Vissza a címlapra!

Az SZTE Médiatudományi Tanszékének online magazinja


Sarnyai Tibor

"Rendszeresen olvasom a forgatókönyvet"
- Polgár Emese kulturális rovatvezetőből vált a Barátok közt sajtósává

 


Polgár Emese, a szegedi kommunikáció szak egykori hallgatója, a Szegedi Egyetem című folyóirat volt kulturális rovatvezetője ma az RTL Klub egyik legnépszerűbb műsorának, a Barátok közt-nek sajtófelelőse. A "Szeress most!" indulása óta e műsor médiakapcsolatait is ő felügyeli. Interjúnkban mindennapi munkájáról, a bulvársajtóról és a sorozatok társadalmi felelősségéről kérdeztük.

- Milyen egy átlagos napod a munkahelyeden?

- A munkám legnagyobb részét a sajtókapcsolatok irányítása (interjúk szervezése, újságcikk-témajavaslatok kidolgozása, fotózások) teszi ki. Ezen kívül felügyelem mindkét sorozat weblapját, ezekre aktuális képeket és szövegeket küldök. Folyamatosan terveztetek és gyártatok autogramkártyákat, PR-ajándékokat, továbbá rendezvényeket szervezek, illetve különböző kereskedelmi feladatokat látok el a cégnél. Nem unatkozom, az biztos…

- Marad időd arra, hogy nézd is a sorozatokat?

- Inkább úgy fogalmaznék, rendszeres olvasója vagyok a sorozatok forgatókönyvének, hiszen előre tudnom kell, hogy hogyan bonyolódik a cselekmény ahhoz, hogy a sajtót időben tájékoztatni tudjam egy-egy fontosabb eseményről. Egyébként mielőtt elkezdtem dolgozni a cégnél, rendszeres nézője voltam a Barátok közt-nek, és ha otthon vagyok, most sem mulasztom el megnézni, persze azért így nem olyan izgalmas, mert tudom, mi fog történni…

- A hazai PR talán egyik legnagyobb teljesítménye, hogy Erdélyi Tímea helyett Szabó Erika vette át a sorozat egyik legnépszerűbb alakjának, Tildának a szerepét. Milyen erőfeszítéseket kellett tenned ennek elfogadtatásáért?

- Hasonló fordulatokra egy sorozat életében szerintem mindig fel kell készülni. Külföldi társainknál is volt példa arra, hogy a karakter megmaradt, csak egy másik színész vette át szerepét. A jó megoldás titka abban rejlik, hogy a nézőket a sajtó segítségével időben fel kell készíteni a fordulatra. Nálunk ez úgy történt, hogy már az új Tilda keresése is nagy nyilvánosságot kapott, sőt, az egyik napilapban szavazni is lehetett a "döntősökre". Aztán persze jött az első forgatási nap, Szabó Erika első feltűnése, az első rajongói levelek és így tovább. A nézőket gyakorlatilag részeseivé tettük az eseményeknek attól fogva, hogy Erdélyi Tímea bejelentette távozását.

- Az RTL Klub nemrégiben új sorozatot indított, melyet ugyanattól a cégtől rendelt meg, amely a Barátok közt-öt is készíti. A sorozat vasárnap, a TV2 egyik legnépszerűbb közéleti műsorának adásideje alatt fut. Valóban ennyire kegyetlen a két csatorna között a médiaháború? Miért véli az RTL Klub, hogy a könnyedebb stílussal megverheti a Naplót, és bejött-e eddig a számítása?

- Ezeket a kérdéseket valójában az RTL Klubhoz kellene intézned, hiszen a csatorna vezetése dönti el, hová teszi az új műsorokat, nem a műsorkészítő cég. Kétségtelen, hogy ez az időpont hagyományosan a hírműsoroké, és itt nem csupán a Naplóra gondolok, hanem az MTV-re is, ahol hosszú éveken át futott A Hét című műsor. Nehéz feladat megváltoztatni egy jól rögzült nézői szokást, és nem is fog menni egyik napról a másikra, de panaszra nincs okunk: egy hónap után már kialakulóban van a "Szeress most!" rajongótábora.

- A Barátok közt már szerepel a legnépszerűbb műsorok toplistáján. Ez nyilván egy több millió forintos vállalkozást jelent a mindennapokban, melynek elemi érdeke a bizalmi viszony megteremtése a sajtóval, főleg annak "bulváros" részével. Ugyanakkor az effajta sajtó munkatársairól legendák keringenek szakmai körökben. Mennyire nehéz megteremteni a megfelelő kapcsolatot velük?

- Megcáfolom a kérdésben megbújó szarkazmust: mivel több mint másfél éve dolgozom együtt a bulvársajtó munkatársaival, egyértelműen állíthatom azt, hogy nem felkészületlenek. Már csak azért sem lehetnek azok, mert a legtöbb lapnál mindig egy meghatározott újságíróval dolgozom együtt. Ez azt feltételezi -- napi, heti kapcsolatról lévén szó --, hogy ő jól ismeri a sorozatot és a szereplőket. Megnyugtathatlak tehát, ezek az emberek a saját szakterületükön ugyanannyira képzettek, mint mondjuk, egy közéleti lap munkatársai a politikai kérdésekben.

- Észrevehető, hogy a sorozatok mindig igyekeznek megpendíteni közéleti, társadalmi problémákat, ezért a "licenctörténet" (standard házasságtörés, nem kívánt terhesség, ifjúkori bűnözés, transzszexualitás, homoszexualitás) mögül néha elősejlik a magyar társadalom is. Ki szabályozza, hogy mikor mennyi "komolyság" fér bele a sorozatba, és hogy az milyen módon tálalódik?

- A Barátok közt és a "Szeress most!" nem tűzte zászlajára a népnevelés vagy a közerkölcs javításának feladatát. Mindkét sorozat egyszerűen szórakoztatni akarja nézőit, miközben olyan témákat is felvet, amelyek jelen vannak a mindennapi életben. A "licenctörténet" kifejezést nem tudom értelmezni: ez egy magyar sorozat magyar alkotóktól. Semmilyen kötelező elemet nem ír elő semmiféle sorozatkészítői szakkönyv. Amikor a mozgássérültek kérdése, a homoszexualitás, vagy a kegyes halál témája felmerült nálunk, igyekeztünk úgy bemutatni ezeket a problémaköröket, ahogyan azok a való életben is jelen vannak. Ehhez szakértők véleményét is kikértük. A sorozat maga azonban nem hozott döntéseket, csak egy lehetséges alternatívát mutatott be.

- Végezetül valami személyes. Te bölcsészhallgató voltál, ráadásul egy egyetemi lap kulturális rovatvezetője. Sejtetted akkor, hogy ennyire más munkát fogsz vállalni később?

- Valóban nem gondoltam volna, hogy az ország egyik legnagyobb nézettségnek örvendő produkciójánál fogok dolgozni, ennyire profi munkatársakkal együtt. Szeretem a munkámat, hiszen látványos eredménye van, bár néhanapján, bevallom, szívesen kikapcsolnám a telefonomat, hogy ne csörögjön egyfolytában. Leginkább az írás hiányzik az életemből, de a sajtóanyagok fogalmazása azért helyrepofozza megkopó rutinomat.



 

2004. február 26.