy magyar sorozat magyar alkotóktól. Semmilyen kötelező
elemet nem ír elő semmiféle sorozatkészítői szakkönyv. Amikor a mozgássérültek
kérdése, a homoszexualitás, vagy a kegyes halál témája felmerült nálunk,
igyekeztünk úgy bemutatni ezeket a problémaköröket, ahogyan azok a való
életben is jelen vannak. Ehhez szakértők véleményét is kikértük. A sorozat
maga azonban nem hozott döntéseket, csak egy lehetséges alternatívát mutatott
be.
- Végezetül
valami személyes. Te bölcsészhallgató voltál, ráadásul egy egyetemi lap
kulturális rovatvezetője. Sejtetted akkor, hogy ennyire más munkát fogsz
vállalni később?
- Valóban
nem gondoltam volna, hogy az ország egyik legnagyobb nézettségnek örvendő
produkciójánál fogok dolgozni, ennyire profi munkatársakkal együtt. Szeretem
a munkámat, hiszen látványos eredménye van, bár néhanapján, bevallom,
szívesen kikapcsolnám a telefonomat, hogy ne csörögjön egyfolytában. Leginkább
az írás hiányzik az életemből, de a sajtóanyagok fogalmazása azért helyrepofozza
megkopó rutinomat.
|